Jump to content

Må solcelle være av maritim kvalitet?

Hvorforikke

Recommended Posts

Tror helst det er for at de skal kunne selges litt dyrere.. Jeg har ‘landpaneler’ på taket av båten og de har ikke klaget i alle fall.

Litt mer saklig så er det enda viktigere at alt er pottetett med saltvann da. Saltvann har en egen evne til å krype inn etter hvert. Panelene jeg har nå er type med ramme og koplingsboksen er under så den er godt beskyttet for vær og vind. Hadde fleksible med koplingsboks på forsida tidligere og de hadde bare noen års levetid pga irr inni koplinger og koplingsbokser. Selve panelene klarte seg bra. Skulle jeg montert noe slikt igjen så hadde jeg åpnet koplingsbokser og fylt de med epoksy, og klipt koplinger og skjøtt kabel med lodding og krympestrømpe med lim slik jeg har gjort nå.

Bor på vestlandet med de utfordringene vi har med mye vær og vind høst og vinter. Båten er på sjøen hele året.

Erfaring etter et år med "fleksibelt" panel fra norsk importør/forhandler er det virker ennå uten problemer.

Er av typen ca. 3mm tykt som er festet rett på styrehustaket med en del klatter monteringslim.

Må det byttes er det en pianotråd inn i overgangen og et par minutter etter er det løst. Null hull i overbygget.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...