Zahlipedia Startet 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2021 Hei. Har nylig kjøpt en Askeladden Voyager 1998 model. Vi er ny på toalett i båt med septiktank. Spørsmålet er at vi aldri blir helt klok på hvordan selve tømmingen fungerer. Slik jeg forstår det så må man velge med en hendel på Y-koblingen hvor shiten skal gå etter tanken. Enten ut i havet eller opp via wasteuttak. Har manuell pumpe av typen RM69 - hvordan velge riktig posisjon for tømming - hvordan veit vi at tanken er tom - beste tips for å unngå septik lukt Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 (redigert) Septikslanger holder gjerne 6-7 år. Ser ut som om det er på tide å bytte hos deg ?. Det tar bort lukt, og det kan være slangene er tette av urinstein. Redigert 27.Juni.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Zahlipedia skrev 1 time siden: Har nylig kjøpt en Askeladden Voyager 1998 model. Vi er ny på toalett i båt med septiktank. Spørsmålet er at vi aldri blir helt klok på hvordan selve tømmingen fungerer. Slik jeg forstår det så må man velge med en hendel på Y-koblingen hvor shiten skal gå etter tanken. Enten ut i havet eller opp via wasteuttak. Har manuell pumpe av typen RM69 - hvordan velge riktig posisjon for tømming - hvordan veit vi at tanken er tom Hadde en 98’ Voyager i sesongen 2016/2017. Y-koblingen som du finner i det lille skapet på toalettet er for å velge om tømming av tanken skal foregå via håndpumpe og ut i havet, eller via sug fra gjennomføring på dollbord. Når den er valgt til pumping i sjøen pumper du med pumpen. Når du suger noe gjennom den er det litt motstand i pumpingen, når tanken begynner å bli tom blir pumpingen «lettere»/ mindre motstand. Det skader ikke å jevnlig bruke litt sanitærveæske for maritimt bruk for å unngå overdreven lukt. Slanger er som @Bittelitenskriver noe som må byttes fra tid til annen, da de med tidens tann mistet sin evne til å forhindre at de slipper ut lukt/ eller at de tettes. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Hulda Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Kontroll av septikslanger: Grip med en hånd rundt slangene. Dra hånden bortover. Lukt på hånden etterpå. Vask hånden. Sitér dette innlegget Link to post
Zahlipedia Svart 27.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 VegJoh skrev for 2 timer siden: Hadde en 98’ Voyager i sesongen 2016/2017. Y-koblingen som du finner i det lille skapet på toalettet er for å velge om tømming av tanken skal foregå via håndpumpe og ut i havet, eller via sug fra gjennomføring på dollbord. Når den er valgt til pumping i sjøen pumper du med pumpen. Når du suger noe gjennom den er det litt motstand i pumpingen, når tanken begynner å bli tom blir pumpingen «lettere»/ mindre motstand. Det skader ikke å jevnlig bruke litt sanitærveæske for maritimt bruk for å unngå overdreven lukt. Slanger er som @Bittelitenskriver noe som må byttes fra tid til annen, da de med tidens tann mistet sin evne til å forhindre at de slipper ut lukt/ eller at de tettes. Okei, det var fint svar. Så da må spaken plasseres opp i dette tilfelle som er slangen som går til pumping i sjøen? Men er det noe vesentlig hvilken stilling spaken står i når det ikke brukes pumpe? Regner med at slangene må byttes ja, det vil sikkert også ta bort litt lukt Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Zahlipedia skrev 48 minutter siden: Så da må spaken plasseres opp i dette tilfelle som er slangen som går til pumping i sjøen? Men er det noe vesentlig hvilken stilling spaken står i når det ikke brukes pumpe? Jeg husker ikke i hvilken retning spaken skulle stå, men jeg formoder at den fungerer slik at den er åpen mot den siden som hendelen peker mot. Du vil nok uansett få ganske mye motstand i «pumpen» hvis den er satt i stengt stilling for pumpesiden av systemet. Så vidt jeg husker så hadde jeg den stående på «utpumping til sjøen» som standard (også når den ikke var i bruk). Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Zahlipedia Svart 28.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 Takk for svar. Da blir det å prøve dette til helgen:D Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.