tobixen
Med strømprisene nå hadde jeg antatt at gjestehavnene ikke ville somle med å få i stand ordninger for betaling etter forbruk. Hvordan er situasjonen i Norge nå?
Jeg vet ikke helt hvordan situasjonen er i Norge, jeg er på tur fra Gdansk til Middelhavet - det er få havner som har fått på plass noe slikt. I en god del havner har jeg måtte betale en døgnavgift for å få lov til å koble til strøm - men prisen virker ikke å være oppjustert overalt. Har man konsum av varmtvann, luftavfukter som surrer, store batterier som skal lades, datamaskiner, etc, så kan man fort komme til et punkt hvor gjestehavna går i minus på å selge strøm.
I Polen er det svært variabelt hva som er inkludert og hva man må betale ekstra for. I enkelte havner må man til og med betale en ekstra avgift for å få lov å kaste søppel. Noen av havnene har betalt pr forbruk, bl.a. Świnoujście. De bruker noe nordiskutviklet system (dansk hvis jeg husker riktig), men selve betalingsløsningen er ikke på plass - man må betale manuelt på havnekontoert.
I Danmark har det jo vært standard i de fleste gjestehavnene i mange år. Jeg var overrasket da jeg besøkte Gedser, de hadde ikke noe system på plass for å måle forbruk.
Stort sett, frem til Frankrike var dusj noe man betalte ekstra for. I Frankrike tror jeg alle gjestehavnene vi har besøkt har vært "all inclusive", man betaler ganske mye, men kan til gjengjeld bruke så mye strøm man ønsker, samt dusje så mye man ønsker.
I Spania har jeg så langt bare ligget for anker, men blir vel et stopp snart i gjestehavn. En ting er veldig fint i Spania, de har store søppelkasser på alt av strender, og offentlige søppelcontainere i gatene - så det er aldri noe problem å bli kvitt søpla.