BåtenERro Startet 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2021 (redigert) Har kjøpt en ny Suzuki 2,5hk 4-takter. Skal ha den på en liten Mercury 200 gummibåt. Fordelene er mange med lett lettbåt(20kg) og lett påhengsmotor(13kg) Har sett flere videoer på youtube med båter som går i plan med denne motoren med én voksen ombord. eks: Saken er at den ikke vil legge seg i plan uansett hva jeg gjør, høyde på kavitasjonsplate og tilt er justert optimalt. ikke er jeg en tungvekter(76kg) heller, så problemet skal ikke ligge der! Så spørsmålet er: Har vannlinjen betydning for mulig fartsøkning og planene fart? Må jeg kjøpe lengre båt? Når jeg ser videoer av planende båter i høy fart og hvor lite skrog som er i vann så ser det ikke ut til at vannlinjen skal ha mye å si for toppfart? Gode råd tas imot med takk! Redigert 3.Juli.2021 av BåtenERro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 Tror rett og slett du har hakket for svak motor (jeg ble ikke overbevist av videoen, det er veldig i grenseland for hva i alle fall jeg ville kalt planing). Vet enkelte av de lette små gummibåtene klarer komme i plan med ned mot 3,5hk, men ikke så mye under det dessverre. Selv har jeg ei jolle på 9 fot med 5hk bakpå, den klarer så vidt å komme i plan med mine gode 100kg når jeg setter meg litt fram, gjør da 12-13 knop og har betraktelig mindre våt flate enn jolla i videoen. Stor våt flate = mye motstand, så skal jolla plane greit gjelder det å få løftet den litt opp av vannet slik at motstanden blir mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Haill Svart 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 Det kan som sagt tidligere, virke som du har for liten motor. Har selv en 9 fots gummibåt med 4 hk, den går ikke i plan sånn uten videre, med en voksen. Jeg må krabbe så langt fram det går, da klarer den akkurat å komme i plan. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 Bytt til mindre propell Sitér dette innlegget Link to post
TwisT Svart 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 Jeg hadde samme combo, og greide heller ikke plane. Båten er for kort. Har nå en aq 250 med samme motor. 2,5 Suzuki. Den planer hvis jeg setter meg godt framover. Egen vekt ca 70 kg. Planer absolutt ikke med fler i båten. Sitér dette innlegget Link to post
BåtenERro Svart 3.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 TwisT skrev 1 time siden: Jeg hadde samme combo, og greide heller ikke plane. Båten er for kort. Har nå en aq 250 med samme motor. 2,5 Suzuki. Den planer hvis jeg setter meg godt framover. Egen vekt ca 70 kg. Planer absolutt ikke med fler i båten. Perfekt! Det var akkurat det svaret jeg trengte. sett flere videoer nå som jeg tror bekrefter dette. Hva slags dørk har du på denne? Luft? Dvs en vekt på rundt 25-30 kg? Sitér dette innlegget Link to post
TwisT Svart 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 Flat luftdørk. Superlett båt, ca 20 kg tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 Har også Suzuki 2,5. I medvind og nedoverbakke klarte jeg (70kg) med vår gamle jolle med lett spiledørk såvidt å true den i plan om jeg satt meg så langt frem at jeg knapt klarte å rekke tilbake til motoren. Usikker på om jeg ville fått til det samme med vår nye Quiksilver 250 ellerhvadetnåer som veier litt mer. (Men med baby, kone og 42kg hund ombord blir det en litt teoretisk problemstilling.) Tips: forgasseren har det med å tette seg hvis den står ubrukt over litt tid. Motoren bruker så lite bensin at kostnaden ved å bruke alkylatbensin (som ikke tetter forgasseren så lett) er helt minimal. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 Betyr vel også ganske mye om jolla har flat spilebunn eller oppblåsbar kjøl. Flat spilebunn suger seg vel nærmest ned i vannet? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Fantino Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Smart-Tabs er verdt et forsøk. Er i alle fall forskjellen på plan og ikke plan på min 290 rib med en sykt tung 6 hk Yamaha (38 kg) som er jukset opp til en slags 8 hk. Med Smart-Tabs så skvetter den opp i plan med tung skipper, uten var det ikke sjans. Men mener jeg har sett mange innlegg her gjennom tidene som tyder på at planing er tricky uansett med de korteste og at det faktisk blir lettere når en nærmer seg 3 m. Sitér dette innlegget Link to post
BåtenERro Svart 4.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Ja! Må nok nærmere 3m lengde ja, se for eksempel denne her… Her snakker vi gubbe på i hvert fall 75kg + utstyr og båt med tredørk(minst 40kg båt). Med vekt plassert riktig og rorkultforlenger planer den som bare det med en liten 2,5hk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.