Jump to content

Sleipner sidepower som plutselig ikke virker

Ailo

Recommended Posts

Har en Slipner sidepower som plutselig ikke virker. Har sjekket sikringer og målt spenning het frem til motoren. Har også målt signal helt frem til forsinkelsesreleet. Får signal både til styrbord og babord. Lurer litt på om det kan være forsinkelses releet som er deffekt. Noen her som har erfaringer med dette?

Jeg hadde noe liknende på min da jeg overtok båten i 2015. Den virket enten ikke eller kun noen sekunder før den ga seg. Fikk da et tips fra en gammel ringrev som drev et elektroverksted at jeg skulle sjekke børstene og vri de en halv omdreining for å lette litt på spennet i kabelen fra børsten. Poenget var at kabelen skulle bli noe mindre vridd. Etter det har thrusteren fungert problemfritt hver gang.

Ailo skrev 38 minutter siden:

Da har jeg byttet forsinkelsesreleet ut hell. Har funnet ut at det er termoswitch’en som er gåen. La på en lask fra brun ledning etter forsinkelses releet, til minus (jord) og da funker alt??

Hva er oppgaven til dette releet? Og hvor sitter det i løypa?

• 10 måneder senere...

Hei

Har et problem med Sleipner SE25 , var ny 2019,etter vinter lagring , så er det ingen ting som skjer, bare relet står og klikker samme om det er til babord eller styrbord, strøm er det rikelig av, så det er ikke det,har også gått over alle poler.

Noen som har et tips?

Eg har to gongar opplevd at baugpropellen har slutta å virke heilt plutselig. Betjeningspanelet heilt dødt. Begge gongene trengte eg berre å nappe av kabelskoen til ein av ledningene (husker ikkje hvilken), og den funka fint igjen. Det som er litt rart er at kablene ser hverken slitt eller irra ut. Mulig det å ta ut ledningen nullstilte reléet? 

Håper du finn ut av det ?

Hulda har samme problematikken etter lengre tids stillstand. Det gjelder kun ved bruk av fjernkontrollen. Går jeg inn og kjører via panelet, kjører propellen begge veier. Deretter virker fjernkontrollen så det spruter. Og så er det greit igjen i en lang periode. Tester baugpropellen før jeg kaster loss. Ankerwinchen går over samme fjernstyringsrelé og fjernkontroll som baugpropellen, virker hver gang, uansett. Det er noe magisk i systemet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...