Hvorforikke Startet 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2021 Lurer på om all solcelle til hav må være av maritimt kvalitet? Noen med erfaring der ute? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Tror helst det er for at de skal kunne selges litt dyrere.. Jeg har ‘landpaneler’ på taket av båten og de har ikke klaget i alle fall. Litt mer saklig så er det enda viktigere at alt er pottetett med saltvann da. Saltvann har en egen evne til å krype inn etter hvert. Panelene jeg har nå er type med ramme og koplingsboksen er under så den er godt beskyttet for vær og vind. Hadde fleksible med koplingsboks på forsida tidligere og de hadde bare noen års levetid pga irr inni koplinger og koplingsbokser. Selve panelene klarte seg bra. Skulle jeg montert noe slikt igjen så hadde jeg åpnet koplingsbokser og fylt de med epoksy, og klipt koplinger og skjøtt kabel med lodding og krympestrømpe med lim slik jeg har gjort nå. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Hei, skal de ligge på dekk og kunne gåes på, bør de være rugged. De billige flasser etter kort til og blir stygge, har jeg opplevd 2 ganger nå, aldri billigpanel. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 (redigert) Bor på vestlandet med de utfordringene vi har med mye vær og vind høst og vinter. Båten er på sjøen hele året. Erfaring etter et år med "fleksibelt" panel fra norsk importør/forhandler er det virker ennå uten problemer. Er av typen ca. 3mm tykt som er festet rett på styrehustaket med en del klatter monteringslim. Må det byttes er det en pianotråd inn i overgangen og et par minutter etter er det løst. Null hull i overbygget. Redigert 4.Juli.2021 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Jeg limte mine med Tec7 helt i ytterkant, for det blir fort skitt og mugg under de, om det ikke er tett rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Hvorforikke Svart 4.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Takker? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Hei. Eg kjøpte brukte "hyttepanel" i 2004. Dvs. Med ramma av alu. Dei ladar framleis som berre det. Kjøleboksen har stått på sidan påske, og ladaren har stått på maks tre døgn i denne perioden. Fulle batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.