adundas Startet 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2021 Hei dere, Vi er en familie på fem som leter etter en god turbåt med god plass. Da er vi i den situasjonen at de fleste båtene (det vil vel egentlig si alle) vi ser på har innenbordsmotor. Jeg har ingen erfaring med dette, og har en sikkert irrasjonell frykt for at her er det mye som kan gå galt, de er vanskelige å vedlikeholde selv osv., sammenlignet med utenbordsmotorer. Håper tittelen er dekkende nok for båtplassen, for det er dette jeg lurer på. Jeg er klar over at det selvfølgelig finnes flere typer/merker, derfor: 1. Hvilken innenbordsmotorer går for å være mest driftssikre? 2. Krever disse mer vedlikehold enn utenbordsmotorer? 3. Er de vanskelige å vedlikeholde selv? Mine mekaniske ferdigheter strekker seg til årlig standardservice på utenbordsmotor. 4. Hvor problematisk er drev? Mye styr og jevnlig vedlikehold? 5. Hvor mange timer gått er for mange til å kjøpe brukt? Kjenner jeg dette forumet rett, så kommer det en haug med motstridende meninger om det meste, og erfaringene er sikkert forskjellige. Det er bare naturlig. Jeg forventer ingen fasit, men vil gjerne høre deres erfaringer og innspill. Sitér dette innlegget Link to post
KaRoBa Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 For å si det enkelt så kan alt gå galt. Men rutinemessig vedlikehold av drivlinjen i båt er det vesentlig mindre risk for feil og mekanisk brekkasje. Kostnader med innendørs vs utendørs motoralternativ er høyere og mer arbeid knyttet til det alternativet. Oljeskift, filter, kjølesystem, hydraulikk, vinterkonservering, vedlikehold av drev. Mange her inne er ut til fingerspissen flinke med å fortelle i detalj om dette og mange gjør vedlikeholdet selv. Skal man leie inn folk og verksted flyr båtlappene Sitér dette innlegget Link to post
morpho79 Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 Jeg skal legge hodet på blokken og kaste ut en del tanker jeg har som slett ikke er rotfestet i virkeligheten, siden jeg aldri har hatt innenbordsmotor, men noe får man jo med seg her og der: 1. Sannsynligvis en eller annen eldgammel V8 eller V6-konstruksjon med støtstenger og forgasser. Enkleste, tyngste og mest overdimensjonerte sort. 2. Tja? Det er jo ofte bilmotorer, så sannsynligvis ikke. 3. Det er sannsynligvis ofte noe bedre plass. 4. Det er jo her jeg mener problemene kommer. Man sager altså et hull i båten, helt unødvendig all den tid man kunne hatt utenbordsmotor, stapper et bevegelig element igjennom, og dette må man jo sørge for ikke lekker. Det er jo egentlig fullstendig idiotisk ? på den annen side har vi jo sendt folk til månen i femti år, så det må jo være mulig å få til. I alle tilfeller innbiller jeg meg at det er her det er kritisk å få gode rutiner på inspeksjon og vedlikehold. Og så kommer det helt sikkert noen som sier at de aldri har byttet noesomhelst på 28 år, men det ville ikke jeg ha gjort. 5. Det kommer utelukkende an på hva som er gjort og ikke gjort oppigjennom årene. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 Vedlikehold er nøkkelen her. En innenbordsmotor er ikke spesielt forskjellig fra utenbords. Er det godt vedlikeholdt så har du et greit grunnlag. Om den står på høykant på hekken eller i et rom i kjelleren endre ikke stort mer enn tilkomsten. Drev kan være en utgiftsbombe, jeg foretrekker båt uten. Men mange har gode erfaringer der også. Flaks/uflaks kanskje. Over 5000 timer er for mye tenker jeg. Men en godt vedlikeholdt motor med 3-4000 timer hadde jeg ikke stusset på. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nomen Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 Det er vedlikehold(eller mangel på slikt) og leveår som tar knekken på en båtmotor, ikke timene. Personlig holder jeg meg laaangt unna drev, har ikke råd til en smell med slikt, dessuten er det mer omfattende og kostbart å serve enn aksel/utenbordsmotorer. Du sier ikke noe om budsjett, men siden du nevner 5 personer, som skal på tur med god plass. Da sier jeg Scand Baltic? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Teerex Svart 2.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2021 (redigert) Snakker vi dieselmotor med drev eller aksling, eller snakker vi bensinmotor (med drev naturligvis)? Snakker vi snekke/deplasementsfart, halvplaner eller helplaner? En godt vedlikeholdt dieselmotor er det minst brannfarlige/minst skumle, og det desidert billigste å ferdes på langtur/ferietur med. De fleste "litt" eldre båter/motorer har 500-1000 timer på telleren, og det trenger ikke være mye. Selv for en mere hurtiggående helplaner. Men for noen motortypers del kan 1000 timer begynne å røyne på. Kostnader på eldre dieselmotorer må man påregne, i større eller mindre grad. Mens noen motortyper er kjent for å vare 30-40 år til fritidsbruk uten de helt store problemene. Vekt og turtall sier litt. En lett og turtallsvillig dieselmotor kan ha et noen kortere liv enn en tyngre og mere saktegående bamse (som man ofte finner i halvplanende båter). Innenbords bensinmotorer derimot er "nesten gratis" å overhale/bytte ut i forhold til dieselmotorer, men ulempene er også deretter. Redigert 2.Juli.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.