Jump to content

Sleipner sidepower som plutselig ikke virker

Ailo

Recommended Posts

Jeg hadde noe liknende på min da jeg overtok båten i 2015. Den virket enten ikke eller kun noen sekunder før den ga seg. Fikk da et tips fra en gammel ringrev som drev et elektroverksted at jeg skulle sjekke børstene og vri de en halv omdreining for å lette litt på spennet i kabelen fra børsten. Poenget var at kabelen skulle bli noe mindre vridd. Etter det har thrusteren fungert problemfritt hver gang.

• 10 måneder senere...

Eg har to gongar opplevd at baugpropellen har slutta å virke heilt plutselig. Betjeningspanelet heilt dødt. Begge gongene trengte eg berre å nappe av kabelskoen til ein av ledningene (husker ikkje hvilken), og den funka fint igjen. Det som er litt rart er at kablene ser hverken slitt eller irra ut. Mulig det å ta ut ledningen nullstilte reléet? 

Håper du finn ut av det ?

Hulda har samme problematikken etter lengre tids stillstand. Det gjelder kun ved bruk av fjernkontrollen. Går jeg inn og kjører via panelet, kjører propellen begge veier. Deretter virker fjernkontrollen så det spruter. Og så er det greit igjen i en lang periode. Tester baugpropellen før jeg kaster loss. Ankerwinchen går over samme fjernstyringsrelé og fjernkontroll som baugpropellen, virker hver gang, uansett. Det er noe magisk i systemet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...