Jump to content

Edit History

Steihy

Steihy

Diskusjonen om sjøveisregel 43 er på pause. Vi avventer avklaring fra juridisk avdeling i direktoratet etc. Det punktet som imidlertid har vært hovedtema for mange debattanter gjennom mange år - og hvor konklusjonen som regel har vært at det ikke er hjemlet noe sted at motorfartøy e.l. har vikeplikt for kajakker eller andre små, langsomme fartøyer, kan avsluttes. Konklusjonen har alltid vært feil, da kajakker o.l. er fartøyer i lovens forstand, slik at vanlige vikeregler gjelder.

 

Videre diskusjon om akkurat den virkningen av forskjellige tolkninger av regel 43 er overflødig. Fra ny forskrift om fartsgrenser på sjøen, trådt i kraft 15. mai 2021, klippes:

§ 2.Krav til aktsomhet

Enhver som fører et fartøy skal utvise forsiktighet og avpasse farten etter sikt- og farvannsforholdene, fartøyets størrelse, konstruksjon og manøvreringsevne, slik at det ikke ved bølgeslag eller på annen måte oppstår fare eller voldes skade eller ulempe for personer, herunder badende, kano- og kajakkpadlere, andre fartøyer, kaier, akvakulturanlegg, strandlinjer, dyre- og fugleliv og omgivelsene for øvrig.

Steihy

Steihy

Diskusjonen om sjøveisregel 43 er på pause. Vi avventer avklaring fra juridisk avdeling i direktoratet etc. Det punktet som imidlertid har vært hovedtema for mange debattanter gjennom mange år - og hvor konklusjonen som regel har vært at det ikke er hjemlet noe sted at motorfartøy e.l. har vikeplikt for kajakker eller andre små, langsomme fartøyer, kan avsluttes. Konklusjonen har alltid vært feil, da kajakker o.l. er fartøyer i lovens forstand, slik at vanlige vikeregler gjelder.

 

Nå er i alle fall videre diskusjon om akkurat den virkningen av regel 43 overflødig. Fra ny forskrift om fartsgrenser på sjøen, trådt i kraft 15. mai 2021, klippes:

§ 2.Krav til aktsomhet

Enhver som fører et fartøy skal utvise forsiktighet og avpasse farten etter sikt- og farvannsforholdene, fartøyets størrelse, konstruksjon og manøvreringsevne, slik at det ikke ved bølgeslag eller på annen måte oppstår fare eller voldes skade eller ulempe for personer, herunder badende, kano- og kajakkpadlere, andre fartøyer, kaier, akvakulturanlegg, strandlinjer, dyre- og fugleliv og omgivelsene for øvrig.

Steihy

Steihy

Diskusjonen om sjøveisregel 43 er på pause. Vi avventer avklaring fra juridisk avdeling i direktoratet etc. Det punktet som imidlertid har vært hovedtema for mange debattanter gjennom mange år - og hvor konklusjonen som regel har vært at det ikke er hjemlet noe sted at motorfartøy e.l. har vikeplikt for kajakker eller andre små, langsomme fartøyer. Konklusjonen har alltid vært feil, da kajakker o.l. er fartøyer i lovens forstand, slik at vanlige vikeregler gjelder.

 

Nå er i alle fall videre diskusjon om akkurat den virkningen av regel 43 overflødig. Fra ny forskrift om fartsgrenser på sjøen, trådt i kraft 15. mai 2021, klippes:

§ 2.Krav til aktsomhet

Enhver som fører et fartøy skal utvise forsiktighet og avpasse farten etter sikt- og farvannsforholdene, fartøyets størrelse, konstruksjon og manøvreringsevne, slik at det ikke ved bølgeslag eller på annen måte oppstår fare eller voldes skade eller ulempe for personer, herunder badende, kano- og kajakkpadlere, andre fartøyer, kaier, akvakulturanlegg, strandlinjer, dyre- og fugleliv og omgivelsene for øvrig.



×
×
  • Create New...