
PiperBill
Huff.. Nå rett før ferien og en god del planlagte båtturer har jeg fått et problem med ankerlys og horn. Vi klarer oss sikkert uten men det skulle helst vært i orden. Jeg har feilsøkt det jeg kan men ikke kommet fram til feilen og sliter med å forstår hvordan det hele er lagd opp. Båten er en Scand Baltic fra 98. Ankerlys og horn virket da jeg sjekket alt i fjor høst. Det er en 4 polet dekkskontakt der, på den ene “hun” siden (fra inne i båten) er det en svart ledning (minus), en rød/hvit (nav lys) og en rød/gul som jeg antar er ankerlys og horn kombinert pluss. Den 4. tilkoblingspunkt på hun-siden er ledig og ser ikke ut som den har noen gang hatt noe tilkoblet. Det er i allefall ingen ledning i nærhet på innsiden som har falt ut. På den “han” siden av kontakten går det 4 ledninger inn i masten og kommer ut der horn, ankerlys og topplantærne er montert. De er buntet sammen og dekket med krympestrømpe så jeg ser ikke hva som er hva
Jeg måler strøm (12.8v) på hunn siden, mellom sort og rødhvit, når navlysene er slått på. MEN jeg måler også kontinuitet mellom de to når navlysene er slått av. Måler null strøm på rød/gul (ankerlys/horn) og minus.
Måler 12.8v på sikringen og på av/på bryter til horn or ankerlys når jeg måler mellom bryter/sikring og forbruks batteriets minuspol. Så det går strøm ut fra av/på bryter men likevel er det ingenting å måle på verken lyspære sokkel til ankerlys eller ledningene til den.
Kan noen forklarer hvordan det typisk oppsett er på navlys, ankerlys og horn? Jeg antar at det er felles pluss for ankerlys og horn og felles minus for alt som er montert på masten.
Setter stor pris på råd og tipps her... Kanskje jeg kan nøster opp i det selv men om nødvendig så tilkaller jeg proff hjelp.