Jump to content

Edit History

gmortens

gmortens

Bitteliten skrev for 16 timer siden:

Jeg har kjørt Uttern D55 fra Larvik til Moss uten problemer. I fint vær. 

Jeg har hatt D55 (og s46). Fine i paddeflat sjø, men ikke i Oslofjorden. Aldri mer Uttern, både pga manglende kvalitet og manglende sjøegenskaper. 

andersb skrev for 15 timer siden:

oslofjorden er problemfri selv i musling 430 

Oslofjorden kan sikkert være sabla morro med 430, men ikke med kone og barn oppi.

Hulda skrev for 4 timer siden:

Det TS bør være oppmerksom på, er at fjorden kan endre seg fra flat idyll til et rent helvete i løpet av et kvarter. På innsiden av Drøbak, nesten helt greit. Mellom Bolærne og Hvaler, helt ugreit. Og det kan være slike lokale, sommerlige forhold som ikke meldes på Yr. Men som vi som har traffikert uti her har blitt overrasket av. I dag kan det faktisk være utfordrende for en liten båt uti her. Friske kastevinder.

Kjenner forholdene, og er vant til både mye vær, skiftende vær og fart må alltid tilpasses både komfort og sikkerhet. Men spørsmålet om c61 er kurant i disse forholdene er jeg fremdeles litt usikker på:) 

AVAD skrev for 3 timer siden:

I størrelsen 24-25 fot med utenbords ligger det en del båter/cruisere å velge i opp til 550'.  2010 og nyere. Komplettert og fullt mulig å by på. 

Har aller mest lyst på 0-2 år gammel, altså ny eller "som ny" = enkelt båthold.

Fantino skrev for 3 timer siden:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=223592552

RIB innredet som daycruiser. Løsningen? 😁

Har sett den der... ser fantastisk praktisk ut! Men ligner også veldig på Donald Duck:) Også er den 100´for dyr.

Kjetil A. D. skrev for 2 timer siden:

Poenget mitt er kanskje at ingen båt er perfekt til alt. Man velger hva som er viktigst og aksepterer begrensningene. Vi gjorde oss erfaringer som tok oss dit vi er i dag. Jeg tror alltid jeg finner DEN perfekte båten, men slik er det neppe... 

Ja, båt er kompromiss. Jeg har eid ulike fritidsbåter i 34 år, så har noen erfaringer selv. Men selv med en kompromissbåt må den dekke de mest grunnleggende behovene:)

Mouche skrev for 22 timer siden:

Har nå en 25-foter og at den er mer komplisert å eie enn det jeg tidligere har hatt av 20-fotere er ikke min erfaring.

Mine erfaringer er veldig ulike dine.

Komodo skrev for 16 timer siden:

Tenker en Hydrolift 24 eller noe i den gata hadde gjort jobben på en litt hyggeligere måte for de ombord. Poenget mitt er at en 20 fot Askeladden er for kort og butt for ytre Oslofjord dersom det blåser opp litt, for det gjør det innimellom.

Litt dette svaret jeg er redd for:( Har du kjørt c61? Hydroliftene er nydelige, men enten for gamle eller for dyre, for meg.

Men spørs jo veldig hvor båtvant familien er, 

Selv er jeg offisersutdannet i den Kongelige Norske Marine, så jeg har opplevd en del hav. Familien har forøvrig tean i tanga hele sommeren. Sorry, ble litt flåsete, men klarte ikke la være, jeg jobber ikke på havet og er uendelig ydmyk for dets utfordringer og farer. 

Men ingen i familien har kjørt en c61 i Oslofjorden;)

Havarita skrev for 2 timer siden:

Løsningen blir litt etter lommebok og prioriteringer.

Man får nesten alltid bedre komfort i større båt.

Det er bedre komfort i ny Askeladden enn gammel av samme størrelse også.

Ny båt koster mer

C61 gjør jobben og har godt skrog, og tåler vesentlig mer sjø enn de personene som skal sitte oppi.

Et trygt og godt valg i denne størrelsen, da den også er lett å omsette igjen. (Nesten ingen å få tak i brukt på Finn)

Når sjøene blir for store, må man simpelt hen redusere hastigheten og ta tiden til hjelp, eller vente til det roer seg.

Tror sjøen og solgangsbrisen er like frisk der du kommer fra som i Oslofjorden.

Tror dette innlegget oppsummerte min situasjon og valget jeg står ovenfor godt!

Uansett, tusen takk for ulike refleksjoner, svar og engasjement!

gmortens

gmortens

Bitteliten skrev for 16 timer siden:

Jeg har kjørt Uttern D55 fra Larvik til Moss uten problemer. I fint vær. 

Jeg har hatt D55 (og s46). Fine i paddeflat sjø, men ikke i Oslofjorden. Aldri mer Uttern, både pga manglende kvalitet og manglende sjøegenskaper. 

oslofjorden er problemfri selv i musling 430 

Oslofjorden kan sikkert være sabla morro med 430, men ikke sammen med kone og barn.

Hulda skrev for 4 timer siden:

Det TS bør være oppmerksom på, er at fjorden kan endre seg fra flat idyll til et rent helvete i løpet av et kvarter. På innsiden av Drøbak, nesten helt greit. Mellom Bolærne og Hvaler, helt ugreit. Og det kan være slike lokale, sommerlige forhold som ikke meldes på Yr. Men som vi som har traffikert uti her har blitt overrasket av. I dag kan det faktisk være utfordrende for en liten båt uti her. Friske kastevinder.

Kjenner forholdene, og er vant til både mye vær og skiftende vær og fart må tilpasses både for komfort og sikkerhet. Men spørsmålet om c61 er kurant i disse forholdene er jeg fremdeles litt usikker på:) 

AVAD skrev for 3 timer siden:

I størrelsen 24-25 fot med utenbords ligger det en del båter/cruisere å velge i opp til 550'.  2010 og nyere. Komplettert og fullt mulig å by på. 

Har aller mest lyst på 0-2 år gammel, altså ny eller "som ny" = enkelt båthold.

Fantino skrev for 2 timer siden:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=223592552

RIB innredet som daycruiser. Løsningen? 😁

Har sett den der... ser fantastisk praktisk ut! Men ligner også veldig på Donald Duck:) Også er den 100´for dyr.

Kjetil A. D. skrev for 2 timer siden:

Poenget mitt er kanskje at ingen båt er perfekt til alt. Man velger hva som er viktigst og aksepterer begrensningene. Vi gjorde oss erfaringer som tok oss dit vi er i dag. Jeg tror alltid jeg finner DEN perfekte båten, men slik er det neppe... 

Ja, båt er kompromiss. Jeg har eid ulike fritidsbåter i 34 år, så har noen erfaringer selv. Men selv med en kompromissbåt må den dekke de mest grunnleggende behovene:)

Mouche skrev for 21 timer siden:

Har nå en 25-foter og at den er mer komplisert å eie enn det jeg tidligere har hatt av 20-fotere er ikke min erfaring.

Mine erfaringer er veldig ulike dine.

Komodo skrev for 15 timer siden:

Tenker en Hydrolift 24 eller noe i den gata hadde gjort jobben på en litt hyggeligere måte for de ombord. Poenget mitt er at en 20 fot Askeladden er for kort og butt for ytre Oslofjord dersom det blåser opp litt, for det gjør det innimellom.

Litt dette svaret jeg er redd for:( Har du kjørt c61? Hydroliftene er nydelige, men enten for gamle eller for dyre, for meg.

Men spørs jo veldig hvor båtvant familien er, 

Selv er jeg offisersutdannet i den Kongelige Norske Marine, så jeg har opplevd en del hav. Familien har forøvrig tean i tanga hele sommeren. Sorry, ble litt flåsete, men klarte ikke la være, jeg jobber ikke på havet og er uendelig ydmyk for dets utfordringer og farer. 

Men ingen i familien har kjørt en c61 i Oslofjorden;)

Havarita skrev for 2 timer siden:

Løsningen blir litt etter lommebok og prioriteringer.

Man får nesten alltid bedre komfort i større båt.

Det er bedre komfort i ny Askeladden enn gammel av samme størrelse også.

Ny båt koster mer

C61 gjør jobben og har godt skrog, og tåler vesentlig mer sjø enn de personene som skal sitte oppi.

Et trygt og godt valg i denne størrelsen, da den også er lett å omsette igjen. (Nesten ingen å få tak i brukt på Finn)

Når sjøene blir for store, må man simpelt hen redusere hastigheten og ta tiden til hjelp, eller vente til det roer seg.

Tror sjøen og solgangsbrisen er like frisk der du kommer fra som i Oslofjorden.

Tror dette innlegget oppsummerte min situasjon og valget jeg står ovenfor godt!

Uansett, tusen takk for ulike refleksjoner, svar og engasjement!

• Create New...