Jump to content

Male bunnstoff over høytrykksspylte ruer, sitter det?


Brumm

Recommended Posts

Tok opp båten i dag og det var litt groe. Slippen bruker en veldig kraftig trykkspyler som renser bunnen bra, men røttene til groen sitter likevel igjen. Normalt pleier jeg å skrape/slipe bort dette før stoffing, men folk på slippen påstår at dette er unødvendig. Groerøttene sitter jo veldig godt fast er begrunnelsen. For meg er det fristene å slippe jobben med å slipe vekk røttene.

Er det noen som har erfaring med dette?

ruer 2021.JPG

Link to post

Tips: Du kan kjøpe saltsyre på bygghandel, blande ut til 30% saltsyre, og pensle på. La virke. Skyll av. (Bruk verneutstyr på både hud og øyne. Dvs gummistøvler, heldekkende klær, gummihansker og briller.

Bunnstoffet sitter på rurene, men det blir fort veldig tykt lag og da må man til med å fjerne bunnstoff. Dessuten trenger man ikke stoffe hele båten, men kun der det er tynnslitt. Med mindre båten ligger ute mange år om gangen da. :smiley:

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Ja, saltsyre er effektivt, jeg bruker det selv på en påhenger. Men å bruke det på et 32 fots skrog frister ikke pga som du sier helsemessig risiko.

Ellers skjønner jeg ikke hvor i landet man kan ha båt i sjøen i mer enn en sesong på samme bunnstoff. Min ligger i brakkvann i Østfold, og der gror det friskt uansett hvilket bunnstoff man bruker. Det var bedre før, men antar at bunnstoff nå er mer "miljøvennlig". Hvilket bruker du?

Link to post

Jeg bruker Biltema sitt. Har variert mellom Biltema sitt og Maritim sitt. Ligger også i brakkvann, men mer salt enn fersk. Et stykke fra utløpet av elva. Kanskje litt kaldere vann her på Fevik enn i Østfold (vi er lenger ut i Skagerrak).

Veldig lite groe i fjor, til tross for motorhavari og båten lå mer eller mindre stille i fjor. Jeg vasker heller ikke skroget i løpet av sommeren. Hadde noen rur rundt propell, og noen få litt lengre fremme. Ingenting grønt, utenom på den syrefaste bade/ redningsstigen som er fastmontert under vann akter.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Brumm skrev for 8 timer siden:

Ellers skjønner jeg ikke hvor i landet man kan ha båt i sjøen i mer enn en sesong på samme bunnstoff. 

 

Som Jotun sier:

 

NonStop Supreme fra Jotun er et selvpolerende bunnstoff med inntil to års vedlikeholdsintervaller. Dette betyr at dersom du påfører den som anbefalt, vil du få en særdeles god beskyttelse over hele to sesonger.

 

Har brukt dette selv i år, men "riktig" svar får jeg først neste år. 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Brumm skrev for 10 timer siden:

Ellers skjønner jeg ikke hvor i landet man kan ha båt i sjøen i mer enn en sesong på samme bunnstoff. 

 

Hvor som helst i landet, egentlig. Det gror ikke merkbart mer på gammelt bunnstoff enn helt nytt. Jeg har båten på sjøen året rundt, og tar den opp hver 2-3 år for skifte av anoder og renspyling. Da flekker jeg der det flasser og der bunnstoffet ser tynt ut. Ikke noe poeng i å bygge opp tykke lag med bunsntoff. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 47 minutter siden:

 

Hvor som helst i landet, egentlig. Det gror ikke merkbart mer på gammelt bunnstoff enn helt nytt. Jeg har båten på sjøen året rundt, og tar den opp hver 2-3 år for skifte av anoder og renspyling. Da flekker jeg der det flasser og der bunnstoffet ser tynt ut. Ikke noe poeng i å bygge opp tykke lag med bunsntoff. 

Jeg har hatt den samme båten siden den var ny i 1993. De første årene lå den i Oslo og da brukte jeg et meget effektivt bunnstoff som het ABC som noen kanskje husker. Da var det ikke engang slim å se på bunnen etter et år i sjøen. Problemet med det var at det bygget seg opp tykke lag og til slutt måtte jeg fjerne alt sammen og starte på nytt.

Etter noen år ble båten flyttet til Østfold i brakkvann og har hatt forskj stoff siden da. Biltema sitt viste seg å være bra noen år, men så begynte det å gro ruer på det også. Jeg fikk tak i et skipsbunnstoff ala ABC i fjor, men også det hadde groe ved opptak. Båten ligger i sjøen hele året. 

Når jeg leser innleggene til dere som melder om groefrie bunner år etter år blir jeg en blanding av forundret og provosert. Hvorfor lykkes ikke jeg med det samme? Jeg har i alle disse 28 årene med samme båt forsøkt mange typer bunnstoff, og bortsett fra perioden med ABC, har jeg aldri sett min båt bli dratt på land uten groe etter ett år i sjøen. Det er ikke det at jeg ikke tror på dere, men med min lange erfaring med båtpuss forstår jeg bare ikke at det går an. I år smører jeg på Non Stop Supreme og håper nok en gang på et års groefri båtliv.

Link to post

Jeg bruker ett meget tynt lag sort fra Biltema, men da den som inneholder kobber. Kan ikke si jeg syns det gror mye. Propell, stevn og flyndre er verst. Men her forsker jeg litt på ett eget stoff, så får vi se hvordan det ser ut til høsten. Propellen har stort sett minnet mer om en marin blomsterkvast enn en propell. Dette skaper irriterende vibrasjoner og laber fremdrift.

Link to post
Brumm skrev 15 minutter siden:

Når jeg leser innleggene til dere som melder om groefrie bunner år etter år blir jeg en blanding av forundret og provosert.

 

Men de er jo ikke groefrie. Poenget er at det gror like mye på gammelt som nytt bunnstoff. Det er ikke mye gift i noe til fritidsflåten nå, så da gror det. Jeg skifter litt mellom Jotun, Hempel og Seajet, alt etter hva jeg får tak i. Og merker ikke store forskjellen uansett. Hver gang båten er oppe er det en skog av tare, rur og andre uhumskheter under der. Men når dette er spylt bort er det fortsatt "god" effekt i bunnstoffet. Eller så god som man kan forvente.

 

Jeg fikk en gang tak i en dunk bunnstoff beregnet på oljetankere med lange vedlikeholdsintervaller, det er vel det eneste stoffet jeg har hatt som det ikke har grodd på...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

STEDET båten ligger påvirker mye. Erfaringer fra Rogaland eller Agder kan ikke nødvendigvis trekkes over til din båt i Østfold. Lokalt "vannmiljø" påvirker groe. Vi snakker om organisk vekst, og da må vilkårene være til stede for vekst. Jo bedre vilkår, jo mer vekst. 

 

Er vannet varmt pga en soloppvarmet bukt der vannet ikke byttes ofte, så vil det gro mer. Ligger båten slik til at sollyset slipper til mye, så gror det mer. Er levevilkårene kjempegode for rur, ja da kommer mer rur. 

BRUKSMØNSTER av båten påvirker også groe. Jo mer i bevegelse, jo mindre groe (på selvpolerende bunnstoff). Jo mer stilleligge, jo mer vekst. 

 

TIDEN en båt ligger i vannet påvirker også groe. Min ligger relativt kort ute. De siste årene i uvilje, men det har rett og slett vært for mye trøbbel med motor. Så den har hatt korte sesonger : ut i midten/ slutten av juni, opp i september. 

Så for din egen skyld: Mål dine erfaringer med andre båter som ligger samme sted, og like lenge ute som din. 

 

Så hvis det er andre båter rett ved din av samme type (deplasement, halvplaner, planer), se på dem. Gror de, eller gror de ikke? - Hvis de ikke gror, spør eierne om hva de bruker å stoffe med. Og spør dem om hvor lenge båten ligger ute, og hvor mye de bruker båten.

 

Det kan være ganske frustrerende å tro at man er nærmest alene om å ha mye groe, og man sammenlikner sinn båt med eksempelvis snekkefart og lite bruk og liggende i varmt sjøvann - med en som har en planende båt i hyppig bruk som ligger i kaldt brakkvann. :smiley:

 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev On 29.6.2021 at 10.43:

Er vannet varmt pga en soloppvarmet bukt der vannet ikke byttes ofte, så vil det gro mer. Ligger båten slik til at sollyset slipper til mye, så gror det mer. Er levevilkårene kjempegode for rur, ja da kommer mer rur. 
 

 

Stemmer dette? Min erfaring er at det ofte er mer groe der det er friskt, kaldt vann og en del bevegelse/strøm i vannet. Jeg har tenkt det er fordi det er mer oksygen og mer mat til rur og alger?

 

 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post

@Krimart, det vokser i alle fall mest når det er varmt i vannet - og tilgang på sollys. Men friskt vann er nok også en forutsetning. 

 

Det kan være at rur og tare har forskjellige behov?

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Ha ha @Lars H., det føles i alle fall sånn av og til. Nei, jeg vet ikke hva det grønne heter. Eller, husker det I alle fall ikke. :giggle:

 

Men det vokser i alle fall, og det er bare å få det av med én gang båten er på land. Noen båter får jo rene skogen under, men på min har det bare vært litt rundt de rustfri rørene til badestigen og badeplattformen.

 

Hva heter det grønne som gror på båter?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

@Brumm: Ut fra bildet er det såpass mange gamle lag med bunnstoff at å male over vil ha lite å si i dette tilfellet. Om du vil fjerne de enkelt uten å bruke farlig saltsyre kan du bruke vannlinjerens som inneholder oksalsyre som er ufarlig men tar rester av rur ganske så effektivt. Det fornuftige i dette tilfellet er gjerne å gi f nå men kanskje fjerne ørten gamle lag med bunnstoff ved senere anledning og få en mer slett overflate. Kommer an på båttype. Er den saktegående så betyr det jo lite.

Link to post
Fantino skrev 10 minutter siden:

kan du bruke vannlinjerens som inneholder oksalsyre som er ufarlig

 

He? Oksalsyre, ufarlig? Jeg brukte det på noen dørlister hjemme og fikk noe på hendene og det svei som helvete før jeg fikk skylt hendene i store mengder vann.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Sammenlignet med saltsyre er den nesten å betrakte som ufarlig, men ingen anbefaler vel å bruke den som håndkrem? ? Bør nok behandles med litt respekt den også. Har brukt vannlinjerens med hell for å fjerne rur-rester. Ikke sikker på hvor stor konsentrasjon det var med oksalsyre da, og den inneholder sikkert andre stoffer også. Ren oksalsyre har jeg aldri brukt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...