Jump to content

Edit History

BåtenERro

BåtenERro

Har kjøpt en ny Suzuki 2,5hk 4-takter. Skal ha den på en liten Mercury 200 gummibåt.

Fordelene er mange med lett lettbåt(20kg) og lett påhengsmotor(13kg)

Har sett flere videoer på youtube med båter som går i plan med denne motoren med én voksen ombord.

eks: 

Saken er at den ikke vil legge seg i plan uansett hva jeg gjør, høyde på kavitasjonsplate og tilt er justert optimalt. 

ikke er jeg en tungvekter(76kg) heller, så problemet skal ikke ligge der!

Så spørsmålet er: 

Har vannlinjen betydning for mulig fartsøkning og planene fart? Må jeg kjøpe lengre båt? Når jeg ser videoer av planende båter i høy fart og hvor lite skrog som er i vann så ser det ikke ut til at vannlinjen skal ha mye å si for toppfart?

Gode råd tas imot med takk!

BåtenERro

BåtenERro

Har kjøpt en ny Suzuki 2,5hk 4-takter. Skal ha den på en liten Mercury 200 gummibåt.

Fordelene er mange med lett lettbåt(20kg) og lett påhengsmotor(13kg)

Har sett flere videoer på youtube med båter som går i plan med denne motoren med én voksen ombord.

eks: 

Saken er at den ikke vil legge seg i plan uansett hva jeg gjør, høyde på kavitasjonsplate og tilt er justert optimalt. 

ikke er jeg en tungvekter(76kg) heller, så problemet skal ikke ligge der!

Så spørsmålet er: 

Har vannlinjen betydning for mulig fartsøkning og planene fart. Når jeg ser videoer av planende båter i høy fart og hvor lite skrog som er i vann så ser det ikke ut til at vannlinjen skal ha mye å si for toppfart.

Gode råd tas imot med takk!

• Create New...