Vosso63
tobixen skrev for 10 timer siden:
Jeg tror hverken langveisbilisten som har det travelt med å komme seg fra Bergen til Novosibirsk og irriterer seg over "unødvendige" 50-soner eller danskeferga bryr seg nevneverdig over at du bor der og således hevder rettigheter til å leve upåvirket av storsamfunnets transportbehov.
Jeg skjønner jo nå hvordan slike tråder vikler seg ut og inn i de villeste veier, men ved direkte anrop må jeg jo svare!
Som det framgår av mitt innlegg bor jeg ved Byfjorden (Sotra-Bergen-Askøy-Holsnøy).
I innlegget skriver jeg at jeg går sørover langs land og nordover langs land før jeg legger utpå. Altså befinner jeg meg langs Byfjordens nordre løp, Askøys østside, og her har det ikke gått danskeferge de åra jeg har bodd her.
Byfjorden er en fjord mellom Askøy og Bergen som går inn til sentrum av Bergen. Fjorden strekker seg 16 kilometer på sørsiden og østsiden av Askøy. (Wikipedia)
Nyttefartøy er det flust av, flest fraktebåter med sand og grus fra Osterfjorden, via Salhusfjorden. Hurtigruta går her, og hurtigbåter er i rute til/fra Nordhordland og Bergen havn. men alle disse går i leia som er langt utenfor og østafor den bremmen jeg har mine fiskeplasser på. De nyttefartøyene som kommer nærmest er svært saktegående brønnbåter, noen saktegående kystfiskere og en sjelden gang marinefartøyer som trener på noe. Byfjorden er veldig ensarta i hele dette løpet, med et djup på om lag 300 meter, der hovedleia går og ei brem på 50-100 meters dybde på hver side, litt varierende i bredde, men som passer for fiske og anna aktivitet, Det er plenty plass, noe all nyttetrafikk viser. Illustrasjonen jeg har brukt i innlegget mitt viser til lystbåter som bør kunne gå mellom leia og de områdene som ligger tett i land, (-der vi altså fisker, fordi jeg ikke gidder å fiske med mer enn 100 meters snøre, og dessuten er vi ute etter de fiskene som befinner seg oppe på bremmen). Om de er på tur slik jeg er på tur når jeg er på tur, må de enten gå sakte eller gå lengre ut.
Om jeg altså befinner meg 50-100 meter ut for Guleskjæret rett sør for innløpet til Askehamn, er det bare en mulig grunn for at noen skulle finne på å gå tett inntil meg i god fart med et halvplanende fartøy, og det er at de ikke har lagt merke til meg. Det kan godt hende at de har sett meg, men sannsynligvis har de ingen trening med små båter det fiskes fra på en fin dag, eller tidlig kveld, så det plinger ingen bjeller, ringer ingen klokker, uler ingen sirener. Det skjer ingen refleks. Vi er ikke blant de objekter det tas hensyn til. Det er jo det sjømannskap (og folkeskikk og -vett) handler om. Følge med. Agere. Ikke først og fremst etter paragrafer men etter slik en forstår det er, kjenner det skal være. Fordi en veit hvordan alt henger sammen.
Kanskje ser skipperen i sitt elektroniske kart at det ligger kaier og brygger i Askehamn, og at det er derfor han ikke ser meg? Kanskje planlegger han en mulig kursendring mot styrbord dersom andre fartøyer av en viss størrelse skulle komme ut fra hamna?
Nei, de kan kanskje ikke lastes, men det er nå trist allikevel.
Vegen går, som de andre, til Rom. Men denne går ikke fra lenger enn Hanevik, om du ikke er lokalkjent, da kan du ta den fra Åsebø. Om du er på vei til Rom, eller bare til Kleppestø eller Bergen, kjører du ikke på en tulling i plastklogger og slåbrok. Ikke her ute. Her gjør vi det ikke sånn.