tilplan Svart 2.Juli.2021 Del på Facebook Svart 2.Juli.2021 Det hadde vært rart om RS-appen ikke virket utenfor Norge. Meldingen vil gå med mobilnett, og jeg antar den havner hos norsk kystradio. Står ikke noe i beskrivelsen av appen om det. DSC er nok førstevalget om en skulle være i nød. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2021 Om det du "antar" er korrekt, er det ikke mye hjelp med norsk kystradio utenfor Göteborg. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tilplan Svart 2.Juli.2021 Del på Facebook Svart 2.Juli.2021 For å komme med en ny antakelse, så antar jeg at norsk og svensk kystradio klarer å samarbeide Sitér dette innlegget Link to post
Ekberg Svart 2.Juli.2021 Del på Facebook Svart 2.Juli.2021 För att vara säker på att det fungerar i Sverige så kan du ladda ner appen "Kustväder" från Svenska sjöräddningssällskapet, den är mest inriktad på väderleksrapporter men har också en "Dela din position" funktion där du får fram din position och också kan dela den till andra via telefonen. Även Sjöräddningssällskapets andra App "Hjälp" har den funktionen, Det är en app som verkar rikta in sig på nybörjare på sjön med tips om knopar, sjömärken, sjöväjningsregler mm. men som sagt även dela din position och information om vart man söker hjälp i en nödsituation MVH Dan Sitér dette innlegget Link to post
LI4000 Svart 2.Juli.2021 Del på Facebook Svart 2.Juli.2021 (redigert) Lars H. skrev for 4 timer siden: Om det du "antar" er korrekt, er det ikke mye hjelp med norsk kystradio utenfor Göteborg. Siden jeg er utvikleren for akkurat denne funksjonen for Kystradioen, så er svaret: Når du trykker nød eller assistanse, så går det melding til Kystradioen i Norge sitt saksbehandlingssystem. I tillegg, når du da ringer ved å trykke på disse to knappene, så vil du i utlandet komme til Kystradio sør (trykker du på assistanse mai-august, 0800-2215 så havner du hos Redningsselskapet - som også bruker Kystradioens saksbehandlingssystem). Vi kan da sette deg i konferanse med de som har vedkommende lands MRCC-ansvar, deriblant videreformidle informasjonen som kom med i meldingen fra appen. Det er fasiten :) Redigert 2.Juli.2021 av LI4000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2021 Da har jeg funnet ut at 113-appen er det mest fornuftige for meg. Den viser posisjonen klart og tydelig. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
The Saint Svart 2.Juli.2021 Del på Facebook Svart 2.Juli.2021 Lars H. skrev for 4 timer siden: Da har jeg funnet ut at 113-appen er det mest fornuftige for meg. Den viser posisjonen klart og tydelig. Jeg bruker samme appen etter anbefaling av en i min familie. Han jobber i ambulanse tjenesten og er mannskap på redningsskøyta på fritiden. Som han sa, greit å "bare" ha en app å forholde seg til og den funker bra. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 3.Juli.2021 Del på Facebook Svart 3.Juli.2021 Hej Lars Varför krångla till det, i Open CPN kan du lägga till instrumentpanel och där kan du få upp positionen i stora siffror, storleken bestämmer du. Jag instrumentpanel med positionen och farten som analogt instrument. Man kan släcka eller ta fram instrumentpanelen med ett klick på en icom, och det finns många olika instrument att välja på. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2021 Vel, nå har jeg en motor som er 35 år gammel, og det er ingen data å hente fra den om det er det du mener. Men PC'n (og altså OpenCPN) får sine data fra AIS-tranduseren med egen GPS-enhet via en optisk kobling til en USB inngang på PC'n. Men om jeg kunne få disse data frem i bildet til OpenCPN er det jo fint. Det var slik jeg hadde det på Interphase kartplotteren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 3.Juli.2021 Del på Facebook Svart 3.Juli.2021 Lars H. skrev 5 minutter siden: Men om jeg kunne få disse data frem i bildet til OpenCPN er det jo fint. Det var slik jeg hadde det på Interphase kartplotteren. Så lenge informasjonen sendes som NMEA kan det tenkes at instrumentpanel-pluginen kan vise dette. Det var det jeg prøvde å si i et tidligere innlegg. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lars H. Svart 3.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2021 Ja, nå er vi igang. Men plugin enheten, hvor finner jeg den og hva heter den? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ove T Svart 3.Juli.2021 Del på Facebook Svart 3.Juli.2021 Hej Under inställningar/plugin där finns en plugin som heter daschboard, under inställningar i den kan man välja mellan en mängd instrument. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 3.Juli.2021 Del på Facebook Svart 3.Juli.2021 Ove T skrev 4 minutter siden: Hej Under inställningar/plugin där finns en plugin som heter daschboard, under inställningar i den kan man välja mellan en mängd instrument. Hälsningar Ove Nettopp. Det er den jeg mener! 👍🏻 Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lars H. Svart 3.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2021 (redigert) Fy fla . . , den ser jo helt perfekt ut! Takker så mye. Men ellers er jo posisjon på mobil grei som en nødløsning om PC'n streiker. Redigert 3.Juli.2021 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ove T Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Hej Lars Detta blir en urspårning av din tråd men det tror jag du kan leva med. Jag har gjort GPX-filer med länkar till OpenCPN som ligger på SXK Västkustkretsen https://www.sxk.se/vastkustkretsen/var-verksamhet/batteknik-vk . Under OpenCPN finns dessa GPX filer. Det finns tre olika GPX filer Gästhamnar Västkusten, Kustobservationer och Viva information. Jag föreslår att man importerar filerna i ett beständigt lager under Rutter spår och Wp hantering. När du gjort detta får du en ikon i sjökortet och kan klicka på den och få upp information. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Takker, det skal jeg gjøre. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Jeg har en gratisapp som heter GPS Navigator. Den gir GPS-kompass, lengde og bredde. Nå gir den også gatenavn og husnummer her jeg befinner meg. Sitér dette innlegget Link to post
vindmann Svart 5.Juli.2021 Del på Facebook Svart 5.Juli.2021 Jeg vet at trådstarter har Android og etterspør app til det. Selv har jeg iPhone og iOS har alltid hatt innebygget appen Kompass som viser GPS-posisjon og høyde over havet i tillegg til, ja, nettopp, kompass. Greit for alle å vite om at du trenger ingen tredjeparts app for å hente ut slik basisinformasjon. Har ikke Android noe lignende innebygget? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.