Vosso63
Artsbegrepet slik det arta seg for noen år sida, det biologiske (og økologiske) er omtrent slik: "En art er en samling av individer som kan krysse seg med hverandre og gi livskraftig fertilt avkom. En art er en populasjon eller en gruppe populasjoner innen hvilken det er en signifikant genflyt under naturlige betingelser, men som er isolert fra andre populasjoner."
Ettersom de altså para seg og fikk livskraftig fertilt avkom, utfordres sjølve artsbegrepet. Ettersom de nye (H.sapiens) ble boende i området der de tidligere Neanderthalerne bodde, er det sannsynlig at de assimilerte, danna en felles genpool.
Akkurat det spiller egentlig ikke så stor rolle. Poenget mitt er at de genene en kan finne i vårt genom, og som kan spores tilbake til den tida tidlige Homo sapiens flytta seg inn i området til Neanderthalerne, neppe har vesentlig å bety for såpass kompliserte og avanserte, sekundære, egenskaper som det å føre en båt i 15, 10 eller sju knop inn i Mossesundet, og så ikke kunne klare, i ettertid, å se at det var moralsk og sjørettsmessig galt å bomme på farta. De fleste gener mikser sammen ymse aminosyrer, lager et protein som evolusjonen kan finne bruk for ymse plasser i organiseringa av kroppen, og derivatene av proteinet, eller de stoffene proteinet befordrer å produsere kan så påvirke andre prosesser, og slik bortetter. Så med dette høyst forvirrende svaret avslutter jeg mitt spontane besøk i en av Båtplassens typiske diskusjonstråder.