PiperBill Startet 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2021 (redigert) Huff.. Nå rett før ferien og en god del planlagte båtturer har jeg fått et problem med ankerlys og horn. Vi klarer oss sikkert uten men det skulle helst vært i orden. Jeg har feilsøkt det jeg kan men ikke kommet fram til feilen og sliter med å forstår hvordan det hele er lagd opp. Båten er en Scand Baltic fra 98. Ankerlys og horn virket da jeg sjekket alt i fjor høst. Det er en 4 polet dekkskontakt der, på den ene “hun” siden (fra inne i båten) er det en svart ledning (minus), en rød/hvit (nav lys) og en rød/gul som jeg antar er ankerlys og horn kombinert pluss. Den 4. tilkoblingspunkt på hun-siden er ledig og ser ikke ut som den har noen gang hatt noe tilkoblet. Det er i allefall ingen ledning i nærhet på innsiden som har falt ut. På den “han” siden av kontakten går det 4 ledninger inn i masten og kommer ut der horn, ankerlys og topplantærne er montert. De er buntet sammen og dekket med krympestrømpe så jeg ser ikke hva som er hva Jeg måler strøm (12.8v) på hunn siden, mellom sort og rødhvit, når navlysene er slått på. MEN jeg måler også kontinuitet mellom de to når navlysene er slått av. Måler null strøm på rød/gul (ankerlys/horn) og minus. Måler 12.8v på sikringen og på av/på bryter til horn or ankerlys når jeg måler mellom bryter/sikring og forbruks batteriets minuspol. Så det går strøm ut fra av/på bryter men likevel er det ingenting å måle på verken lyspære sokkel til ankerlys eller ledningene til den. Kan noen forklarer hvordan det typisk oppsett er på navlys, ankerlys og horn? Jeg antar at det er felles pluss for ankerlys og horn og felles minus for alt som er montert på masten. Setter stor pris på råd og tipps her... Kanskje jeg kan nøster opp i det selv men om nødvendig så tilkaller jeg proff hjelp. Redigert 27.Juni.2021 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
mawilu Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Feilen ligger oftest i pluggen ,det er ikke felles pluss til noe i masta .Riktig som du skriver alt har felles minus .Test hornet med strøm direkte på hornet de blir ikke gamle før de ryker.veldig ofte dårlig kontakt på pærene i lanterne i masta.Dette finner du ut av selv med litt feilsøking Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Som @mawilu skriver så er det kun minus som er felles. Om horn og ankerlanterne hadde hatt felles pluss så hadde hornet tuta så lenge du har aktivert ankerlyset. I den pluggen må det være 4 ledninger for at dette skal virke hensiktsmessig. 3 stk pluss til hver av forbrukerne i masta og og en felles minus. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 27.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Vi demonterte takplatene for å komme til undersiden av dekkskontakten i tror at det var en ledning som hadde ramlet av og lå løs like ved. Det ville i såfall være den til hornet. Men vi fant ingen løs ledning. Er det 4 ledninger fra den ene siden av pluggen og opp til masta (2 lys, 1 horn, 1 minus) så MÅ det være 4 ledninger på den andre siden a pluggen. Men det var ikke det. Det er det jeg ikke skjønner. Det som var åpenbart er at det har blitt gjort en del triksing og miksing i ledningene siden båten var ny. Fant en rød og en svart ledning som var bare klippet av i den ene enden (for kort til å rekke til dekkskontakten) og forsvant bak en skott. Prøvde å følger den ene rød/gul ledning (som jeg antar er til ankerlys) og den byttet farger minst en gang før den forsvant inne i enn nøste av ledninger som er buntet sammen med strips bak dashbord.... Blir en helsikkers jobb å rydde opp i dette men jeg er drittlei å sette i gang med det rett før ferien. Håpet på en enkel løsning men det tror jeg ikke finnes :-) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Ugleseth Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 (redigert) Jeg ville begynt i en av endene. Er det strøm inn på lampeholderen/hornet når lanternebrytert/hornbryter er på. Er lampeholderen/hornet jordet. Hvis ja ville jeg sjekket om det er strøm inn på lanternelysbryteren/signalhornbryter. Er det strøm ut fra bryterene. nå er det ikke uvanlig at skjøter, brytere og sikringer irrer og mister kontakten. Redigert 27.Juni.2021 av Ugleseth (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Du finner alle pluss utganger fra alle brytere på den lange koblingsstykket under styrekonsollen baltic fra 98har standard ferdig koblet bryterpanel med ferdig kabelstokk enklere å starte letingen der har ikke du elskjemaet som fulgte båten? Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 28.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 mawilu skrev for 6 timer siden: ....... har ikke du elskjemaet som fulgte båten? Nei det vet jeg ikke om det finnes.... Har brukerhåndbok (perm) som tilhører båten men ingen elskjema Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.