Jump to content

Edit History

Hakkannen

Hakkannen

Enig. Kjølsvin er i trebåter, hovedsaklig kravellbygde som sådan. Et annet ord enn «bunnen», «skutebunn» eller lignende kan være «kjølrenna». Det er et uttrykk jeg har hørt her lokalt og også brukt selv siden jeg tok trebåtbyggerutdannelsen på 90-tallet. Kjølrenna er absolutt laveste innvendige punkt i en båt, bortsett fra der man har lensebrønn i tillegg. Min nåværende båt er en forholdsvis rundbunnet sak i glassfiber og polyester, denne har ikke ei dedikert renne, men den har likevel laveste innvendige punkt langs hele skroget. Bruker jeg uttrykket «kjølrenna» forstår de aller fleste hva jeg snakker om. Vi lever i et åpent samfunn og kan for så vidt bruke akkurat hvilken betegnelse man selv ønsker, men jeg vil jo som fagperson si at språket er nøkkelen til å uttrykke seg presist om faglige spørsmål og detaljer. I tillegg er det noe med å ta vare på fagspråket for framtidige generasjoner. Historie rett og slett.

Hakkannen

Hakkannen

Enig. Kjølsvin er i trebåter, hovedsaklig kravellbygde som sådan. Et annet ord enn «bunnen», «skutebunn» eller lignende kan være «kjølrenna». Det er et uttrykk jeg har hørt her lokalt og også brukt selv siden jeg tok trebåtbyggerutdannelsen på 90-tallet. Kjølrenna er absolutt laveste innvendige punkt i en båt, bortsett fra der man har lensebrønn i tillegg. Min nåværende båt er en forholdsvis rundbunnet glassibersak, den har ikke ei dedikert renne, men den har laveste innvendige punkt langs hele skroget. Bruker jeg uttrykket «kjølrenna» forstår de aller fleste hva jeg snakker om. Vi lever i et åpent samfunn og kan for så vidt bruke akkurat hvilken betegnelse man selv ønsker, men jeg vil jo som fagperson si at språket er nøkkelen til å uttrykke seg presist om faglige spørsmål og detaljer. I tillegg er det noe med å ta vare på fagspråket for framtidige generasjoner. Historie rett og slett.

• Create New...