Popeye70 Startet 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 1.Juli.2021 Med fare for å ende som en sutrepave: Jeg passerte nettopp denne strategisk plasserte ledningen nesten innerst på bryggen i Son: Hva får folk til å gjøre sånt, egentlig? Halve bryggen er blokkert, og folk som ikke ser ledningen går rett på og kan skade seg selv eller anlegget. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
BØstrøm Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 Blir litt som å legge en løkke tau på en puller ombord, og resten av kveilen ligger ved fortøyningsringen på brygga. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 Tok du kontakt med eieren av snubletråden? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Popeye70 Svart 1.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 (redigert) Lars H. skrev 7 minutter siden: Tok du kontakt med eieren av snubletråden? Nei, rakk det ikke - bikkja var på full fart inn brygga for å få gjort unna no’ business… Kastet et raskt blikk inn i båten og så ingen. Redigert 1.Juli.2021 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hulda Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 Bare å dra ut støpselet og slippe det i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 Litt drastisk, men etter null kontakt med eieren av snubletråden hadde jeg koblet den fra og lagt den pent inn på båten til eieren. Jeg kan nok være arg, men ikke så arg at jeg ville sjøsette en kabel. Det er helt andre "kabler" som går på havet hos meg. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jens_P Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 Sjekk i hvert fall at det ikke henger en lense-pumpe i den andre enden av kabelen før den trekkes ut! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Lars H. Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 Med de prisene i Son, og kun Dockspot går neppe kabelen til en lekk "jolle"! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
willmasta Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 Det der er vel ikke så unormalt dessverre. Ser stadig at folk legger kveiler av tau og ledninger på brygga heller enn egen båt. Blir jo rotete på båten, mye bedre at det ligger så andre kan snuble i det.... For noen år siden lå vi nede i Hunnebostrand midt i juli. Fullt for å si det pent, og på vei innover på brygga møtte jeg en mildt sagt rotete kveil med tau til overs etter fortøyning. Jeg la det pent på dekk på båten det satt fast i. Regnet med at de tok hintet. Kom tilbake et par timer senere. Og der lå spagettien på brygga igjen..... Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 Om det er verdt å nevne, - er det verdt å gjøre noe med... Det å ta bilde og ikke gjøre noe med det har jeg ingen respekt for. Da har man tid til å gjøre noe med det. Dersom det er et reellt problem. Den holdningen om at man skal bare peke på andre og ikke bidra selv er ikke konstruktivt eller positivt på noen måte. Derimot å hjelpe til i situasjonen og sørge for at problemet eller situasjonen løses er det man bør etterstrebe?!?! Sur gammal gubbe.... ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 alfaalfa skrev 46 minutter siden: Om det er verdt å nevne, - er det verdt å gjøre noe med... Det å ta bilde og ikke gjøre noe med det har jeg ingen respekt for. Da har man tid til å gjøre noe med det. Dersom det er et reellt problem. Den holdningen om at man skal bare peke på andre og ikke bidra selv er ikke konstruktivt eller positivt på noen måte. Derimot å hjelpe til i situasjonen og sørge for at problemet eller situasjonen løses er det man bør etterstrebe?!?! Sur gammal gubbe.... ;-) Faktisk enig der, (altså i det med knipsing og uthenting, nå vet jeg ikke om du er en sur gubbe) ...men tar ikke lenger tid å plugge ut støpselet og knytte kabelen fint opp på rekka enn å ta opp mobilen og knipse bilde. På den annen side, helt talentløs løsning. Men har man unger som ikke kan sove uten iPad og kun har en tre meters kabel med seg... ? Burde i det minste hengt opp en truse i den for å gjøre den mer synlig. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Hulda Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 Nå, nå. Ikke ta helt av. Fra tid til annen går det slike strekk også andre veien. Da kan man velge, nappe ut eller krabbe under. Det rare er at man har råd til 4 mill. båt, men ikke 20 meter skjøteledning. Sitér dette innlegget Link to post
AVAD Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 alfaalfa skrev 1 time siden: Om det er verdt å nevne, - er det verdt å gjøre noe med... Det å ta bilde og ikke gjøre noe med det har jeg ingen respekt for. Da har man tid til å gjøre noe med det. Dersom det er et reellt problem. Den holdningen om at man skal bare peke på andre og ikke bidra selv er ikke konstruktivt eller positivt på noen måte. Derimot å hjelpe til i situasjonen og sørge for at problemet eller situasjonen løses er det man bør etterstrebe?!?! Sur gammal gubbe.... ;-) Absolutt 100% enig. Hva har noe sånt har på nett å gjøre med den vinklingen uten at en har kontaktet eier? Hvis en derimot; "Jeg så kabelen, snakket med eier og han så utfordingen, fikset det og bød på kaffe..." så opplever en kanskje noe nytt. Gjør selv feil, og setter pris på tilbakemeldinger. Men dette tror jeg kanskje jeg hadde blitt litt irritert av. Ta ting med den det gjelder. 40-50 drap i året, lite vold, få farer (det var mer før) tilsier et samfunn hvor vi trygt kan snakke med hverandre. Fortrinnsvis ansikt til ansikt, og ikke via et tastatur. Meteren er null problem. Ikke-sur-halvgammel-gubbe. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 Mange nye på sjøen nå. Ikke alle kjenner til alt skal til for å tilfredstille ekspertene. Denne saken løser seg best på brygga, og ikke her. Det er egentlig ikke en sak. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Lars H. Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 alfaalfa skrev 1 time siden: Sur gammal gubbe.... ;-) alfaalfa,underskriver du deg med dette, eller er det myntet på trådstarter? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 Lars H. skrev 7 minutter siden: alfaalfa,underskriver du deg med dette, eller er det myntet på trådstarter? Den var sikkert mynta på deg :-) Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 1.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2021 Oi Jeg må i allefall innrømme at jeg lærte noe nytt nå. Har aldri tenkt på det med snuble faren med tau og ledninger på brygga. Jo da, bilde eksempelet her skjønner til og med jeg at er dumt. Selv så pleier jeg å legge alt overskudds tau og landstrøms ledning i en pen kveil ved respektiv pullert på brygga. Regner jo med at folk ikke går ute ved pullertene, siden det da er større fare for å snuble i den. Surrer aldri tau eller ledning slik at den tåler å dras ut, uten å henge fast. Regner jo da med at det ikke er mulig å snuble i det. Synes også det ser pent å ryddig ut. Men er det vanlig å heller henge kveilene på båten / ripa så begynner jeg med det. Fra min side så kommer det bare av uvitenhet. (Født og oppvokst på fjellet). Aldri noen som har sagt noe om dette til meg. Glemt flagg og fendere ute derimot er folk veldig raske til å nevne som stor synd! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 Bare meg som synes det er rart å plassere strømpostene midt på brygga? Ledninger utgjør jo snublefare selv om de ligger på brygga. Det hadde vært bedre om de lå langs kanten. Ellers har jeg aldri helt forstått den der fobien mot tauverk ved pullerten på brygga. Jeg har ikke så lange ender, men de ligger alltid på brygga. Inntil rekka selvsagt. Jeg kan ikke se noe problem med dette, annet enn snobberi. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Popeye70 Svart 2.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 index skrev 2 minutter siden: Bare meg som synes det er rart å plassere strømpostene midt på brygga? Ledninger utgjør jo snublefare selv om de ligger på brygga. Det hadde vært bedre om de lå langs kanten. Det er jeg helt enig i. Med strømpostene midt på brygga blir det også vanskeligere for barnevogner og traller å passere forbi. index skrev 2 minutter siden: Ellers har jeg aldri helt forstått den der fobien mot tauverk ved pullerten på brygga. Jeg har ikke så lange ender, men de ligger alltid på brygga. Inntil rekka selvsagt. Jeg kan ikke se noe problem med dette, annet enn snobberi. Så lenge tauene ikke ligger og slenger og utgjør en fare for passerende så er jeg enig. Personlig foretrekker jeg så lange tau at de går tilbake til båten, for da trenger vi ikke gå i land for å justere eller når vi skal dra. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
BØstrøm Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 index skrev 10 minutter siden: Ellers har jeg aldri helt forstått den der fobien mot tauverk ved pullerten på brygga. Jeg har ikke så lange ender, men de ligger alltid på brygga. Inntil rekka selvsagt. Jeg kan ikke se noe problem med dette, annet enn snobberi. Kan hende dette er snobberi, og egentlig en liten sak. Alikevel representerer det en måte å tenke på, som har med båtliv å gjøre. Kall det gjerne ett sett uskrevne regler alà skikk og bruk. Bryter man de uskrevne reglene, må det være ok med en høflig korreks, og den ukyndige lærer kanskje noe nytt, som kan brukes på andre arenaer i livet også. -Ikke tau på brygga -Ikke gå gjennom cocpit, eller på akterdekk over annen båt. Ta gjerne av skoene -Heng ut fender for å vise at det er OK å legge seg utenpå(i full havn) -Vær behjelpelig med fortøyning hvis andre har problemer -Vær mer enn deg selv, så blir det hyggeligere for alle Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 Først og fremst skal tau tilbake på båten av praktiske årsaker. Slik at man kan stå ombord i sin egen båt og kaste loss, istedenfor å gjøre dette fra bryggen. Noe som kan være vrient hvis været er dårlig eller forholdene vriene på plassen. Dernest er det og for å ikke oppta en pullert/kryssholt/ring med en klase alene om flere skal fortøye i den samme. En klase med snubletau på brygga er like uproft som å kjøre med fendere ute. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 BØstrøm skrev 18 minutter siden: -Ikke tau på brygga -Ikke gå gjennom cocpit, eller på akterdekk over annen båt. Ta gjerne av skoene -Heng ut fender for å vise at det er OK å legge seg utenpå(i full havn) -Vær behjelpelig med fortøyning hvis andre har problemer -Vær mer enn deg selv, så blir det hyggeligere for alle Forsåvidt enig, men pkt 2 er annerledes for min motorbbåt i hvertfall. Ligger nesten aldri med fremmede på siden, men hos meg er det kun tillatt å passere på badeplattform. Å ha vilkårlige mennesker hengende å dra i toppen av stålrekker og trampende over lugar, er helt uaktuelt. Da får de heller gå gjennom uteplassen, om plattform ikke passer. pkt 1 er heller ikke noe hellig punkt for meg, selv om jeg helst har tampene ombord både i havn og uthavn, for justering. Men det må selvsagt være orden på brygga. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 BØstrøm skrev 1 time siden: Kan hende dette er snobberi, og egentlig en liten sak. Snobberi ja. Tegn på båtfolk som er litt for opptatt av hva andre gjør. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
TideRace Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 Jeg har så langt vært utpå i ca 3 uker og ser Båtplassens 7. Dødssynder hver dag. Fendere henger ute under seilas, men er bortgjemt ved longside i gjestehavner, flagget henger ute hele natta, hekkbølger, "snitting" når vi blir passert av motorbåter, motorbåter som driter i alt som heter vikeplikt når vi er under seil, folk som har endret på fortøyningene våre i havn med håpløse knuter jeg aldri har sett og virker gjorde de heller ikke, og det verste: de fleste har ikke engang BP-vimpel. Skal jeg la de andre irritere meg, eller er det jeg som lar meg irritere? Ødelegger det min eller hans dag hvis jeg skal bruke tida på å ergre av slikt? Til det er ferietida altfor kort for meg. God sommer videre ? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 Lars H. skrev for 12 timer siden: alfaalfa,underskriver du deg med dette, eller er det myntet på trådstarter? Hei, dette var min underskrift for all del. Jeg oppfattet at ellers ble det veldig tøft i formen. Selv om jeg står inne for det jeg skriver så skal man ha med at jeg ikke "brøler" på forum. Derfor et forsøk på å opprettholde en konstruktiv innstilling... Jeg oppfatter at min kommentar var åpen på alle slike "jeg ser noe jeg ikke liker som jeg ikke gjør noe med". Beklager om du trodde det var myntet på andre! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.