Roger og Olina Startet 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2021 Hei folkens. Har kjøpt en slik DC til DC lader. Nå lurer jeg litt på om den kabelen jeg kjøpte som er 16mm2 er kraftig nok for inntil 50ah lading. Det går nok fort 7-8m med kabel på veien fra laderen til trøster batteriet som er på 230ah. (bly batteri) Først tenke jeg å legge en kabel direkte fra startbatteriet til trøster batteri. Men da måtte jeg nok lagt opp en kraftig kabel i og med at den ville hente strøm fra startbatteriet også når jeg brukte trøsteren. Jeg har ikke funnet ut av hvor stor denne trøsteren er, men båten er 42f og veier 10t. Så den er nok ganske strømtørst. Så fra batteriet til denne laderen, så tenkte jeg også å bruke 16mm2 da dette er kun 1m eller så. Jeg ser på batteriladeren fra Victron som er på 2x30ah så er kabelen 10mm2 Nå er jo ikke kablene fra laderen lenger enn 1m eller så heller da... Mvh Roger Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Sikkert litt på siden av det du spør om men for å forstå hva du ønsker å oppnå med den laderen: Hvorfor skal den monteres så langt fra thrusterbatteriet? Da har den jo liten misjon? 15 meter 16 mm2 med 50A gir spenningsfall på snaut 1V. Nå er det veldig teoretisk da det thrusterbatteriet neppe trenger særlig mye lading. Og derfor funderer jeg litt på hvorfor kjøpe kraftig/dyr 50A lader når en liten på la oss si 10A vil gjøre jobben? Om det er for å ‘hjelpe’ thrusterbatteriet under bruk så har du egentlig samme utfordring med kablingen som om du kopler direkte, dvs du må ha feite kabler. Mitt beste forslag er en liten DC DC lader så nær thrusterbatteriet som mulig. Da er 16 mm2 i ‘søkk og kav’. Hvordan er kabling og lading til thrusterbatteri i dag? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 4.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Fantino skrev 56 minutter siden: Sikkert litt på siden av det du spør om men for å forstå hva du ønsker å oppnå med den laderen: Hvorfor skal den monteres så langt fra thrusterbatteriet? Da har den jo liten misjon? 15 meter 16 mm2 med 50A gir spenningsfall på snaut 1V. Nå er det veldig teoretisk da det thrusterbatteriet neppe trenger særlig mye lading. Og derfor funderer jeg litt på hvorfor kjøpe kraftig/dyr 50A lader når en liten på la oss si 10A vil gjøre jobben? Om det er for å ‘hjelpe’ thrusterbatteriet under bruk så har du egentlig samme utfordring med kablingen som om du kopler direkte, dvs du må ha feite kabler. Mitt beste forslag er en liten DC DC lader så nær thrusterbatteriet som mulig. Da er 16 mm2 i ‘søkk og kav’. Hvordan er kabling og lading til thrusterbatteri i dag? Det spiller vel i grunnen liten rolle om laderen står der trøsterbatteriet står eller om den står det startbatteriet er vil jeg tro? Bruker trøster en del, da jeg har ei kone som ikke kan bidra så mye når vi legger til osv pga sykdom. Så er det ganske mye vindfang i denne båten Nei, det er ikke for å helpe trøsterbatteriet under bruk, det er kun til lading av det og denne DC til DC laderen er kjøpt. Det var ikke kabling til trøsterbatteriene som stå der. Det var 2x80ah AGM batterier som ble ladet av ett 100w solcellepanel så vidt jeg kan se/funnet ut. Disse batteriene er kaputt og er erstattet av ett 230ah som sagt. Men da er 16mm2 innafor med en kabellengde på 7-8m mener du? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Hvis DC DC lader plasseres ved startbatteriet er den egentlig overflødig da spenningsfallet i de lange kablene fører til feil ladespenning på batteriet som lades (med mindre den har en egen senseledning til batteriet da). Ideen med DC DC lader montert ved batteriet som lades er nettopp å eliminere det spenningsfallet. Men om du trekker 16 mm2 fra ladekilden og plasserer DC DC laderen ved thrusterbatteriet skulle det gå fint! Sitér dette innlegget Link to post
Seilerslask Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Har du tenkt å kjøre denne baugthrusteren veldig ofte og mye? 50A DC-DC lader er veldig mye mer enn du trenger for å vedlikeholdslade et slikt batteri i anti-syklisk drift. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Det fantino sa. Sett den fremme ved batteriet. Jeg har en 18A til min thruster. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 4.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Fantino skrev 23 minutter siden: Hvis DC DC lader plasseres ved startbatteriet er den egentlig overflødig da spenningsfallet i de lange kablene fører til feil ladespenning på batteriet som lades (med mindre den har en egen senseledning til batteriet da). Ideen med DC DC lader montert ved batteriet som lades er nettopp å eliminere det spenningsfallet. Men om du trekker 16 mm2 fra ladekilden og plasserer DC DC laderen ved thrusterbatteriet skulle det gå fint! Ok, skjønner hav du mener og det høres jo fornuftig ut slik du beskriver det. Da skal jeg montere denne laderen ved trøsterbatteriet. Takk for god hjelp @Fantino Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 4.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Seilerslask skrev 20 minutter siden: Har du tenkt å kjøre denne baugthrusteren veldig ofte og mye? 50A DC-DC lader er veldig mye mer enn du trenger for å vedlikeholdslade et slikt batteri i anti-syklisk drift. Mulig det er litt overkill. Men så håper jeg at jeg slipper å bekymre meg at det er for lite strøm på trøsterbatteriet Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2021 Ja, litt overkill antagelig. La oss si at baugthrusteren er på 5 hk og drar 350A. Kjører du den et helt minutt (ganske lenge ja) så forbruker den ca 6 Ah fra batteriet, dvs. at laderen på 50A må lade i ca 7 minutter for å erstatte opp den brukte strømmen. En mere moderat lader på 10A måtte ha ladet i en drøy halvtime for det samme. Vil tro at man vanligvis ikke bruker thrusteren et helt minutt for hver halvtime man kjører hovedmotoren. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Brigg Svart 5.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2021 Roger og Olina skrev for 16 timer siden: Så den er nok ganske strømtørst. Så fra batteriet til denne laderen, så tenkte jeg også å bruke 16mm2 da dette er kun 1m eller så. Her ville jeg brukt så feit kabel som mulig. Trusteren gir best effekt når den mottar høy spenning. Når du legger så mye i dette opplegget bør du ikke spare på det som virkelig betyr noe for effekten på trusteren. Med bare en meter kabel ville jeg gått for 95 mm2, og da både på pluss og minus selvfølgelig. Og pluss via sikring og hovedbryter. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Seilerslask Svart 5.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2021 Brigg skrev for 4 timer siden: Her ville jeg brukt så feit kabel som mulig. Trusteren gir best effekt når den mottar høy spenning. Når du legger så mye i dette opplegget bør du ikke spare på det som virkelig betyr noe for effekten på trusteren. Med bare en meter kabel ville jeg gått for 95 mm2, og da både på pluss og minus selvfølgelig. Og pluss via sikring og hovedbryter. Han har allerede kabling fra thruster-batteri til thruster, det er ladeopplegget han vil ha orden på - og den utfordringen er så vidt jeg kan se allerede løst? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 5.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2021 Brigg skrev for 4 timer siden: Her ville jeg brukt så feit kabel som mulig. Trusteren gir best effekt når den mottar høy spenning. Når du legger så mye i dette opplegget bør du ikke spare på det som virkelig betyr noe for effekten på trusteren. Med bare en meter kabel ville jeg gått for 95 mm2, og da både på pluss og minus selvfølgelig. Og pluss via sikring og hovedbryter. Hei Brigg. Her har jeg ikke spart på noe ? fra batteri til trøster, så bruker jeg 90mm2. Sikring er en god plan, så det burde jeg montere. Jeg monterte det på akter trøster som du ser på bilde Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 5.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2021 Seilerslask skrev 54 minutter siden: Han har allerede kabling fra thruster-batteri til thruster, det er ladeopplegget han vil ha orden på - og den utfordringen er så vidt jeg kan se allerede løst? Roger og Olina skrev 40 minutter siden: Hei Brigg. Her har jeg ikke spart på noe ? fra batteri til trøster, så bruker jeg 90mm2. Beklager der var jeg litt snar på avtrekkeren. Kunne nok med fordel lest en gang til før jeg svarte ? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
TrikkerN Lønning Svart 5.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2021 Kom litt seint inn her ser jeg. Men det er ingen tvil om at dc-dc laderen bør monteres så nær batteriet til baugvisp som mulig ? FYI- 90mm2 finnes ikke, mulig at det er 95mm2 ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 5.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2021 TrikkerN Lønning skrev for 1 time siden: Kom litt seint inn her ser jeg. Men det er ingen tvil om at dc-dc laderen bør monteres så nær batteriet til baugvisp som mulig ? FYI- 90mm2 finnes ikke, mulig at det er 95mm2 ? Jepp, denne blir mest sannsynlig montert i dag ved siden av trøster batteriet slik Fantino foreslo og du har nok rett i det vedr dimensjonen på kablene fra batteri til trøster Så blir det å trekke kabler i trange skott ned til strømskinna til startbatteriet Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 5.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2021 Roger og Olina skrev 48 minutter siden: Jepp, denne blir mest sannsynlig montert i dag ved siden av trøster batteriet slik Fantino foreslo og du har nok rett i det vedr dimensjonen på kablene fra batteri til trøster Så blir det å trekke kabler i trange skott ned til strømskinna til startbatteriet Det blir vel en stund til dennd båten havner på finn igjen ? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 5.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2021 TrikkerN Lønning skrev for 2 timer siden: Det blir vel en stund til dennd båten havner på finn igjen ? Jepp, det blir nok lenge til. Har fått trukket kabelen nesten hele veien nå. Men har kommet til en hindring som jeg ikke helt vet hvordan jeg kan løse... Vanntanken Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 7.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 Da er ting og tang testet. DC LADER står nærmest trøster batteriet og nå har jeg endelig lading på dette.. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 (redigert) Roger og Olina skrev On 5.7.2021 at 13.50: m2Hei Brigg. Her har jeg ikke spart på noe ? fra batteri til trøster, så bruker jeg 90mm2. Er disse kabler 95mm2 ? Beklager ser nå at det er feil trøster. Redigert 7.Juli.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jannmar Svart 7.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 Roger jo skrev for 3 timer siden: Er disse kabler 95mm2 ? Det er umulig å se kabeldimensjon på et slikt foto, eller foto i det hele tatt. For å få et riktig svar må du måle diameteren på kobberlederen. Om den er meget nær 11 mm, ja da er kabelen 95 mm2. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.