PC Bunaes Startet 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2021 Hei, Har fått meg en liten utfordring med båten den siste uken. Det hele startet i forrige uke da båten ikke ville starte etter at vi hadde ankret opp på sjøen. Det har hendt at den har vært vanskelig på halvvarm motor før og jeg hadde en mistanke om at batteriet begynte å bli dårlig. Så startmotoren dro saktere enn den normalt pleier å gjøre. Måtte uansett bli tauet til land for å få ladet opp batteriet. På land fikk jeg ikke fullladet batteriet og konkluderte derfor med at det måtte byttes. Kjøpte nytt batteri med litt høyere kapasitet enn det jeg hadde fra før (95Ah vs. 80Ah) og prøvde å starte på butikk ladingen (Fikk beskjed om at det kom ca 70% fulladet). Etter litt hosting å harking startet båten relativt greit. Startet den en ekstra gang for å være sikker, og denne gangen startet den helt som normalt. Glad og fornøyd, skrudde jeg av hovedbryteren og satte batteriet til lading for å få det 100% til neste tur. Dagen etter var batteriet fulladet på ladeindikatoren, jeg koblet så fra laderen og skulle bare sjekke at alt fungerte som normalt. Skrudde så på hovedbryteren, men da jeg skulle starte kom det kun ett klikk. D.v.s startmortoren gikk ikke en gang rundt. Noen som har noen gode forslag på hva som kan ha skjedd? Det virker så tilfeldig hele saken, så jeg skjønner det ikke helt, men mistenker dårlig kontakt ett eller annet sted. mvh, PC Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 Har du banket på "ankeret"? Det pleier hjelpe. Hvis batteriet er fulladet så er det sikkert på tide å kjøpe ny starter. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 (redigert) Ja det kan nå være mange punkter som svikter. Polskokoblinger hovedstrømbryter og andre koblinger på veien. Og glem ikkje negativ side. Ellers så kan det være tenningslåsen. Eller det lille releet som volvo har mellom tenningslås og starter. Samme type som brukes til ekstralys, svart kvadratisk. Det er bare begynne leite kor strømmen ikkje kommer fram. Redigert 3.Juli.2021 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 Har opplevd noe liknende. Sjekk kabler inn på startmotor og likedan fra batteri. Særlig kopling inn på batterisko. Muligens et skudd i natten men hvorfor ikke sjekke dette. Mye vibrasjoner over mange år gjør sitt. Husk å gi tilbakemelding da og lykke til... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 Buster L Mercury skrev for 3 timer siden: Hvis batteriet er fulladet så er det sikkert på tide å kjøpe ny starter. Eller bare overhale eller kjøpe nytt startrele . . ? Når du hører et klikk betyr det som regel at releet får strøm og reagerer, men gir ikke kontakt og strøm til starmotoren. Vanligvis er det pga irr på kontaktflatene i releet. Det første jeg ville glort er å sette strøm direkte på startmotoren utenom startreleet. Siste gangen jeg gjorde det kortsluttet jeg med det jeg hadde for hånden. Det ble ostehøvelen. En startkabel gjør også nytten . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Frehau Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Starteren fungerer vel i og for seg som en kontaktor for seg selv også, jeg hadde på min VP D2-55 samme problemet. Tok ut starteren, rengjorde og smurte opp innslaget, fungerte fint etter det. Blir innslaget tørt, så orker ikke spolen å skyve på innslaget, og da vil heller ikke starteren gå rundt. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
PC Bunaes Svart 28.August.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2021 Glemte helt å svare på denne. Men ganske riktig handlet dette om startmotoren. Det var i prinsippet to problemer: -huset var fullt av metallspon fra børstene -ett av børsteparene hadde mistet fjærkraften mot communicator (vet ikke hva det heter på norsk) Så etter at jeg fikk renset og smurt startmotoren, starter båten som en kule. Og det var bra, for denne båten er i en fase av «livet» der selv ny startmotor veies opp mot å kjøre hele saken på dynga? Så sett i etterkant er det lett å skjønne hendelsesforløpet….dårlig batteri førte til mye arbeid på en halvveis fungerende startmotor som igjen skapte ekstra med metallspon og dårlig kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.