Jump to content

Edit History

Komodo

Komodo

Roger og Olina skrev for 4 timer siden:

Babord dynamo lader. Styrbord ikke. Testet med å bytte om dynamo ene og styrbord fungerer fremdeles ikke.

Ok, da er det i alle fall koblingene som er problemet.

 

Roger og Olina skrev for 4 timer siden:

På dynamoene er B koblet til IG og S. Det er ikke ledning inn til L på noen av motorene. Så jeg forstår ikke helt hvordan den starter å lade i og med at det ikke er ladelampe og det er heller ingen kable på L som sagt.

At S ligger rett på B er ikke feil, men heller ikke særlig lurt. S bør du legge rett på batteripolen. Dette er en såkalt senseledning som gjør at dynamoen øker ladespenning og dermed ladestrøm dersom polspenningen er for lav. Når S ligger på B tror dynamoen at spenningen på batteriet er høyere enn den er, og da senker den ladespenningen. Resultatet er at du "aldri" klarer å lade opp batteriene. 

 

IG skal jo heller ikke ligge rett på B. Som du ser på din egen tegning skal den gå til tenningsbryteren.

 

L skal inn på IG (eller samme punkt på tenningen) med ei ladelampe mellom. 

 

Lagt til:

Obs, ser nå at du etterlyser eksperthjelp i overskriften. Da får du ta mitt svar med ei klype salt, og vente på at noen av forumets elektroeksperter logger seg på :giggle:

Komodo

Komodo

Roger og Olina skrev for 4 timer siden:

Babord dynamo lader. Styrbord ikke. Testet med å bytte om dynamo ene og styrbord fungerer fremdeles ikke.

Ok, da er det i alle fall koblingene som er problemet.

 

Roger og Olina skrev for 4 timer siden:

På dynamoene er B koblet til IG og S. Det er ikke ledning inn til L på noen av motorene. Så jeg forstår ikke helt hvordan den starter å lade i og med at det ikke er ladelampe og det er heller ingen kable på L som sagt.

At S ligger rett på B er ikke feil, men heller ikke særlig lurt. S bør du legge rett på batteripolen. Dette er en såkalt senseledning som gjør at dynamoen øker ladespenning og dermed ladestrøm dersom polspenningen er for lav. Når S ligger på B tror dynamoen at spenningen på batteriet er høyere enn den er, og da senker den ladespenningen. Resultatet er at du "aldri" klarer å lade opp batteriene. 

 

IG skal jo heller ikke ligge rett på B. Som du ser på din egen tegning skal den gå til tenningsbryteren.

 

L skal inn på IG (eller samme punkt på tenningen) med ei ladelampe mellom. 



×
×
  • Create New...