Anderre Startet 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2021 Skal kjøpe meg ny dynamo til en 2008 modell D4-225 og ser at f.eks Gubrandsdal trading har ny, uoriginal dynamo til 2890,- Er det noen som har erfaring med denne eller tilsvarende erstatning for Mitsubishi 115A dynamo? Sitér dette innlegget Hjemmehavn i Farsund Link to post
Chiefengineer Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Ikke erfaring. Men kan ikke leverandøren av dette gi en ordentlig og utfyllende beskrivelse på om det produktet de leverer fyller kvalitetskriteriene som et 100% fullverdig erstatningsprodukt for originalen? I motsatt fall ville jeg vært mer enn betenkt. Mitsubishi er japansk kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Vel, det du ihvertfall vet med sikkerhet er at den japanske kvalitetsdynamoen ikke varer mer enn 12 år. For alt jeg vet så bytter du en hel dynamo på grunn av en defekt laderegulator eller utslitte børster. Det er ingen grunn til å tro at andre produsenter ikke skal klare å få dette til å holde minst like lenge. Du oppgir ingenting om hvilken uoriginal dynamo du henviser til, så noe konkret brukererfaring kan du selvfølgelig ikke regne med å få tilbakemeldinger om. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 (redigert) X10an skrev 1 time siden: Vel, det du ihvertfall vet med sikkerhet er at den japanske kvalitetsdynamoen ikke varer mer enn 12 år. For alt jeg vet så bytter du en hel dynamo på grunn av en defekt laderegulator eller utslitte børster. Det er ingen grunn til å tro at andre produsenter ikke skal klare å få dette til å holde minst like lenge. Du oppgir ingenting om hvilken uoriginal dynamo du henviser til, så noe konkret brukererfaring kan du selvfølgelig ikke regne med å få tilbakemeldinger om. Åh hvor spesielt. Er det noen grunn til å advare eier av min forrige båt om at dynamoene i de to D6’ene som sitter der sluttet å virke for et år siden iht dine teorier? Eller leverer de strøm via luft og kjærlighet nå? En dynamo er en mekanisk innretning med innslag av elektronisk styring og levetiden er ikke styrt av et timeglass. Redigert 27.Juni.2021 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 (redigert) Chiefengineer skrev 36 minutter siden: Eller kjører han på luft og kjærlighet nå? D6 kjører på diesel. Ikke noe problem :-) Tenker du det skal være lett for trådstarter å få konkrete tilbakemeldinger på en uspesifisert dynamo? Eller er det andre teorier du tillegger meg? Du refererer hele mitt innlegg, så jeg må bare gjette meg til hva du snakker om.. Redigert 27.Juni.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Å hevde at en original dynamo til D6 har en levetid på 12 år er positivt feil. Levetiden er du i stor grad med på å påvirke selv gjennom batterivalg, ladesystem, gangtimer, fuktighet i motorrom osv. 12 år er hentet ut fra løse luften. Kan bli både kortere og lengre helt uten noen referansetall. Hvilken komponent i dynamoen ryker etter 12 år? Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 (redigert) Chiefengineer skrev 28 minutter siden: Å hevde at en original dynamo til D6 har en levetid på 12 år er positivt feil. Nå lyver du vel litt til meg? Eller har du virkelig ettermontert japansk kvalitetsdynamo på D6`en din? :-) Chiefengineer skrev 28 minutter siden: 12 år er hentet ut fra løse luften. Kan bli både kortere og lengre helt uten noen referansetall. Hvilken komponent i dynamoen ryker etter 12 år? Når jeg refererer til 12 år så er dette er resultat av rask hoderegning fra min side. Trådstarters motor er fra 2008 (båtens første sesong 2009?), og siste sesong den virket var 2020. Hvilken komponent som ryker må vi nesten spørre trådstarter om... Men neida, innlegget mitt er jo selvfølgelig ikke slikt ment. Det jeg egentlig mener (men som ikke går å lese ut av innlegget mitt) er at en del mennesker er ekstremt opptatt av å kun benytte originale reservedeler da dette er det eneste som duger. Selv når det snakk om originaldeler som ryker etter mistenkelig kort tid, så sverger man likevel på at originaldeler skal være så sinnsykt mye bedre enn kopier (ofte fra samme samlebånd). Sannheten er ofte at fabrikantens klistremerke verken øker delens levetid eller forsvarer fabrikantens prispåslag på delen som er kjøpt av en underleverandør! Redigert 27.Juni.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 X10an skrev 8 minutter siden: Nå lyver du vel litt til meg? Eller har du virkelig ettermontert japansk kvalitetsdynamo på D6`en din? :-) Mitsubishi dynamoer har vært standard på D6 hele veien. Har du ikke fått med deg det? https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=196628551 Dynamo har aldri vært et problem på D-serien, tvert imot. Bytt til hva du vil men du får som regel det du betaler for. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 (redigert) Chiefengineer skrev 5 minutter siden: Har du ikke fått med deg det? Fuck, da vant du denne runden :-) Grunnen til at jeg ikke har fått med meg dette er sikkert fordi det aldri pleier å være noen feil på dem :-) Var helt sikker på at den var Bosch.... Ler så jeg holder på å ramle av stolen her :-) Men at trådstarters dynamo ikke holdt mer enn 12 år virker fremdeles å være en realitet. Redigert 27.Juni.2021 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Ja det kan nok tenkes men da ville jeg vurdert ny uoriginal original fra Marinedeler. De holder så mye på med VP at de vet litt om opprinnelsen til delene. Langt før å velge et annet merke, disse dynamoene er kvalitetsprodukter Made in Japan og tåler høye strømleveranser over tid. Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 https://www.framtiden.no/medlemsblad/teknologi/laget-for-ikke-a-vare.html Programmert levetid, har vært oppe i mange fjernsynsprogrammer. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 dobsen62 skrev 1 time siden: Programmert levetid, har vært oppe i mange fjernsynsprogrammer. Dette er helt klart et reelt problem for forbrukere, men på ingen måte relevant for en dynamo. Her er det som oftest mekanisk slitasje det handler om og i noen tilfeller elektronikk som tar kvelden, gjerne i forbindelse med kort- eller langvarig varmgang, uten at dette på noen måte er tilsiktet fra produsent. Sitér dette innlegget Link to post
Anderre Svart 28.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 Kikket på marindeler sin og gikk for den, Chiefengineer da denne muligens var på tilbud :-) - Og X10an; Jeg henviste jo til Gubransdal trading sin dynamo til 2790,- som alternativet jeg vurderte, så jeg ga jo mer enn ingen input på hvilken dynamo jeg vurderte Sitér dette innlegget Hjemmehavn i Farsund Link to post
Chiefengineer Svart 28.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 Det var et godt valg. Da får du en dynamo som er verifisert til å klare høye leveranser over tid uten problem. Nettopp disse Mitsubishi dynamoene som VP benytter på D4/D6 er kjente for å holde høy kvalitet. Jeg har kjørt flere tusen problemfrie timer disse på de D6’ene jeg har hatt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.