Eugene Valronde Startet 28.Juni.2021 Link til dette innlegget Startet 28.Juni.2021 Hei! Jeg har en eldre seilbåt som jeg har eid i noen få år og fikset litt her og der. Nå er det tur for oppgradering av elektronikk. Fra før hadde båten tre instrumenter: - Autohelm ST30 dybdemåler - fungerte bra. Kom med Seatalk strømkabel og to kabler for dybde med kabelsko - NAVMAN 3100 Wind (vindmåler) med to kabler (rød og blå tror jeg) med 7 pinner. Koblet via mast head unit, som kobles til kabelen i masten som går til vindpeiler oppe. Fungerer IKKE i det hele tatt. - AdvantSea Speed S400. Koblet via kabler til Navman NavBus Junction box. Fungerte, men viste lavere fart enn det var - mulig skitt i knopmåler. - NAVMAN Gps som var frakoblet og kastet da den var gammel og manglet ekstern GPS antenna. Da har jeg fått en Raymarine Element 9S som skal installeres på pushpit. Båten er 32 fot så det passer greit. Den skal kobles til 12v via strømkabelen til den gamle GPSn. Mulig det skal kobles AIS fra VHF senere. I tillegg har jeg et hull i pushpit, fra vindmåler som ikke fungerer. En Raymarine i40 passer bra der, enten en i40 vind eller i40 dybde/speed. Men jeg er nå helt låst når det gjelder hvordan skal en i40 kobles til den vindmåleren jeg har på masten, som har en Navman mast head unit og kabel. i40 krever jo to kontakter - rotor + og rotor -. Hvordan finner jeg ut hvor er kontaktene? Kan man i det hele tatt koble på en eldre Navman vindmåler til i40? Må jeg eventuelt koble alt opp i NavBus igjen og så føre det videre til i40 via to kabler? Alternativt kan jeg ha en dybdemåler da jeg ikke bruker sonar og ikke kommer til å få dybdedata til Element 9S. Da har jeg to kontakter med kabelsko, er det da å koble den direkte til + og - på DEPTH tilkoblinger bak i40? Trenger å få en løsning som er ikke veldig kostbart. Tenkte å bytte til en større båt om et par år og da er det ikke veldig aktuelt å bruke masse energi og penger på den gamle båten, men ønsker også å seile den fremover til jeg selger og ønsker at den beholder noe verdi. Legger ved noen bilder med kontakter som jeg har igjen. På forhånd takk for råd! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.