bjornas Startet 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2021 Vi er ofte på Østre Bolærne med vår 40 fots seilbåt. Den stikker im. 2,60 dypt og det er derfor ikke bare bare å finrangere den inn i gjestehavnen, særlig ikke hvis det er litt vinddrag og det er fullt (har ikke baugpropell). Hvilke muligheter er det for å ligge på "red" utenfor gjestehavnen i påvente av plass? Det er jo en rørledning der som sikkert ikke vil ha besøk av ankeret mitt. Og det er jo ikke veldig dypt i området. Noen som har litt erfaringer å komme med med båt av tilsvarende størrelse? Takknemlig for alle svar! (Mulig jeg ser fanden på veggen her, men jeg har lært "the hard way" at vi har en båt som tikker dypt...) Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Popeye70 Svart 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 (redigert) Jeg har ingen erfaring med såpass dyptstikkende båt selv - vi stikker bare 1,8m eller så, men det ligger 4 båter for anker nå, omtrent på rødmarkeringene: Den båten som ligger lengst øst ligger nå med akter inn til flytebrygga og baugen rett ut. Den lå på svai tidligere. Den er relativt schwær, bare se på størrelsen på menneskene ombord: De andre båtene som ligger for svai er ganske mye mindre, tipper dyptgående godt under 2 meter på alle. Redigert 3.Juli.2021 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
bjornas Svart 3.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 Veldig bra, tusen takk. Han princess burde ha et dypgående i nærheten av mitt. Og det er jo markert som ankerplass... Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Popeye70 Svart 3.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2021 Tror jeg aldri har sett båter svaie akkurat der tidligere, så du kunne evt legge deg med to anker ute og låse posisjonen din uten at det påvirker andre som vil svaie fritt. Ikke er det nyttetrafikk akkurat der heller, så det er få forstyrrelser eller andre å ta hensyn til. Forøvrig en ganske dominerende båt: Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
dennrick Svart 6.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2021 Er godt kjent på Bolærne, @Popeye70. Hva skjedde her ? Lå han først med anker ute, og så dro han seg inn på brygga med hekken inn mellom et par båter som lå kailangs? Vi var forresten inne i havna på fredag kveld, men endte opp med anker og baug i land på Mellom-Bolærne. Fin kveld ! Et litt mer generelt spørsmål: Er dette "vanlig", evt akseptert praksis å kunne legge seg til på gjestebrygger slik for å få plass/mulighet til å komme iland uten jolle i en ganske full havn ? Er jo klar over at man skal unngå kabler og slikt, men hva med moringene til brygga? De er kanskje så nærme brygga at det ikke er noe problem? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Worry II Svart 6.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2021 Jeg hadde ikke sovet godt i den Princessen.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2021 Worry II skrev 3 minutter siden: Jeg hadde ikke sovet godt i den Princessen.. Eller i de som lå pent kailangs på sidene av den. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Maika Svart 6.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2021 Litt OT: Vi hadde tenkt å ankre opp i bukta på sydenden, men selv om det ikke var markert på kartet sto det et Ankring Forbudt/strømkabel-skilt der. Er det kanskje ingen kabel der lenger, eller er det en kabel som ikke er markert på kart av sikkerhetsmessige årsaker fra den tiden øya var eid av Forsvaret? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2021 Kabelen er godt merket i kartet, så det er jo bare å ankre opp et lite stykke unna. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 6.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2021 Hverken Navionics eller Gule Sider har merket opp noen kabel i bukta på sydenden av øya. Ser du den på noe annet kart? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 6.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2021 dennrick skrev for 2 timer siden: Hva skjedde her ? Lå han først med anker ute, og så dro han seg inn på brygga med hekken inn mellom et par båter som lå kailangs? Den store båten lå først for anker, med vind sørfra gjennom sundet. Baugen pekte sørover. Plutselig så jeg at de holdt på å heve anker - på dette bildet ser du omtrent hvor ankeret lå - nedgangen er rett til høyre for der jeg stod: Da bildet ble tatt hadde det løyet. Jeg regnet med at han var på vei vekk, men da jeg kom tilbake etter å ha luftet hunden lå båten med anker ut og rumpa mot flytebrygga. Det lå en 25- til 28-foter innerst ved nedgangen, og så kom rumpa på denne. Senere på kvelden kom det også en annen båt (endel mindre, men allikevel stor) og la seg ved siden av, så det var to båter med rumpa inn. Den andre er synlig her: Begge båter var vekk formiddagen etter. Vet ikke om de dro da det blåste opp sørfra igjen så de fikk vinden rett i siden. Den største heter «My @Sea» og finnes kanskje på Marine Traffic hvis noen vil sjekke. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Frehau Svart 7.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 Dette er jo en ganske vanlig måte å legge til på, altså med hekken inn og anker ut foran? Jeg ser ikke helt hva som er problemet? Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.