Jump to content

Jokerventil må byttes ofte - noen som har forklaring eller tips?

thomasd

Recommended Posts

Det føles som om jeg bytter jokerventiler på jabsco'en oftere enn jeg fyller på dopapir. Når er det bare en måned og en septik tank siden sist, og igjen møtes jeg av en halvfull do. 

Ventilen er original. Jeg smurte på litt syrefri vaselin ved montering. Toalettpapir går ikke i do. 

Det skal vel ikke være slik - er jeg bare ekstremt uheldig eller kan det være noe jeg gjør feil ved montering eller annet? Tåler de ikke lagring? 

IMG_20210626_235247.jpg.5181cc23281b6a9c83dd61fcc7e7ecec.jpg

Redigert av thomasd (see edit history)

Antar at du har gjort skikkelig rent rundt ventilen også? Hvis det står mye urinstein/gammel moro mellom ventilen og plastrøret som denne monteres i så vil ikke ventilen åpne skikkelig og moroa blir værende i skåla.

En annen mulighet er jo at du har en propp I slangen mellom toalett og septik. Hvis slangen da er full mellom toalett og proppen hjelper det ikke ned "frisk" joker. Vannet kommer uansett ikke videre....

Det er jo rent vann,  så jeg tviler på om jokerventilen har noe med saken å gjøre. Jeg har hatt samme båt i 16 år og aldri skiftet jokerventil. Tipper toalettet ligger litt lavt ift vannlinjen, og at du bør sette på et sånt bend med lufting et stykke høyere. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
nie skrev for 9 timer siden:

Antar at du har gjort skikkelig rent rundt ventilen også? Hvis det står mye urinstein/gammel moro mellom ventilen og plastrøret som denne monteres i så vil ikke ventilen åpne skikkelig og moroa blir værende i skåla.

En annen mulighet er jo at du har en propp I slangen mellom toalett og septik. Hvis slangen da er full mellom toalett og proppen hjelper det ikke ned "frisk" joker. Vannet kommer uansett ikke videre....

Takk, men det virker helt fint rett etter bytte. Noen uker/måneder senere vil vannet begynne å renne tilbake. Kan selvfølgelig forsøke å rengjøre ekstra når jeg nå må bytte igjen. 

Prøv dette:

1. Skyll gjennom masse ferskvann, så du vet sikkert at det er ferskvann som står i utløpsslangen og presser mot jokerventilen. 
2. La stå, til skålen fylles med vann igjen.

3. Ta en prøve av vannet, og bland det med grønnsåpe. 

Hvis grønnsåpen blander seg ut i vannet er det ferskvann som slår tilbake via jokerventilen. Hvis grønnsåpen ikke blander seg med vannet, men heller blir hvit og «klumper» seg litt, så er det saltvann fra innløpet i skåla. 

Dette bildet, tatt av forummedlem @Lars H., viser forskjellen. Saltvann med grønnsåpe til venstre, ferskvann med grønnsåpe til høyre:

8D0D227F-6234-475C-BF3F-2D522505A132.jpeg.a092799cefda05e30756a771b42b3fad.jpeg

Alternativt kan du på punkt 3 bruke et hygrometer og sjekke vannet i skåla. Er det saltvann flyter hygrometeret høyere enn om det er saltvann. Sjekk mot noe du vet er ferskvann eller saltvann, så har du et sammenligningsgrunnlag.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

index skrev 28 minutter siden:

Det er jo rent vann,  så jeg tviler på om jokerventilen har noe med saken å gjøre. Jeg har hatt samme båt i 16 år og aldri skiftet jokerventil. Tipper toalettet ligger litt lavt ift vannlinjen, og at du bør sette på et sånt bend med lufting et stykke høyere. 

Takk.

Det er bare (ganske) rent fordi jeg har kun gjort bimmelim og pumpet MYE vann for å unngå lukt i retur. 

Toalettslangen har en høyde på rundt halvmeteren på vei til tanken, så det bør være nok kraft til å holde joker tett.

Hver gang jeg bytter er problemet løst - for en stund. 

Popeye70 skrev 1 minutt siden:

Prøv dette:

1. Skyll gjennom masse ferskvann, så du vet sikkert at det er ferskvann som står i utløpsslangen og presser mot jokerventilen. 
2. La stå, til skålen fylles med vann igjen.

3. Ta en prøve av vannet, og bland det med grønnsåpe. 

Hvis grønnsåpen blander seg ut i vannet er det ferskvann som slår tilbake via jokerventilen. Hvis grønnsåpen ikke blander seg med vannet, men heller blir hvit og «klumper» seg litt, så er det saltvann fra innløpet i skåla. 

Dette bildet, tatt av forummedlem @Lars H., viser forskjellen. Saltvann med grønnsåpe til venstre, ferskvann med grønnsåpe til høyre:

8D0D227F-6234-475C-BF3F-2D522505A132.jpeg.a092799cefda05e30756a771b42b3fad.jpeg

Alternativt kan du på punkt 3 bruke et hygrometer og sjekke vannet i skåla. Er det saltvann flyter hygrometeret høyere enn om det er saltvann. Sjekk mot noe du vet er ferskvann eller saltvann, så har du et sammenligningsgrunnlag.

Takk, men jeg vet at det kommer fra slangen mot septik (= jokeren som svikter) basert på fargen på det som kommer i retur når jeg ikke pumper ekstra mye vann som jeg hadde gjort nå. 

Dagen tips til de med saltvannsskylling. 
jeg monterte i vinter en ekstra kran på vannet inn til toalettet. Etter hver tur stenger jeg denne og spyler ferskvann samtidig som jeg skyller ned for at det ikke skal stå saltvann i do og slanger. 
Så kjører vi innom tømmestasjonen og tømmer tanken. Innbiller meg at de 2 minuttene sparer meg for tid i det lange løp. 

Bitteliten skrev 1 time siden:

Det er vel som alt annet på båt, det blir slitt tenker jeg. 

Vi har twist lock pumper på begge våre toalett, og jeg opplever at disse blir fort slit. Selv om en fyller ferskvann i toalettet etter endt tur. 

Vi bytter hele Twist lock pumpa på den vi bruker mest annen hvert år og den vi bruker minst hvert tredje år. 

Sikkert litt over kill , men litt føre var.  Da slipper vi problemer som alltid oppstår på feil tidspunkt.

thomasd skrev for 6 timer siden:

Toalettslangen har en høyde på rundt halvmeteren på vei til tanken, så det bør være nok kraft til å holde joker tett.

Uansett kunne det vært greit med et luftet bend for å bryte hevertvirkningen. Både her og på inntakssiden. 

Den forrige båten min hadde full potte hver gang vi overnatter i båten. Skumle greier. Litt lavere vannlinje kombinert med litt pumpeeffekt pumpet vannet inn.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Den fordømte jokerventilen har jeg fjernet for mange år siden. Slangen fra dassen til tanken går 50cm opp før den går ned til tanken som ligger lavere enn dassen; problem solved.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...