Steihy
Trond123 skrev for 10 timer siden:Hvordan kan du mene at sjøveisregel 43 ikke gjelder for kajakker? En kajakk er et fartøy som blir rodd.
Selvsagt gjelder regelen kajakker. Det var innleggets påstand om at regelen - som er en regel om lysføring - gjelder om dagen - for kajakker - jeg siktet til. Nå ser jeg at Havarita har utdypet, og mener nå at alle fartøy som ikke er store nok til å være påbudt fulle lys skal vike for fartøy som er for store til å få unntak - om dagen. Jeg mener tolkningen er feil. Det finnes massevis av fritids- og yrkesbåter som velger full lanterneføring selv om størrelsen kunne gitt unntak. Lysreglene det refereres til (23c og 25d) er unntak fra plikt om full lanterneføring, men intet forbud. Tvert i mot sier 25d at seilbåter under syv meter skal føre fulle lanterner dersom det er praktisk mulig, men kan gis unntak. 23 c sier noe lignende for motorfartøy. Regel 43 gjelder båter som bare fører hvitt lys. Det vil altså si at fartøy som fører fulle lys ikke er omfattet av regelen om ekstra forsiktighet om natta, uansett størrelse, dersom de ikke har benyttet adgangen til unntak, noe som gir mening.
At den skal gjelde om dagen for alle båter som er små nok til å kvalifisere til unntak slik Havarita mener, gir ikke mening. Det ville innebære at en 6 meters båt med bare hvit lanterne skal vike for like store- eller mindre - båter med fulle lanterner - om dagen. Det ville innebære at en 23,5 fots seilbåt alltid har fortrinnsrett foran en 22 3/4 fots seilbåt. Og så videre. Det merkes at Havarita også i utdypningen begrenser videre diskusjon til kajakker, og unnlater dermed å gå seg fast i en diskusjon om den fulle konsekvensen for alle andre fartøy regelen gjelder for.