Lars H. Startet 29.Juni.2021 Del på Facebook Startet 29.Juni.2021 Hei. Nå er jeg ikke i nød, men om så skulle det være, er det greit å oppgi posisjonen som noe annet enn "litt utenfor den grå holmen". Normalt går jeg med kartplotter som til en hver tid viser GPS-posisjonen med store tegn. Dessverre har plotteren paiet slik at jeg nå bruker et utmerket alternativ, laptop med OpenCPN og Osence kart. Men i det normale bildet vises ikke noen tydelig og klar posisjon. Så, er den en grei app på mobilen som en bare kan trykke på og få opp posisjonen med "storre bokstaver"? (Jeg har Android ikke Apple.) Lars H. pt. Bohus Malmön Sverige Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Benji Svart 29.Juni.2021 Del på Facebook Svart 29.Juni.2021 Hei Lars 113 Appen til Luftambulansen, den viser vel posisjon din hele tiden - selv på Android tlf - på min i alle fall,og jeg har ikke ett slikt Eple produkt. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
abro Svart 29.Juni.2021 Del på Facebook Svart 29.Juni.2021 RS SafeTrx, appen til Redningsselskapet ser også ut til å ha det nødvendige. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 29.Juni.2021 Del på Facebook Svart 29.Juni.2021 Gule sider - På sjøen - appen har en Mann over bord funksjon. Når du trykker denne lagres et bilde på kamerarullen i telefonen der posisjon er oppgitt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2021 Benji skrev 39 minutter siden: Hei Lars 113 Appen til Luftambulansen, den viser vel posisjon din hele tiden - selv på Android tlf - på min i alle fall,og jeg har ikke ett slikt Eple produkt. Takker, den appen har jeg jo. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
enslagsgjest Svart 29.Juni.2021 Del på Facebook Svart 29.Juni.2021 Jeg vil også anbefale appen "SailDroid" som er en ganske bra "no-nonsense" app som gjør akkurat det den markedsfører. Ikke mer, men heller ikke mindre. Noen ganger er det greit å bare ha det mest nødvendige av instrumenter og data. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.tinygarage.saildroid Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
mons Svart 29.Juni.2021 Del på Facebook Svart 29.Juni.2021 Rs appen har en nødfunksjon som sender nødmelding med posisjon til nærmeste kydtradio. Der går en alarm og posisjonen din vises på skjermene deres. På de fleste telefoner kan man sette opp slike apper slik at man kan bruke knappene på siden for å aktivere. Skjermen er ofte ubrukelig med våte fingre i mørket.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Knallipadden Svart 29.Juni.2021 Del på Facebook Svart 29.Juni.2021 mons skrev 21 minutter siden: Rs appen har en nødfunksjon som sender nødmelding med posisjon til nærmeste kydtradio. Der går en alarm og posisjonen din vises på skjermene deres. På de fleste telefoner kan man sette opp slike apper slik at man kan bruke knappene på siden for å aktivere. Skjermen er ofte ubrukelig med våte fingre i mørket.. Genialt, men litt skeptisk til å bruke en knapp på siden. Da er det lett for at man sender nødmelding uten at man mener det. Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 29.Juni.2021 Del på Facebook Svart 29.Juni.2021 Appene som nevnes er bra! Men RS-appen har en tendens til å ønske login i tide og utide (etter hver oppdatering?). 113 er således bedre, men da må du belage deg på å prate i mobiltelefon om du skal bruke hjelp-funksjonen i appen. Jeg fikk lagt opp i menyen på VHF'en slik at posisjon alltid vises. Tror det blir min primære anbefalning! Har også styrt masse nå for å få VHF og kartplotter til å bli såpass kompis at de prater sammen (to-veis). Dersom jeg havner i nød, blir nok distress-knappen brukt ganske raskt.. Jeg innbiller meg at i nød vil det å lese opp GPS-koordinater og kallesignal tre-fire ganger fort bli en stressende affære :) Benytter derfor anledningen til å slå et slag for DSC-funksjonaliteten. Og håper så mange som mulig med funksjonell kartplotter og VHF med DSC-funksjonalitet, ser om dette fungerer Dersom det er noen i Tromsø som behøver en lytte/test-stasjon er det bare å ta kontakt Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
mons Svart 29.Juni.2021 Del på Facebook Svart 29.Juni.2021 Jeg kan ikke det, men man programmerer slik at man må trykke feks fire ganger på kort tid på en knapp. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Amea Svart 29.Juni.2021 Del på Facebook Svart 29.Juni.2021 (redigert) Jeg likte tanken på å sette opp f.eks. Bixby tasten på en Android-telefon for å starte en app for dette formålet. Hvis man skal tenke rent praktisk, så er jeg glad i appen "GPS Test". Denne er utelukkende laget for å vise posisjon, og gjør det uten videre drama. Klart dette er et alternativ som forhåpentlig ikke må brukes før plotteren har paiet, VHF'en med GPS-visning har dratt til de evige jaktmarker, og man ikke klarer å redegjøre for hvor man er vha. stedsnavn. Og som chrisrik nevner, DSC er tingen. Har litt erfaring på det området, og det er lite som er mer effektivt for å fortelle alle hvor du er. Redigert 29.Juni.2021 av Amea (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 29.Juni.2021 Del på Facebook Svart 29.Juni.2021 Sjekket Google Maps, og fant koordinater der. Det som var uvant, var at hele posisjonen var oppgitt med grader, og desimaler etter dette. F.eks 58,2123 N. Dette er noe annet enn 58 grader og 21 minutter, Her kunne jeg fort bommet i en nødsituasjon med stress, da det er første gangen jeg leser en posisjon slik. Sitér dette innlegget Link to post
Amea Svart 29.Juni.2021 Del på Facebook Svart 29.Juni.2021 Leser man alltid siffer for siffer og tar med tegnsetting så er det lettere å gjøre seg forstått. N59°36,143 = Nord fem ni grader tre seks komma en fire tre N59,5362° = Nord fem ni komma fem tre seks to grader De som tar imot posisjonen har gjerne verktøy for å konvertere mellom de ulike formatene. Bare styr klar av UTM så er mye gjort ;) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juni.2021 mons skrev for 1 time siden: Rs appen har en nødfunksjon som sender nødmelding med posisjon til nærmeste kydtradio. Og det fungerer utenfor Norge? Vi tilbakelegger adskillig flere Nm i Sverige enn Norge. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
PiperBill Svart 29.Juni.2021 Del på Facebook Svart 29.Juni.2021 (redigert) Startsiden på RS appen viser posisjon, "Tilkall Hjelp" menyvalg viser også posisjon, kurs og fart. Redigert 29.Juni.2021 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
aroneid Svart 29.Juni.2021 Del på Facebook Svart 29.Juni.2021 113-appen som du har fått tips om. Da har du lokasjon og ikke minst ringemulighet som deler posisjonen din automatisk mens du snakker med dem. Men om nøden er der, så er det jo greit å slippe å manuelt oppdatere posisjonen hele tiden eller være redd for vann på telefonen. Om du har vanninntrenging eller må hoppe på havet, så er du jo opptatt med annet. Så VHF med DSC (gjerne håndholdt om plotteren har paia) er jo kanskje tingen de fleste burde ha. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 1.Juli.2021 Del på Facebook Svart 1.Juli.2021 (redigert) Etterpå ha fått anafylaktisk sjokk i går mens jeg var på vei mot Oscarsborg har jeg virkelig fått sansen for VHF med DSC. Fruen betjente dette mens jeg var bevisstløs og reddet antagelig livet mitt. Få opp en telefon osv virker for meg ikke det beste hvis stresset er stort osv. 3 RS båter kom med lege og paramedics mm. Jeg har både stasjonær og bærbar VHF med DSC. Redigert 1.Juli.2021 av TerjeFjern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2021 Lars H. skrev On 29.6.2021 at 21.50: fungerer utenfor Norge? Vi tilbakelegger adskillig flere Nm i Sverige enn Norge. Jeg får gjenta spørsmålet, fungerer RS-appen utenfor Norge? Vi tilbakelegger adskillig flere Nm i Sverige enn Norge. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 1.Juli.2021 Del på Facebook Svart 1.Juli.2021 Lars H. skrev On 29.6.2021 at 17.28: laptop med OpenCPN og Osence kart. Men i det normale bildet vises ikke noen tydelig og klar posisjon. Gå bort til Butiken Båtstället han skaffer en GPS mus hvis han ikke har en inne, plugg inn i laptoppen og legg inn i OpenCpn Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 1.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2021 (redigert) Heh? Laptop'n får jo GPS posisjonen fra AIS'n som viser båten i kartet. Ellers har jeg vel 2 slike GPS-muser liggende et sted her ombord. Men jeg skulle gjerne hatt et felt på kartbildet som viser posisjonen med store bokstaver som på kartplotteren ( som ligger nedpakket pga. at den viser tekst og kart speilvendt). Open CPN viser jo riktignok posisjonen, men med veldig små fonter nederst i kartbildet, ikke lett å lese om jeg ikke finner lesebrillene!. I en nødsituasjon kunne jeg tenkt meg noe større. Og om PC'n paier (som den gjorde igår) er det jo greit med en nødløsning på mobilen. Redigert 1.Juli.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 1.Juli.2021 Del på Facebook Svart 1.Juli.2021 Lars H. skrev 6 minutter siden: Open CPN viser jo riktignok posisjonen, men med veldig små fonter nederst i kartbildet. men i en nødsituasjon kunne jeg tenkt meg noe større. Jeg har ikke testet dette, men kunne det fungert å vise posisjon med instrument-pluginen? Den skal kunne vise NMEA-data fra motoren, men kanskje den også kan plukke ut GPS-meldingene på NMEA-bussen? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lars H. Svart 1.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2021 Popeye70 skrev 5 minutter siden: instrument-pluginen Hva er det? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 1.Juli.2021 Del på Facebook Svart 1.Juli.2021 (redigert) Lars H. skrev for 1 time siden: Ellers har jeg vel 2 slike GPS-muser liggende et sted her ombord. Det prog. med store tall jeg kommer på i farta er VisualGPSView Ta fram en av GPS musa bruk den på et av programmenr https://www.visualgps.net/ og kjør det i bakgrunn eller del bilde Lars H. skrev for 1 time siden: Og om PC'n paier (som den gjorde igår) er det jo greit med en nødløsning på mobilen. Nødløsning på mobil/nettbrett Android er https://play.google.com/store/apps/details?id=org.opencpn.opencpn&hl=no&gl=US koster ca 100 kr Redigert 1.Juli.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 1.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2021 (redigert) OpenCPN har jeg på begge mobiler og nettbrett som du vel vet, gamle kart men greit. Kommer tilbake til din IM. Det jeg hele tiden etterlyser er en app på mobilen med et symbol på startsiden som når jeg taster der kommer opp med en hvit/svart skjerm med posisjonen i svart/hvit som fyller hele skjermen på mobilen, lett å lese for å formidle via VHF eller annet videre. Redigert 1.Juli.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Chris284 Svart 1.Juli.2021 Del på Facebook Svart 1.Juli.2021 (redigert) En app som heter GPS Status viser "GPS location" med hvit skrift på sort bakgrunn. Skriften vises ikke på hele siden men burde være stort nok til å kunne leses. Appen har andre funksjoner også som antall satelitter som er fiksert, kompass kurs, magnetisk avvik m.m. Lastes ned på Play Store (Google) til android og er gratis. GPS Status & Toolbox - Apps on Google Play Det er flere gps apper og det er bare å prøve om en er bedre egnet. F.eks My GPS Coordinates. My GPS Coordinates - Apps on Google Play Redigert 1.Juli.2021 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.