KjellSprell Startet 29.Juni.2021 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2021 Kan jeg trygt bruke slike bukker til å støtte opp min 29 fots plastbåt? https://webshop.nettbaat.no/products/batstottebeslag-pakke Holder det med 2 stykker, eller må jeg ha 4? Eller bør jeg ha krybbbe? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 29.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2021 Hvilken båt har du? Det er ganske stor forskjell på hvor på skroget man kan legge press, og det er forskjell på om man har aksling uten kjøl, kraftig kjøl eller drev. Samt tyngden på båten. Hva slags grunnforhold er det der du vil ha den? Er det gress, grus eller asfalt? Min båt er en relativt kraftig, høy og tung 26" og den hadde jeg ikke støttet opp med slike bukker. 4 tonn. Jeg vil ha krybber som henger sammen og som er litt overdimensjonerte. Så jeg har en relativt kraftig krybbe i tre. Det er mulig jeg kunne brukt slike krybber, men at jeg hadde boltet sammen to par. Ett par foran og ett bak, boltet sammen slik at de ikke kan gli fra hverandre. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 29.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2021 Her har du en helt annen pris på krybber: https://songvaar.no/produkt/opplagsbukker/ Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kallethekid Svart 29.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2021 KjellSprell skrev 34 minutter siden: Kan jeg trygt bruke slike bukker til å støtte opp min 29 fots plastbåt? https://webshop.nettbaat.no/products/batstottebeslag-pakke Holder det med 2 stykker, eller må jeg ha 4? Eller bør jeg ha krybbbe? Så lenge båten hviler på kjølen er det ikke så stor belastning på sidestøttene. Jeg ville ikke vært bekymret. Sitér dette innlegget Link to post
KjellSprell Svart 29.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2021 Grand Banks jr skrev 10 minutter siden: Hvilken båt har du? Det er ganske stor forskjell på hvor på skroget man kan legge press, og det er forskjell på om man har aksling uten kjøl, kraftig kjøl eller drev. Samt tyngden på båten. Hva slags grunnforhold er det der du vil ha den? Er det gress, grus eller asfalt? Min båt er en relativt kraftig, høy og tung 26" og den hadde jeg ikke støttet opp med slike bukker. 4 tonn. Jeg vil ha krybber som henger sammen og som er litt overdimensjonerte. Så jeg har en relativt kraftig krybbe i tre. Det er mulig jeg kunne brukt slike krybber, men at jeg hadde boltet sammen to par. Ett par foran og ett bak, boltet sammen slik at de ikke kan gli fra hverandre. Båten er en sollux 850. Er grus og gress der båten skal stå. Kan jo evt legge biter av 2x6 under bukkene? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 30.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2021 (redigert) Ideelt sett skulle alle tre beina blitt forbundet med 2x4 og gjennomgående bolter, gjerne vognskruer, bukker ala typen Grand Banks Jr. linker til. Da har du bukker som ikke vil vri seg, nesten samme hvilken belastning de får. I tillegg vil de ikke synke ned i gresset (for asfalt/grus - avstand til bakken som bukkene i linken, for bruk på gress - så og si ned mot bakken, kun litt nedstikk slik at ikke bukkene siger sidelengs). Dette beslaget du linker til er nok vel og bra det altså, men noe særlig styrke i forhold til å forbinde alle tre beina har det ikke, det blir for mye kraft x arm. Da er det nesten bedre å bruke pengene på ei god sag slik at du kan sage de stående sidebeina skrå i enden inntil «hovedbeinet» og få dem dratt skikkelig inntil med bolter/vognskruer. »Profesjonelle» bukker har en litt annerledes konstruksjon, men også her ser du beina er forbundet sammen i bunn, selv om bukkene er i stål. Disse blir bundet sammen med kjetting mellom bukkene på hver side, lages bukkene av tre kan man bruke stropper til å linke bukkene sammen. Da vil de ikke skli ut, selv med belastning. Redigert 30.Juni.2021 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2021 Du skrur lett sammen fire slike trekantbukker til en brøkdel av den prisen i linken. To på hver side, og noen solide treklosser under kjølen. Da står båten støtt. Jeg pleier å sikre med et par stropper mellom sidene, for å unngå at de kan skli ut. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2021 Når du er usikker på hvor stabil grunnen er så vær aktiv med valg av trykkfordeling av marktrykket. Jeg satte en gang en Nidelv 24 på gresset her hjemme og den veier jo ikke stort. Da hadde jeg full krybbe til den. Under krybben la jeg ett lag med paller og så liggende 2x6" som passet under krabbene. Båten stod støtt, men over tid sank pallene ned i gresset. Mest på den ene siden. Jeg tror det kunne blitt skremmende hvis jeg bare hadde hatt krybbene uten trykkfordeling. Vær i alle fall bevisst på det. Med 4 løse trebukker så hadde jeg minst brukt stropper til å holde dem sammen, og gjerne fast materiale som 2x4" og franske treskruer eller gjennomgående bolter. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Jens_P Svart 30.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2021 Går bra det. Legg en planke på toppen der bukken og båten møtes så du får litt større anleggsflate. For sikkerhet bør du ha to bukker på hver side selv om en er nok til ta vekten. Kjekt å kunne trekke ut en for stoffe eller skrape mens den andre holder vekten. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
KjellSprell Svart 30.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2021 index skrev for 3 timer siden: Du skrur lett sammen fire slike trekantbukker til en brøkdel av den prisen i linken. To på hver side, og noen solide treklosser under kjølen. Da står båten støtt. Jeg pleier å sikre med et par stropper mellom sidene, for å unngå at de kan skli ut. @index hvilke mål og vinkler skal jeg bruke for å lage slike bukker? Har lett, men finner ingen målsatte skisser der ute. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2021 KjellSprell skrev 25 minutter siden: @index hvilke mål og vinkler skal jeg bruke for å lage slike bukker? Har lett, men finner ingen målsatte skisser der ute. Husker ikke helt hvilke mål jeg brukte, det kommer jo også an på skrogvinkel etc. Lurer på om jeg brukte ca 120cm på de to ytterste beina 150cm på den som går under skroget. Og med horisontale avstivere av bord mellom alle tre. Passer de ikke 100% så justerer du med klosser mellom skrogside og bukk ved opptak. Du kan jo også justere en del ut og inn. Jeg skrudde mine sammen, så de kunne demonteres og legges i garasjen mellom hver bruk. Men de siste 10-12 årene har de ligget på opplagsplassen, så jeg vet ærlig talt ikke engang om de finnes lenger;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Teerex Svart 30.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2021 (redigert) All vekten av båten skal jo hvile på kjølen (eller tilsvarende nederste del av skroget). Sidestøtter/bukker skal bare holde båten i balanse. Og de bør altså være fast i bukk på motsatt side, slik at ingen kan fjernes eller gli unna. Her er mange varianter inkl. de beslagene (prisene har sannelig økt en del de siste 15-20 årene) https://www.westsystem.no/m/505/krybber Jeg bruker disse: Redigert 30.Juni.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
goggen000 Svart 30.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2021 Har alltid brukte sllke båt bukker til mine båter, fra 3 tons til 7 tons, 2 eller 3 på hver side. Fest disse til hverandre,babord mot styrbord, slik at de ikke sklir fra hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 30.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2021 KjellSprell skrev for 20 timer siden: Kan jeg trygt bruke slike bukker til å støtte opp min 29 fots plastbåt Ja, det går helt fint... Vi bruker det på vinter lagring av båter på over 40 fot... Men de bør låses fast mot den på motsatt side, så de ikke glir ut... Sitér dette innlegget Link to post
KjellSprell Svart 1.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 Takk for alle svar Ida Marie III skrev for 21 timer siden: Ja, det går helt fint... Vi bruker det på vinter lagring av båter på over 40 fot... Men de bør låses fast mot den på motsatt side, så de ikke glir ut... @Ida Marie IIIHvilken vinkel bør det være mellom den som går inn under båten og de to støttebeina? Hvis det er mulig å svare på….? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 Sånn så de jeg brukte nær bagen ut. Hjemmelagede. Er en grei vinkel på "bena". Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Ida Marie III Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 (redigert) KjellSprell skrev for 6 timer siden: Takk for alle svar @Ida Marie IIIHvilken vinkel bør det være mellom den som går inn under båten og de to støttebeina? Hvis det er mulig å svare på….? Bilde til Jens P viser en grei vinkel... Det trenger ikke være på "millimeteren" på den vinkelen.... Den treffer et sted på skroget uansett... Vi har jo stort sett samme vinkel på alle... men riktig nok forskjellige størrelser...alt fra et par og tjue fot, til store førtifotere... Min. 2 bukker på hver side... Redigert 1.Juli.2021 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.