Cato76 Startet 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2021 Kjøpte meg en Askeladden Beetle (2006) forrige helg, og etter noen turer med denne ser jeg at temperaturmåler maxer for hver tur. Ligger på rett under 115 grader som er maks på måler, men får ingen varsellamper eller alarmer. Motoren er en MerCruiser 1.7 tdi. Ellers får jeg maks 3900 RPM og ca 25 knop med 3 personer ombord. Oljetemperaturen ligger normalt. Tidligere eier opplyste meg om at det var tatt service på motor hvert år, men hadde ikke dokumentasjon på dette da det var gjort som vennetjeneste av båtmekaniker. Er dette alarmerende, kan det være tett kjølesystem på ferskvannsiden/sjøvannsiden? Hva kan jeg og bør jeg gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 Høyst sannsynlig er det varmeveksler som trenger en rens. Er en gjenganger-feil og punkt som må vedlikeholdes. Står en del om det i innlegget under. Kan også være grodd kjølevannsinntak i drev. Må i så fall stakes opp. Jeg pleier å gjøre dette med et litt stort og stivt strips. Problemet kommer normalt litt utpå sensommeren, sånn ca midten av august. 3900rpm er noe lavt turtall på max, anbefalt er 4000-4400 rpm. Motoren går litt tungt, noe som kan gi økt temperatur. Er propellen samme størrelse som fabrikk spesifiserer er det neppe et problem. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Cato76 Svart 1.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 Takk for svar Jens_P. Kan jeg stake opp dette når båten ligger på sjøen eller må den opp? Tror nok at motoren har original-propell siden motoren ikke har gått mer enn 250 timer. ...jeg kommer fra en polar 20 med god gammel Marna motor, så alt dette er nytt for meg Sitér dette innlegget Link to post
Baffin Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 Det kan gjøres mens den ligger på vannet ? Skru av det øverste dekselet på høyre side når du se bak mot drevet ? Sjekk og tilstand på motor sinkene, det er 4 stk Sitér dette innlegget Link to post
Cato76 Svart 1.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 Er det dette dekselet du sikter til Baffin? (ikke min motor, fant bilde på nett) Sitér dette innlegget Link to post
Baffin Svart 5.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2021 Ja bak der ligger kjølekanalene, er og et tilsvarende i bakkant men det er litt verre å komme til. I lokket på bakkant er det og en sinkanode som kan løsne og tette slangen som går inn i turbo... Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 5.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2021 hei Cato76 Ser du er ny båteier med motor MerCruiser 1.7 tdi. Dett er en motor som har vært mye omtalt i forumet på godt og ont. Jeg vil anbefale at du søker litt i forumet og du vil finne råd og tips på hvordan du bør etterse motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 5.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2021 Klassiker at de blir varme og spesielt på en askeladden som er tung. Rengjør varmveksleren, ny impeller og sørg for at ikke noe ligger på drevet som forhindrer opptak av sjøvann. Kanskje måleren viser for mye? Fungerer alarmen når du bruker testknappen? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 5.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2021 Skal ikkje uttale meg om varmgangen men du MÅ bytte propell så du får fullt turtall. Desse motorene tåler ingenting,og slik pressing av den vil garantert føre til dyre problemer. Nå huska eg ikkje årstallet på 'oppgraderingen' av desse men det er likevel svært viktig å kunne nå fullt turtall og vel så det. Tenk ikkje på den som en 115 hk men som en 90 Sitér dette innlegget Link to post
Bigdrago Svart 6.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2021 Mener den oppgraderte kom i 2006 og fikk 120hk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.