Puff Startet 26.Juni.2021 Link til dette innlegget Startet 26.Juni.2021 Jeg har nylig gått til innkjøp av en sjømann 22, men den trenger litt kjærlighet i form av nytt treverk. Hvilken type treverk er det som egner seg best mtp fukt? Ettersom dreggen har ligget i samme rommet i benken, så har det rotnet godt. Har veldig lyst å lage noe som varer, samtidig som det ikke skal sprenge budsjettet. En del av platene er relativt hele, trenger kun å bli pussa og lakka på nytt. Noe som da gjør at jeg må fortsette stilen med teak. Har aldri tatt på meg et slikt prosjekt, så jeg tar imot alle tips ? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 26.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2021 Når du skriver treverk, mener du da heltre eller kryssfinerplater? Teak er et av de mer bestandige treslagene mot råte. Som heltre enten kjøpt nytt hos spesialisert trelastforhandler eller i form av gamle dører/vinduer (ser det av og til averteres på finn). Teak selges også på Biltema, dessverre ofte av ganske dårlig kvalitet, men du kan også finne gull om du ser litt. Har flere ganger funnet teak av skikkelig god kvalitet hos Biltema, men ikke hver gang. For mest stabilt materiale bør teaken være kantskåren, altså at årringene går slik som de gjør på bildet (alternativet er flaskskåret virke, da går årringene som buede smile- eller sure munner i enden). Forsto det slik at du går for teak utseende, men for deler som ikke trenger være synlig kan du bruke eik, ja, furu også, så lenge det behandles skikkelig. I fuktig miljø må både eik og furu impregneres i tillegg til overflatebehandling for å bli langvarig motstandsdyktig mot råte. Dermed oljes først til virket er mettet og så lakkeres eller males etterpå (f.eks. bruke rå linolje/kokt linolje, Owatrol D1/D2 eller Clipper I/II). Kryssfiner med teakoverflate får du tak i skamdyrt hos blant annet Maritim. Alternativet er å kontakte forhandlere som tar inn større kvanta, da kan du være heldig å få kjøpe plater med f.eks. småskader på sidene, i et hjørne og lignende som gjør at forhandleren ikke kan ta full pris for plata. Eksempelvis fikk jeg kjøpt tre plater med 6mm teakfiner til samlet sum av 600kr på grunn av noen riper på baksidene av platene. Rimelig bra pris for litt over 8,5 kvadratmeter med teakoverflate? Nå kjenner jeg ikke til forhandlerne i ditt nærområde, men har hørt mye godt om Billingstad trelast i nærheten av Oslo, disse forhandler teak. Når det gjelder dreggen, og gjerne dreggtauet i tillegg, i akkurat det rommet i benken dette ligger, hvordan er det med avrenning der? Blir vann liggende og skvulpe nedi benken? I så fall, er det mulighet for å lage til en form for drenering? Og kan det kanskje være mulig å bore noen passende luftehull i tillegg? Alt for å fjerne mest mulig fukt. Sitér dette innlegget Link to post
Puff Svart 27.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Takk for utfyllende svar. Jeg skal få tatt noen flere bilder, så blir det litt lettere å forklare. Benkene jeg snakker om kunne jeg brukt kryssfiner der putene ligger, men den synlige delen må jeg nok finne noe heltre som kan ligne på teak(får gjort mye med lakk/olje) Det samme gjelder egentlig treverket under stolene også. "Dreggkassa" kunne jeg laget et hull i for å få vannet til å renne ned i skroget der lensepumpa ligger, men da er fortsatt fukt et problem, ettersom eneste luftehullet er under puts(med mindre jeg monterer en lufteluke) Gulvet har nå solide gulvplanker med gulvteppe, som jeg vil bytte til teak, men på undersiden er det fuktig(er dårlig på delenavn, men det er det fettpåfyllinga til akselen er.) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Du har nok av arbeid der å ta deg til med?? Mye kan gjøres med varmepistol og forsiktig skraping av gammel lakk, så slipe lett over for å få fram den friske teakfargen igjen. Forhåpentligvis har du en liten millimeter med finer i overflatesjiktet å gå på, så er du forsiktig er det ikke sikkert du trenger skifte annet enn det råtne for å få en flott finish? Sitér dette innlegget Link to post
Puff Svart 28.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 Det er det jeg håper på også? er ikke vits å bruke penger på plater som bare trenger en liten puss? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 Puff skrev for 11 timer siden: Benkene jeg snakker om kunne jeg brukt kryssfiner der putene ligger, men den synlige delen må jeg nok finne noe heltre som kan ligne på teak Vi snakker nok teakfiner. Jeg tviler sterkt på om noen har påspandert heltre teak på en Sjømann. Ellers så har teakfiner blitt veldig dyr de senere årene, så om du kan bruke annen finer og jevne ut forskjellen med beis så blir det definitivt billigere. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Puff Svart 28.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 index skrev for 2 timer siden: Ellers så har teakfiner blitt veldig dyr de senere årene, så om du kan bruke annen finer og jevne ut forskjellen med beis så blir det definitivt billigere. Hvordan blir dette mtp vann og fukt? Eller vil evt beis/lakk klare å holde dette ute? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 28.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 Puff skrev 4 minutter siden: Hvordan blir dette mtp vann og fukt? Eller vil evt beis/lakk klare å holde dette ute? Til en viss grad. Ingenting stenger vann 100% ute. Men du skal vel ikke la båten ligge i regne tuten kalesje i lengre tid? Da er det mer enn denne platen som blir ødelagt... Jeg ville prøvd å få plass til en plastdunk til dreggen oppi der når du likevel skal fikse opp. Så blir det mindre vått på treverket. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Torsen67 Svart 29.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2021 Husk på en ting; lufting, lufting og atter lufting. Min gamle Sollux 24 var tett og klam med mye lukt. Mye av teakfineren var fuktig men ikke råtten. Jeg sluttet å lukke døra inn til kabinen når jeg ikke var der. Boret hull til dreggkassa fra utsiden, boret hull inn til oppbevaringsrom under benkene og satte syrefaste ventilrister over alle hull. (de koster 49,- pr stk på biltema) Satte inn solcelleventilator på taket av kabinen. Denne slår da seg på, på dagtid, slik at den trekker tør luft inn helle dagen. Dette hjelper på å tørke opp nattens kondens. Ganske raskt så var hele båten tørr og luktfri. Da var ikke tilstanden på fineren så verst, og jeg oljet alt treverk som skrek etter det. Jeg kom aldri så langt at alt ble pusset ned, da jeg liker å holde på med det tekniske. Men jeg visste at treverket hadde det bra, selv om det ikke var like vakkert overalt. Men han som kjøpte båten likte mest å drive med treverk, så han var bare glad til Altså, en tørr båt med god lufting holder så mye lengre. Det er også viktig å tenke på dette ved vinterlagring. Det må være gjennomtrekk, hvis ikke får man mye fukt og muggsopp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.