Jump to content

Edit History

tom Cognac

tom Cognac

Jeg har vært abonnent av Båtmagasinet siden det startet i 1985. Dengang hadde de en artikkelserie hvor de intervjuet mer eller mindre kjente mennesker - også mennesker som innehadde yrker på div. båter. Bl.annet intervjuet de dengang kapteinen på Kiel-ferga. Kapteinen fortalte at på vei ut av Oslo-bassenget, sånn ved Dyna fyr holdt han på å kjøre på en seilbåt (under seil) som krysset rett foran baugen på Kiel-ferga. I seilbåten sto det en illsint seiler og hyttet med neven mot kapteinen. "Vet du ikke at du har vikeplikt for seilbåter?" ropte han.

Jeg synes denne historien er ganske morsom. Den viser til hvordan man tolker og feiltolker regler til sitt eget "beste"! Regler og lover er til for å følges (det er faktisk en veldig god grunn til at de er laget og utformet som de er!), dessverre blir de ofte feiltolket eller ignorert. Årsakene kan være mange. Jeg tror, etter først ca 25 år på sjøen (Fjord Star 16, Scand 24 CC, Fjord 24 Weekender, i perioden 1980 - 1996, de 2 siste brukt fra tidlig mai til oktober/november - nesten hver helg og 3 - 4 ukers sommerferie) og så med ny bruktbåt innkjøpt for 2 år siden at jeg har ørlite erfaring med å være sjøfarende. Jeg tror at de enkleste lover og regler man kan følge er:

1. observasjon

2. observasjon

3. observasjon

4. respekt og aktsomhet for havet, vær og vind

5. aktsomhet for andre sjøfarende

6. respekt for andre sjøfarende

7. høflighet og hjelpsomhet for andre sjøfarende

 

- og selvfølgelig hjelper det godt på med et båtførersertifikat!

tom Cognac

tom Cognac

Jeg har vært abonnent av Båtmagasinet siden det startet i 1985. Dengang hadde de en artikkelserie hvor de intervjuet mer eller mindre kjente mennesker - også mennesker som innehadde yrker på div. båter. Bl.annet intervjuet de dengang kapteinen på Kiel-ferga. Kapteinen fortalte at på vei ut av Oslo-bassenget, sånn ved Dyna fyr holdt han på å kjøre på en seilbåt (under seil) som krysset rett foran baugen på Kiel-ferga. I seilbåten sto det en illsint seiler og hyttet med neven mot kapteinen. "Vet du ikke at du har vikeplikt for seilbåter?" ropte han.

Jeg synes denne historien er ganske morsom. Den viser til hvordan man tolker og feiltolker regler til sitt eget "beste"! Regler og lover er til for å følges (det er faktisk en veldig god grunn til at de er laget og utformet som de er!), dessverre blir de ofte feiltolket eller ignorert. Årsakene kan være mange. Jeg tror, etter først ca 25 år på sjøen (Fjord Star 16, Scand 24 CC, Fjord 24 Weekender, i perioden 1980 - 1996, de 2 siste brukt fra tidlig mai til oktober/november - nesten hver helg og 3 - 4 ukers sommerferie) og så med ny bruktbåt innkjøpt for 2 år siden at jeg har ørlite erfaring med å være sjøfarende. Jeg tror at de enkleste lover og regler man kan følge er:

1. observasjon

2. observasjon

3. observasjon

4. respekt og aktsomhet for havet, vær og vind

5. aktpågivenhet for andre sjøfarende

6. respekt for andre sjøfarende

7. høflighet og hjelpsomhet for andre sjøfarende

 

- og selvfølgelig hjelper det godt på med et båtførersertifikat!

tom Cognac

tom Cognac

Jeg har vært abonnent av Båtmagasinet siden det startet i 1985. Dengang hadde de en artikkelserie hvor de intervjuet mer eller mindre kjente mennesker - også mennesker som innehadde yrker på div. båter. Bl.annet intervjuet de dengang kapteinen på Kiel-ferga. Kapteinen fortalte at på vei ut av Oslo-bassenget, sånn ved Dyna fyr holdt han på å kjøre på en seilbåt (under seil) som krysset rett foran baugen på Kiel-ferga. I seilbåten sto det en illsint seiler og hyttet med neven mot kapteinen. "Vet du ikke at du har vikeplikt for seilbåter?" ropte han.

Jeg synes denne historien er ganske morsom. Den viser til hvordan man tolker og feiltolker regler til sitt eget "beste"! Regler og lover er til for å følges (det er faktisk en veldig god grunn til at de er laget og utformet som de er!), dessverre blir de ofte feiltolket eller ignorert. Årsakene kan være mange. Jeg tror, etter først ca 25 år på sjøen (Fjord Star 16, Scand 24 CC, Fjord 24 Weekender 1980 - 1996, de 2 siste brukt fra tidlig mai til oktober/november - nesten hver helg og 3 - 4 ukers sommerferie) og så med ny bruktbåt innkjøpt for 2 år siden at jeg har ørlite erfaring med å være sjøfarende. Jeg tror at de enkleste lover og regler man kan følge er:

1. observasjon

2. observasjon

3. observasjon

4. respekt og aktsomhet for havet, vær og vind

5. aktpågivenhet for andre sjøfarende

6. respekt for andre sjøfarende

7. høflighet og hjelpsomhet for andre sjøfarende

 

- og selvfølgelig hjelper det godt på med et båtførersertifikat!

tom Cognac

tom Cognac

Jeg har vært abonnent av Båtmagasinet siden det startet i 1985. Dengang hadde de en artikkelserie hvor de intervjuet mer eller mindre kjente mennesker - også mennesker som innehadde yrker på div. båter. Bl.annet intervjuet de dengang kapteinen på Kiel-ferga. Kapteinen fortalte at på vei ut av Oslo-bassenget, sånn ved Dyna fyr holdt han på å kjøre på en seilbåt (under seil) som krysset rett foran baugen på Kiel-ferga. I seilbåten sto det en illsint seiler og hyttet med neven mot kapteinen. "Vet du ikke at du har vikeplikt for seilbåter?" ropte han.

Jeg synes denne historien er ganske morsom. Den viser til hvordan man tolker og feiltolker regler til sitt eget "beste"! Regler og lover er til for å følges (det er faktisk en veldig god grunn til at de er laget og utformet som de er!), dessverre blir de ofte feiltolket eller ignorert. Årsakene kan være mange. Jeg tror, etter først ca 25 år på sjøen (Fjord Star 16, Scan 24 CC, Fjord 24 Weekender 1980 - 1996, de 2 siste brukt fra tidlig mai til oktober/november - nesten hver helg og 3 - 4 ukers sommerferie) og så med ny bruktbåt innkjøpt for 2 år siden at jeg har ørlite erfaring med å være sjøfarende. Jeg tror at de enkleste lover og regler man kan følge er:

1. observasjon

2. observasjon

3. observasjon

4. respekt og aktsomhet for havet, vær og vind

5. aktpågivenhet for andre sjøfarende

6. respekt for andre sjøfarende

7. høflighet og hjelpsomhet for andre sjøfarende

 

- og selvfølgelig hjelper det godt på med et båtførersertifikat!

tom Cognac

tom Cognac

Jeg har vært abonnent av Båtmagasinet siden det startet i 1985. Dengang hadde de en artikkelserie hvor de intervjuet mer eller mindre kjente mennesker - også mennesker som innehadde yrker på div. båter. Bl.annet intervjuet de dengang kapteinen på Kiel-ferga. Kapteinen fortalte at på vei ut av Oslo-bassenget, sånn ved Dyna fyr holdt han på å kjøre på en seilbåt (under seil) som krysset rett foran baugen på Kiel-ferga. I seilbåten sto det en illsint seiler og hyttet med neven mot kapteinen. "Vet du ikke at du har vikeplikt for seilbåter?" ropte han.

Jeg synes denne historien er ganske morsom. Den viser til hvordan man tolker og feiltolker regler til sitt eget "beste"! Regler og lover er til for å følges (det er faktisk en veldig god grunn til at de er laget og utformet som de er!), dessverre blir de ofte feiltolket eller ignorert. Årsakene kan være mange. Jeg tror, etter ca først ca 25 år på sjøen (1980 - 1996) og så med ny bruktbåt innkjøpt for 2 år siden at de enkleste lover og regler man kan følge er:

1. observasjon

2. observasjon

3. observasjon

4. respekt og aktsomhet for havet, vær og vind

5. aktpågivenhet for andre sjøfarende

6. respekt for andre sjøfarende

7. høflighet og hjelpsomhet for andre sjøfarende

 

- og selvfølgelig hjelper det godt på med et båtførersertifikat!



×
×
  • Create New...