Vosso63
Lykken1 skrev for 2 timer siden:De mener de har rett og at du om nødvendig bør gå i land.
Jeg blir skremt av noen utsagn i denne diskusjon.
Jeg trur @Mare Nostrumsvarte direkte på mitt, sedvanlig lange, innlegg. Der beskriver jeg en virkelighet som blir vanligere og vanligere. Sånne som "oss" som gjør slik vi pleier, slik vi en gang for flere tiår sida starta med det, lærte det og fant ut av det sammen med andre som så i sin tid hadde lært det på samme måten.
Slik er hele samfunnet bygget opp, og slik utvikles alt i samfunnet. Når tradisjoner brytes må skolering, kursing, lover og regler, ja kanskje hele strukturen endres. Premissene til det tradisjonen gjelder endres (fartøyene har endra seg fra nesten endimensjonale prammer til komplekse installasjoner med enorme maskiner), og utøvernes utgangspunkt endres. Samtidig går det alt for kort tid fra et menneske starter å ro ut til fiskegrunna, eller setter seg ved påhengsmotoren og skal en tur på butikken, til at hen sitter på Flybridgen og gransker sine elektroniske kart. Mange av dem kan kanskje ikke en gang ro, eller har hatt behov for å skifte splinten på påhengeren. Kanskje er de evinnelige elsparkesykkeldiskusjonene det ultimate møtet mellom det ryddige moderne inventoriske samfunnet og det gamle konvensjonelle. Eksisterende regler lar seg ikke bruke, og brukerne gir blaffen i de tradisjonelle regler, skikk og bruk, osv. Samtidig er fordonet, kjøretøyet så komplisert at de menneskene det er ment for ikke er skikka til å føre det.
Kajakk er ikke robåt, men reglene til sjøs kan anvendes på dem, parallelt. Men i andre utviklingslinjer er det langt verre. Teknologien trumfer det meste: Elsparkesykkel er ikke en sykkel, slik ei halvautomatisk rifle ikke er et jaktvåpen. En 25 fots hurtigående motorbåt er like langt unna færingen som faren min sin etterkrigsHillmann er unna en Tesla.
Å endre, addere og supplere lover og regler, eller innføre sertifikater og vitnemål er fåfengt om utviklinga går fortere enn det kulturen klarer å absorbere og prosessere.
Om majoriteten av båtbrukerne etter hvert bare er det, brukere som ikke kan noe om farkosten eller maskinen, og har alle sine sjøtimer fra et moderne komplisert fartøy, kan vi ikke lenger laste dem for at de ikke følger regler for skikk og bruk, "sjømannskap". De aner ikke hva det er og har ingen som kan fortelle dem det.