bjorngb Startet 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2021 Går i utkanten av uværet her på vestlandet, og hadde en litt spesiell opplevelse. Vi holdt på å kle oss om for å være klar for ‘gult nivå’ styrtregn som kom mot oss på radaren. Vi gikk på autopilot, og plutselig vrengte båten til babord. Det samme skjer hvis vi bruker el-vinsj, hvis kabler går ca 20cm fra kompasset. Jeg har planer om å flytte kompasset - det et ikke poenget her… Jeg kunne ikke finne noe annet som kunne forstyrre kompasset, og lurer på om en front med styrtregn kan være ladet på noen måte som kan slå ut på kompasset. Nå skal det også sies at det hat vært veldig mange lynnedslag i fjord og fjell innenfor hvor vi går. Kan været slå ut på kompass på en slik måte? Sitér dette innlegget Link to post
Lysekil Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Hei, Ja da lurer vi på det samme. Overseiling fra svenskekysten til Risør. Autohelm 4000 slo seg ut to ganger - uten noen påviselig grunn. Noen få tordenskyer, men langt borte fra kurslinjen, Dette har skjedd meg tidligere på omtrent samme pos. Magnetisk påvirkning ? Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 4.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 For oss gjelder det Simrad AP24. Det var 200m dypt og ikke merket noen undervannskabler. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2021 Aldri skjedd meg. Dog, elektriske utladninger = magnetisme. En hver DC- leder vil ha et steady magnetfelt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.