Jump to content

Strømledning i livhøyde over halve bryggen. Hvem gjør sånt?

Popeye70

Recommended Posts

Popeye70 skrev for 5 timer siden:

Personlig foretrekker jeg så lange tau at de går tilbake til båten, for da trenger vi ikke gå i land for å justere

Jeg foretrekker tau med strekkavlaster. Da fungerer ikke dobbelt tau. Ser ryddig nok ut selv om det ligger en liten kveil ved pullerten på brygga. En kan velge mellom at båten ligger bra, eller om det skal se pent ut. 

pacuare skrev 36 minutter siden:

Jeg foretrekker tau med strekkavlaster. Da fungerer ikke dobbelt tau. Ser ryddig nok ut selv om det ligger en liten kveil ved pullerten på brygga. En kan velge mellom at båten ligger bra, eller om det skal se pent ut. 

Brukte tau fra Biltema med innebygd strekkavlaster i alle de syv sesongene vi hadde Scand Baltic, og la det alltid tilbake til båten når de var lange nok til det. Det fungerte godt nok det. At det er noe større slitasje, kan sikkert stemme, men vi var aldri i nærheten av å skifte dem ut. Med strekkavlaster som tauet tres gjennom blir det mye mer klønete, så det ble kun brukt i hjemmebås. At det ikke alltid var behov for strekkavlaster, betydde ikke noe siden det ikke var i veien.

Agurktid når vi diskuterer sånne småproblemer som dette, men er jo litt underholdning.

Og med sure gamle gubber blir det jo spenstige kommentarer.

Er vel i den kategorien sjøl med gråhvitt hår.

Men ellers må jeg si at mange av pensjonistene her er uvurderlige bidragytere med erfaring og gode råd.

Bare ta det til dere og dere er langt unna sure gamle gubber :sailing:

Både LarsH og Hulda siden dere reagerte tvert her :smiley:

Hilsen

Lurvetass

Lars H. skrev 48 minutter siden:

Midtsommer i en beskyttet gjestehavn er det ikke behov for strekkavlastere.

Innerst i en god havn og vindstille helt enig. Ytterst i havna i båten med størst vindfang og kuling reduserer en røsk mye med avlastere. Eller når en fjordplog kommer forbi. Fortøyer alltid for storm. Litt ekstra jobb, men veldig bra litt for mange dager i året. Spesielt etter Lindesnes. 

S/Y Emma skrev for 3 timer siden:

Forøvrig en snål plassering på stolpen.

Jeg har merket meg flere slike brygger etter at jeg så midtmonterte stolper første gang i Son. Det er litt merkelig, ja, men det blir sikkert billigere fordi de kan strekke ledninger kun midt i, ikke på begge sidene.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Er jammen glad jeg holder til i en del av landet som aksepterer kabel og tau på brygga og mer. Men kommer til å tenke på han som får søvnløse netter av en noe stram kabel i land som oppdages når den yndige lille skal ha turen sin. Er dette en som ikke er til minste sjenanse for vedkommende med kabelen? Kanskje eier av kabelen ikke synes det er trivelig når den lille "roper" på eieren sin, eller når den hører en lyd, noe det er mye av ombord. 

Har spart meg for mange irritasjoner ved å tenke kjapt; hva tenker andre om meg og mine? Kanskje vedkommende har første helg om bord og ikke vet bedre. Hvordan var jeg før og hvordan fremstår jeg nå?

Jeg smiler kanskje anstrengt og nikker en hilsen til deg som har 3,5 meter bred sosial sammenkomst på 2 meter bred brygge, og unngår øyekontakt med deg som eier den lille gneldrende 3kg kjøttklumpen som ha vikla alle 8 meter av spolebåndet rundt beina på grillen min fordi jeg forsøker å ikke se om denne flyter med grillen montert i tidligere nevnte  spolebånd, men jeg tenker at det er kanskje ting andre plages over med meg, så jeg lar være å lage en sak utav ting. 

Kanskje noe å tenke på for flere enn meg :wink:

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Å legge strømkabler og uordnede kveiler av tau på brygga heller enn egen båt ser jeg på både et sikkerhetsspørsmål, og et "mitt problem eller ditt problem"(med det mener jeg hvem som skal plages med mitt rot) Jeg tenker at min overskytende kabel eller tau er mitt problem og derfor hører hjemme på min båt. 

Å ta dette opp til diskusjon på en ryddig måte er vel godt innafor. Opplever vel heller at det er mer irritasjon over den opprinnelige irritasjonen her på slike tråder da;)

For øvrig må jeg si at denne tråden og lignende sådan faktisk drar meg mot mer forståelse, og lenger unna sur gammal gubbe. Og jeg er egentlig ikke aldersmessig disponert for å være sur gammel gubbe. Enn så lenge....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...