Jump to content

Edit History

Havarita

Havarita

Trådstarter ønsker et slag for godt sjømannskap.

 

Godt sjømannskap handler først og fremst om deg selv og dine valg; Å vise hensyn til andre, og ta vare på sikkerheten og komforten til deg selv og dine passasjerer.

 

Dersom kajakkpadler mener det er utrygt å ferdes i en høyt traffikert lei, er det godt sjømannskap å la være, slik @Profondo påpeker over. Det gir ingen andre påkjørsrett, men godt sjømannskap fra kajakkpadleren sin side handler først og fremst om å gjøre seg synlig, og ikke oppsøke situasjoner som kan utvikle seg til å bli farlige. Herunder å holde seg unna hovedleia om man kan, og skape rom for å håndtere de situasjoner som kan oppstå og ikke forvente at alle andre har 50 års erfaring på sjøen og oppfører seg eksemplarisk.

Kajakker er i sjøveisreglene pålagt å holde unna for annen trafikk (regel 43). Regelen er ikke begrenset til nattseilas.

 

Godt sjømannskap for oss som møter på kajakken, er å forvente at de dukker opp over alt, er usynlige, uforutsigbare og heller ikke har nok kunnskaper om sjøveisreglene til at de vet å holde unna. Vi kjører selvfølgelig ikke på dem, og holder fartsgrenser og sikker fart.

 

Hvem som får skylda ved et sammenstøt er ikke godt å vite. Hvem som får mest vondt er veldig forutsigbart.

 

Det er godt sjømannskap for begge begge parter bør gi seg selv rom nok til en høflig hilsen idet man passerer. Langfinger eller knyttneve har ingenting med godt sjømannskap å gjøre.

Havarita

Havarita

Trådstarter ønsker et slag for godt sjømannskap.

 

Godt sjømannskap handler først og fremst om deg selv og dine valg; Å vise hensyn til andre, og ta vare på sikkerheten og komforten til deg selv og dine passasjerer.

 

Dersom kajakkpadler mener det er utrygt å ferdes i en høyt traffikert lei, er det godt sjømannskap å la være, slik @Profondo påpeker over. Det gir ingen andre påkjørsrett, men godt sjømannskap fra kajakkpadleren sin side handler først og fremst om å gjøre seg synlig, og ikke oppsøke situasjoner som kan utvikle seg til å bli farlige. Herunder å holde seg unna hovedleia om man kan, og skape rom for å håndtere de situasjoner som kan oppstå og ikke forvente at alle andre har 50 års erfaring på sjøen og oppfører seg eksemplarisk.

Kajakker er i sjøveisreglene pålagt å holde unna for annen trafikk (regel 44). Regelen er ikke begrenset til nattseilas.

 

Godt sjømannskap for oss som møter på kajakken, er å forvente at de dukker opp over alt, er usynlige, uforutsigbare og heller ikke har nok kunnskaper om sjøveisreglene til at de vet å holde unna. Vi kjører selvfølgelig ikke på dem, og holder fartsgrenser og sikker fart.

 

Hvem som får skylda ved et sammenstøt er ikke godt å vite. Hvem som får mest vondt er veldig forutsigbart.

 

Det er godt sjømannskap for begge begge parter bør gi seg selv rom nok til en høflig hilsen idet man passerer. Langfinger eller knyttneve har ingenting med godt sjømannskap å gjøre.



×
×
  • Create New...