Jump to content

Edit History

TideRace

TideRace

Du kan antagelig justere innslaget for spenningsalarmen, men ikke kalibrere volt-visningen i Bavariapanelet.

Se under som jeg har merket rødt.

Dersom du allerede har en Victron 7xx-monitor er jo den langt å foretrekke. Anbefaler deg å kun bruke avlesningen på Victron-monitoren og ikke bruke info`en fra Bavariapanelet i det hele tatt. Det er langt fra nøyaktig.

Det du forklarer over med " ... når batterier er fulladet står 13v men viser kanskje 60 prosent når det står 11,70 går alarm og da er det kjøleskapene eller kompressoren slår seg av men det er lys og strøm i resten av båten og har victron batteri monitor som sier at jeg har 70 prosent igjen når den i Bavaria panelet står på på 11,70 V og prosent sier 25 prosent og jeg har hatt victron sin helt ned på 40 prosent ..." høres i alle fall ut for meg som at Victronmonitoren din heller ikke er rett satt opp/kalibrert, og at du i tillegg leser informasjonen feil.

Begynn med å legge inn riktig informasjonen om batteritype og hvor stor batteribanken er (A) i oppsettet i innstillingene i Victronmonitoren. Deretter lader du opp batteriet med batterilader/landstrøm et døgn så du VET at batteribanken er full. Trykk så på + og - (pluss og minus) -knappene et par sekunder til det står "100%" i displayet. Nå er Victron-monitoren kalibrert for "fullt batteri".   

Glem %-angivelsen på gjenværende kapasitet!  Heretter leser du hovedsaklig kun to ting fra monitoren:

1) Hvor mye strøm (Ah) du totalt har tatt ut av batteriet:

Har du f.eks batteribank på 350A skal du aldri tappe ut mer enn maks 175A  (maks halvparten av oppgitt kapasitet ved bly/syre). Står det " -65Ah  " i displayet, kan du altså maks trekke ut 110A til. Men det er maks. Helst bør du lade før du når gulvet på 50% av batterikapasiteten.

2) Spenningen på batteribanken: 

Dersom Victron-monitoren viser spenning lavere enn 12-volt når du f.eks. har tappet  " -75Ah "  av en bank på 350A, er batteriene ødelagt av bruk eller elde.

Endring av nivå for alarminnslag på Bavariapanel:

image.png.677001aa06d3bbec3a45beb51007de0d.png

TideRace

TideRace

Du kan antagelig justere innslaget for spenningsalarmen, men ikke kalibrere volt-visningen i Bavariapanelet.

Se under som jeg har merket rødt.

Dersom du allerede har en Victron 7xx-monitor er jo den langt å foretrekke. Anbefaler deg å kun bruke avlesningen på Victron-monitoren og ikke bruke info`en fra Bavariapanelet i det hele tatt. Det er langt fra nøyaktig.

Det du forklarer over med " ... når batterier er fulladet står 13v men viser kanskje 60 prosent når det står 11,70 går alarm og da er det kjøleskapene eller kompressoren slår seg av men det er lys og strøm i resten av båten og har victron batteri monitor som sier at jeg har 70 prosent igjen når den i Bavaria panelet står på på 11,70 V og prosent sier 25 prosent og jeg har hatt victron sin helt ned på 40 prosent ..." høres i alle fall ut for meg som at Victronmonitoren din heller ikke er rett satt opp/kalibrert, og at du i tillegg leser informasjonen feil.

Begynn med å legge inn riktig informasjonen om batteritype og hvor stor batteribanken er (A) i oppsettet i innstillingene i Victronmonitoren. Deretter lader du opp batteriet med batterilader/landstrøm et døgn så du VET at batteribanken er full. Trykk så på + og - (pluss og minus) -knappene et par sekunder til det står "100%" i displayet. Nå er Victron-monitoren kalibrert for "fullt batteri".   

Glem %-angivelsen på gjenværende kapasitet!  Heretter leser du hovedsaklig kun to ting fra monitoren:

1) Hvor mye strøm (A) du totalt har tatt ut av batteriet:

Har du f.eks batteribank på 300A skal du aldri tappe ut mer enn maks 150A  (maks halvparten av oppgitt kapasitet ved bly/syre). Står det " -65A  " i displayet, kan du altså maks trekke ut 85A til. Men det er maks. Helst bør du lade før du når gulvet på 50% av batterikapasiteten.

2) Spenningen på batteribanken: 

Dersom Victron-monitoren viser spenning lavere enn 12-volt når du f.eks. har tappet  " -50A "  av en bank på 300A, er batteriene ødelagt av bruk eller elde.

Endring av nivå for alarminnslag på Bavariapanel:

image.png.677001aa06d3bbec3a45beb51007de0d.png

• Create New...