Jump to content

Pakkboks med talgpakning drypper litt mye

Tom R

Recommended Posts

Til de med litt mer erfaring enn meg...

Etter 3 års oppussing av min avdøde fars selvbygde sjømann 22 ble den sjøsatt 18.juni i år. Har gått fint, men opplever at det lekker litt mer vann inn bak enn jeg hadde ventet. Det er en fettkopp der jeg fyller med fett. Og som jeg strammer til litt hver gang jeg forlater båten. Det drypper allikevel kanskje 1 drypp hvert 5 sekund (ca). Og kommer inn 1,5 dl i døgnet vil jeg estimere. Utifa google søk og alder på båten (fra 1978) tror jeg dette er en pakkboks med talgpakninger og fettkopp. Er det noen som har noen erfaringer med sånne? Noen tips? Se vedlagt bilde.

20210627.jpg.1a2874e2a00a090b179020b6acc23716.jpg

Ser ut til at du har en Bosvik. De har ikke talg. Fettet skal kun smøre simmeringene. Simmeringene skal holde vann ute og fettet på plass. Ved å skru den hver gang har du oppskriften på å ødelegge simmeringene ved at de presses i stykker av fett. Det holder å skru et par ganger i sesongen. Du har nok slitte/ødelagte simmeringer du må bytte.

Redigert av jørn (see edit history)

Jørn, nå ble jeg litt bekymret. Kan godt være rett det du skriver om Bosvik, ligner iallfall på nettet. Skal ned til båten fredag og får se på dette da. Mulig jeg strammer på de båndene rundt litt ogås som "Olevine" foreslo. Har ikke skrudd hardt igjen på fettkopp, men forsiktig. Leste at denne bør skrues på forsiktig etter hver tur et sted....? Kan  godt hende de er slitt er jo fra 1978. Kjipt hvis noe er ødelagt uansett. Tvi tvi.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...