Jump to content

Ankerlys og horn virker ikke. Finner ikke feilen.

PiperBill

Recommended Posts

Huff.. Nå rett før ferien og en god del planlagte båtturer har jeg fått et problem med ankerlys og horn. Vi klarer oss sikkert uten men det skulle helst vært i orden. Jeg har feilsøkt det jeg kan men ikke kommet fram til feilen og sliter med å forstår hvordan det hele er lagd opp. Båten er en Scand Baltic fra 98. Ankerlys og horn virket da jeg sjekket alt i fjor høst. Det er en 4 polet dekkskontakt der, på den ene “hun” siden (fra inne i båten) er det en svart ledning (minus), en rød/hvit (nav lys) og en rød/gul som jeg antar er ankerlys og horn kombinert pluss. Den 4. tilkoblingspunkt på hun-siden er ledig og ser ikke ut som den har noen gang hatt noe tilkoblet. Det er i allefall ingen ledning i nærhet på innsiden som har falt ut. På den “han” siden av kontakten går det 4 ledninger inn i masten og kommer ut der horn, ankerlys og topplantærne er montert. De er buntet sammen og dekket med krympestrømpe så jeg ser ikke hva som er hva 

Jeg måler strøm (12.8v) på hunn siden, mellom sort og rødhvit, når navlysene er slått på. MEN jeg måler også kontinuitet mellom de to når navlysene er slått av. Måler null strøm på rød/gul (ankerlys/horn) og minus. 

Måler 12.8v på sikringen og på av/på bryter til horn or ankerlys når jeg måler mellom bryter/sikring og forbruks batteriets minuspol. Så det går strøm ut fra av/på bryter men likevel er det ingenting å måle på verken lyspære sokkel til ankerlys eller ledningene til den.

Kan noen forklarer hvordan det typisk oppsett er på navlys, ankerlys og horn? Jeg antar at det er felles pluss for ankerlys og horn og felles minus for alt som er montert på masten. 

Setter stor pris på råd og tipps her... Kanskje jeg kan nøster opp i det selv men om nødvendig så tilkaller jeg proff hjelp. 

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Vi demonterte takplatene for å komme til undersiden av dekkskontakten i tror at det var en ledning som hadde ramlet av og lå løs like ved. Det ville i såfall være den til hornet. Men vi fant ingen løs ledning. Er det 4 ledninger fra den ene siden av pluggen og opp til masta (2 lys, 1 horn, 1 minus) så MÅ det være 4 ledninger på den andre siden a pluggen. Men det var ikke det. Det er det jeg ikke skjønner.

Det som var åpenbart er at det har blitt gjort en del triksing og miksing i ledningene siden båten var ny. Fant en rød og en svart ledning som var bare klippet av i den ene enden (for kort til å rekke til dekkskontakten) og forsvant bak en skott. Prøvde å følger den ene rød/gul ledning (som jeg antar er til ankerlys) og den byttet farger minst en gang før den forsvant inne i enn nøste av ledninger som er buntet sammen med strips bak dashbord.... Blir en helsikkers jobb å rydde opp i dette men jeg er drittlei å sette i gang med det rett før ferien. Håpet på en enkel løsning men det tror jeg ikke finnes :-)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Jeg ville begynt i en av endene. Er det strøm inn på lampeholderen/hornet når lanternebrytert/hornbryter er på. Er lampeholderen/hornet jordet. Hvis ja ville jeg sjekket om det er strøm inn på lanternelysbryteren/signalhornbryter. Er det strøm ut fra bryterene. 

nå er det ikke uvanlig at skjøter, brytere og sikringer irrer og mister kontakten.

Redigert av Ugleseth (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...