
Trond123
Nå har endelig svaret fra Sjøfartsdirektoratet kommet, og jeg gjengir svaret i sin helhet her:
(Direktoratet er informert om at svaret deres skulle brukes her på forumet).
Takk for din henvendelse der du ber oss gi en presisering av sjøveisregel 43 med tanke på hvem den gjelder for m.v.
Vi beklager at du har måttet vente på svar fra oss.
Sjøveisregel 43
Regel 43. Små fartøy
Et fartøy som blir rodd, et maskindrevet fartøy og et seilfartøy som i henhold til regel 23 (c) eller 25 (d), bare fører eller viser en lanterne med hvitt lys, skal når det nærmer seg andre fartøy eller det ser andre fartøy nærme seg, manøvrere med forsiktighet, gå med redusert fart og om nødvendig stoppe farten. Slike fartøy skal holde godt av veien for andre fartøy.
Sjøfartsdirektoratets kommentar
Generelt om Sjøveisreglene
Sjøveisreglene (Internasjonalt: «Convention on the International Regulations for Preventing Collisions at Sea, 1972 (COLREGs)») er gjort gjeldende i norsk regelverk gjennom forskrift 1. desember 1975 nr. 5 om forebygging av sammenstøt på sjøen (sjøveisreglene). Regel 43 er tatt inn i sjøveisreglenes kapittel II som har særlige regler som gjelder i norsk innenlands farvann. Definisjonen av innenlands farvann følger for øvrig av regel 39 bokstav c.
Sjøveisreglene kapittel II har norske utfyllende bestemmelser som kommer i tillegg til de internasjonale reglene om forebygging av sammenstøt på sjøen.
Reglenes formål
Før vi kommenterer regel 43 vil vi rette oppmerksomheten mot det faktum at formålet med sjøveisreglene er å forhindre sammenstøt mellom fartøy. I denne sammenheng er det viktig å alltid huske på sjøveisreglenes «hovedregel» som går ut på at alle som ferdes på sjøen skal opptre aktsomt og gjøre det de kan for å unngå sammenstøt, ref. sjøveisregel 2 som gjengis nedenfor:
Regel 2. Ansvar
(a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om
bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å
iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter
måtte tilsi.
(b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen
og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av
vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra
disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.
Regel 2 gjør det klart at ingenting i reglene skal kunne utnyttes av sjøfarende for å la være å hindre sammenstøt!
I tillegg settes det krav til aktsomhet i forskrift 19.april 2021 nr. 1214 om forskrift til fartsgrenser på sjøen, § 2:
§ 2.Krav til aktsomhet
Enhver som fører et fartøy skal utvise forsiktighet og avpasse farten etter sikt- og farvannsforholdene, fartøyets størrelse, konstruksjon og manøvreringsevne, slik at det ikke ved bølgeslag eller på annen måte oppstår fare eller voldes skade eller ulempe for personer, herunder badende, kano- og kajakkpadlere, andre fartøyer, kaier, akvakulturanlegg, strandlinjer, dyre- og fugleliv og omgivelsene for øvrig
Regel 43 gjelder for fartøy som i henhold til regel 23 (c ii) eller regel 25 (d) er unntatt krav om å føre et fullt sett med lanterner (topp- side- og akterlanterner). Fartøy som bruker unntaket som følger av disse reglene og derfor bare fører, dvs. har et fastmontert opplegg for å kunne vise et rundtlysende hvitt lys eller på annen måte kan vise et rundtlysende hvitt lys, skal holde seg godt unna andre fartøy. Dette gjelder i utgangspunktet den tid på døgnet, eller under forhold, der lanterner skal vises. Ordlyden «andre fartøy» bør forstås som alle andre fartøy enn eget fartøy. Fartøy som bruker unntakene som følger av regel 23(c ii) eller regel 25(d), skal i tillegg gå med redusert fart, manøvrere med forsiktighet og om nødvendig stoppe.
Det følger direkte av regel 43 at bestemmelsen ikke bare gjelder robåter, men også andre små saktegående fartøy som bruker unntakene slik de følger av regel 23 (c ii) eller regel 25(d). Alle fartøy som bruker disse unntakene skal vise særlig aktsomhet. Fartøy i denne sammenheng vil si enhver farkost, innbefattet farkoster uten deplasement, sjøfly og WIG-fartøy, som brukes eller kan brukes som transportmiddel på vannet, ref. definisjonen i regel 3 (a). Kajakker, SUP-brett m.v. er selvfølgelig ikke unntatt fra aktsomhetskravene som følger av Sjøveisreglenes regel 43.
Vi vil også poengtere at kapittel II i sjøveisreglene om særskilte regler for norsk innenlands farvann er tilleggsregler til de internasjonale sjøveisreglene. Regel 43 og 44 er regler som pålegger mindre fartøy en aktsomhetsplikt, men gir ikke større fartøy forkjørsrett.