Havarita
pacuare skrev for 16 timer siden:Regel 43. Små fartøy
Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 (c) eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.
Klipte ut regel 43 fra Lovdata, uthevet delen om at regelen bare gjelder når den fører hvitt lys.
Hvis vi ikke blir enige om at regelen ikke gjelder om dagen gir jeg opp.
Håper vi kan være enig i generell aktsomhet og at det ikke er lov å kjøre ned småbåter.
Takk, dette ga meg en anledning til et lite dypdykk i sjøveisreglene. Godt å få en refresh på hva som faktisk står der uansett.
Det ga et bedre fundament for det jeg har hevdet hele veien:
Å føre lanterner betyr betyr at de er montert. Å vise lanterner betyr at de er tent. (se Del C i sjøveisreglene, best illustrert i regel 20 c).
Når regel 43 henviser til fartøyer som 'bare fører eller viser en lanterne', betyr det de som ikke fører full lanterneføring med sidelanterner.
Det er for noen fartøy valgfritt, og da har man også valgt at man 'skal holde godt av veien' for andre fartøy.
På dagtid er det umulig å skille mindre fartøyer med motor & seil uten lanterner fra de som har, så i praksis viker man på vanlig måte overfor disse, selv om de egentlig skulle 'holde godt av veien'. Man må jo forholde seg til og håndtere den situasjonen man er i, ikke slik den skulle vært.
Kajakker og robåter har ellers kun regel 13, 16 & 17 å forholde seg til, og da er også regel 43 høyst påkrevet påminnelse om hvordan de må forholde seg til øvrige fartøyer. Da kan det selvfølgelig ikke være unntak for dagtid.
Det finnes ingen støtte i sjøveisreglene i at fartøyer drevet frem med motor eller seil skal holde av veien for kajakker og robåter når de møtes eller er på kryssende kurs. (uten henvisning til lanterner)
De blir å betrakte som andre objekter man ikke skal kjøre på. Verdifulle sådan.