Jump to content

Edit History

Byomsen

Byomsen

Takker for mange gode tips og hjelp på veien :cheers:

Valget falt på å demontere pumpen for å se hvordan dette så ut, med det blotte øyet og følsomme fingre så/føltes det meste bra ut.

Ingen slipespor i akselen og lagrene fremsto som "nye" utseendemessig, heller ingen slakk var mulig å fremprovosere på noe vis. Tok derfor turen til min lokale Volvo Penta forhandler for innkjøp av deler som fremsto som slitte. Dvs 2 tetningsringer til den nette sum av 110 pr stk og en medbringer til kr 297 kr. Med sprengskisse, bilder fra tråder her på båtplassen og youtube video som hjelp gikk skiftet som en lek. Litt spent ved oppstart med ingen lekkasje å se lenger, krysser fingrene for at det vedvarer :) 

 

Optimist1 skrev for 19 timer siden:

Hei, jeg ser ingen vits i å bytte hele pumpen. Kjøp rep sett med nye simringer og O-ringer og gjerne en ny medbringer når du først har pumpen ute. Her er en video som beskriver prosessen fra A-Å  

Har gjort dette selv tre ganger pga lekkasje i sladrehull,  kurant jobb.  Greit med en låsering tang for å knipe av simringene, du får kjøpt det på Biltema https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/laseringtang/laseringtang-sett-2000016795 Bortsett fra det trenger du ikke noe spesialverktøy:) Du trenger ikke noen avdragere, se video? Tipper du får det gjort på et par timer.

 

Takker, var til god hjelp!

 

Optimist1 skrev for 14 timer siden:

Sjøvann som treffer generator rem, blir til fint støv/små dråper og til slutt ødelegger generator.  Men hvis ikke lekkasjen er stor er det ikke prekært, men 3 uker ferie hadde i allefall ikke jeg gjort. Kan fort bli mye dyrere hvis generator ryker.

 

Denne kan jeg bekrefte av egenerfaring.. Tok litt tid før jeg forsto hvor vannet kom fra, for en tid tilbake havarerte generatoren. 2+2 blir vel 4 i dette tilfellet :headbang:

 

Ask skrev for 11 timer siden:

Hei. Eg kjenner ikkje den aktuelle motoren, men ein tilsvarende lekkasje på min Yanmar 2GM20F auka brått vesentleg, og holdt på å kosta meg eit drukna motorrom. Det byrja òg å lekka medan motoren ikkje gjekk. 

 

Skumle saker, moralen er vel å ikke ignorere slikt sladder..  :discuss:

 

Frivakt skrev for 11 timer siden:

Jeg har samme motor og gjorde denne jobben i fjor. Dette er beskrevet med bilder i denne tråden, sammen med mange gode råd fra andre: 

 

 

Takker, var til god hjelp!

 

Bonita I skrev for 5 timer siden:

Byttet på en 41-motor for 2 år siden.  Var også skeptisk til rep. siden det var første gangen: 

Men det gikk som en lek.  Kjøpte originale pakninger hos VP-pusherern + medbringer. Skifte gikk som en lek.  Du ser fort om også lagrene/aksling må skiftes.  Video ovenfor beskriver fremgangsmåte:  Gjort på en time/to siden det er første gangen :thumbsup:

 

Vi har nå samme erfaring, skepsisen var helt ubegrunnet :thumbsup:

 

En god og feilfri sommer ønskes alle båtsbrødre :cool:

Byomsen

Byomsen

Takker for mange gode tips og hjelp på veien :cheers:

Valget falt på å demontere pumpen for å se hvordan dette så ut, med det blotte øyet og følsomme fingre så det meste bra ut.

Ingen slipespor i akselen og lagrene fremsto som "nye" utseendemessig, heller ingen slakk var mulig å fremprovosere på noe vis. Tok derfor turen til min lokale Volvo Penta forhandler for innkjøp av deler som fremsto som slitte. Dvs 2 tetningsringer til den nette sum av 110 pr stk og en medbringer til kr 297 kr. Med sprengskisse, bilder fra tråder her på båtplassen og youtube video som hjelp gikk skiftet som en lek. Litt spent ved oppstart med ingen lekkasje å se lenger, krysser fingrene for at det vedvarer :) 

 

Optimist1 skrev for 19 timer siden:

Hei, jeg ser ingen vits i å bytte hele pumpen. Kjøp rep sett med nye simringer og O-ringer og gjerne en ny medbringer når du først har pumpen ute. Her er en video som beskriver prosessen fra A-Å  

Har gjort dette selv tre ganger pga lekkasje i sladrehull,  kurant jobb.  Greit med en låsering tang for å knipe av simringene, du får kjøpt det på Biltema https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/laseringtang/laseringtang-sett-2000016795 Bortsett fra det trenger du ikke noe spesialverktøy:) Du trenger ikke noen avdragere, se video? Tipper du får det gjort på et par timer.

 

Takker, var til god hjelp!

 

Optimist1 skrev for 13 timer siden:

Sjøvann som treffer generator rem, blir til fint støv/små dråper og til slutt ødelegger generator.  Men hvis ikke lekkasjen er stor er det ikke prekært, men 3 uker ferie hadde i allefall ikke jeg gjort. Kan fort bli mye dyrere hvis generator ryker.

 

Denne kan jeg bekrefte av egenerfaring.. Tok litt tid før jeg forsto hvor vannet kom fra, for en tid tilbake havarerte generatoren. 2+2 blir vel 4 i dette tilfellet :headbang:

 

Ask skrev for 11 timer siden:

Hei. Eg kjenner ikkje den aktuelle motoren, men ein tilsvarende lekkasje på min Yanmar 2GM20F auka brått vesentleg, og holdt på å kosta meg eit drukna motorrom. Det byrja òg å lekka medan motoren ikkje gjekk. 

 

Skumle saker, moralen er vel å ikke ignorere slikt sladder..  :discuss:

 

Frivakt skrev for 11 timer siden:

Jeg har samme motor og gjorde denne jobben i fjor. Dette er beskrevet med bilder i denne tråden, sammen med mange gode råd fra andre: 

 

 

Takker, var til god hjelp!

 

Bonita I skrev for 5 timer siden:

Byttet på en 41-motor for 2 år siden.  Var også skeptisk til rep. siden det var første gangen: 

Men det gikk som en lek.  Kjøpte originale pakninger hos VP-pusherern + medbringer. Skifte gikk som en lek.  Du ser fort om også lagrene/aksling må skiftes.  Video ovenfor beskriver fremgangsmåte:  Gjort på en time/to siden det er første gangen :thumbsup:

 

Vi har nå samme erfaring, skepsisen var helt ubegrunnet :thumbsup:

 

En god og feilfri sommer ønskes alle båtsbrødre :cool:

Byomsen

Byomsen

Takker for mange gode tips og hjelp på veien :cheers:

Valget falt på å demontere pumpen for å se hvordan dette så ut, med det blotte øyet så det meste bra ut.

Ingen slipespor i akselen og lagrene fremsto som "nye" utseendemessig, heller ingen slakk var mulig å fremprovosere å noe vis. Tok derfor turen til min lokale Volvo Penta forhandler for innkjøp av deler som fremsto som slitte. Dvs 2 tetningsringer til den nette sum av 110 pr stk og en medbringer til kr 297 kr. Med sprengskisse, bilder fra tråder her på båtplassen og youtube video som hjelp gikk skiftet som en lek. Litt spent ved oppstart med ingen lekkasje å se lenger, krysser fingrene for at det vedvarer :) 

 

Optimist1 skrev for 19 timer siden:

Hei, jeg ser ingen vits i å bytte hele pumpen. Kjøp rep sett med nye simringer og O-ringer og gjerne en ny medbringer når du først har pumpen ute. Her er en video som beskriver prosessen fra A-Å  

Har gjort dette selv tre ganger pga lekkasje i sladrehull,  kurant jobb.  Greit med en låsering tang for å knipe av simringene, du får kjøpt det på Biltema https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/tenger/laseringtang/laseringtang-sett-2000016795 Bortsett fra det trenger du ikke noe spesialverktøy:) Du trenger ikke noen avdragere, se video? Tipper du får det gjort på et par timer.

 

Takker, var til god hjelp!

 

Optimist1 skrev for 13 timer siden:

Sjøvann som treffer generator rem, blir til fint støv/små dråper og til slutt ødelegger generator.  Men hvis ikke lekkasjen er stor er det ikke prekært, men 3 uker ferie hadde i allefall ikke jeg gjort. Kan fort bli mye dyrere hvis generator ryker.

 

Denne kan jeg bekrefte av egenerfaring.. Tok litt tid før jeg forsto hvor vannet kom fra, for en tid tilbake havarerte generatoren. 2+2 blir vel 4 i dette tilfellet :headbang:

 

Ask skrev for 11 timer siden:

Hei. Eg kjenner ikkje den aktuelle motoren, men ein tilsvarende lekkasje på min Yanmar 2GM20F auka brått vesentleg, og holdt på å kosta meg eit drukna motorrom. Det byrja òg å lekka medan motoren ikkje gjekk. 

 

Skumle saker, moralen er vel å ikke ignorere slikt sladder..  :discuss:

 

Frivakt skrev for 11 timer siden:

Jeg har samme motor og gjorde denne jobben i fjor. Dette er beskrevet med bilder i denne tråden, sammen med mange gode råd fra andre: 

 

 

Takker, var til god hjelp!

 

Bonita I skrev for 5 timer siden:

Byttet på en 41-motor for 2 år siden.  Var også skeptisk til rep. siden det var første gangen: 

Men det gikk som en lek.  Kjøpte originale pakninger hos VP-pusherern + medbringer. Skifte gikk som en lek.  Du ser fort om også lagrene/aksling må skiftes.  Video ovenfor beskriver fremgangsmåte:  Gjort på en time/to siden det er første gangen :thumbsup:

 

Vi har nå samme erfaring, skepsisen var helt ubegrunnet :thumbsup:

 

En god og feilfri sommer ønskes alle båtsbrødre :cool:

×
×
  • Create New...