Jump to content

Edit History

Optimist1

Optimist1


Spesifisering av vannpumpe

Første dag i ferien og har allerede møtt på kvist...Har hatt en liten lekkasje fra vannpumpen (glykolpumpen, ikke sjøvannkr) på den ene motoren  (kun snakk om litt møkkete sprut, ingen ansamling av væske). Har trålet diverse forum og krysset fingre for at det var en pakning, slangeklemme eller oring som var lekk, men den gang ei..

 

Demonterte reimene etter å ha handlet digital momentnøkkel (egentlig bare et adapter) fra biltema slik at strammingen av reimene skulle bli så nøyaktige som mulig. Da remmene var av merket jeg at det var slark i lageret til vannpumpen. Jeg vet hvordan dette lageret skal kjennes ut når det ikke er slark, så ingen tvil om at det er slark. Gadd ikke bruke mer tid på å lete etter lekkasje, da jeg er rimelig sikker på at denne kommer fra lageret nå. Ingen ulyder når jeg roterer hjulet, og det roterer lett så tror ikke noe er gått i stykker der, enda...:worry: Monterte remmene igjen og strammet til med digitalt momentadapter (som forøvrig var en god del strammere enn jeg har gjort tidligere uten momentadapter ) Dette må selvsagt utbedres, og jeg har forstått det sånn at ny komplett vannpumpe må til. Så til spørsmålene:

 

  • Hva er konsekvensen(e) av at lageret ryker annet enn at motoren selvsagt ikke får kjøling? Noen som har erfaring med dette? 
  • Kan en mekanisk brekkasje her medføre at flere ting ryker, annet enn det som er i selve vannpumpen som uansett må byttes (antar at det også kan gå med noen reimer)?
  • Hvor lett/vanskelig er det å gjøre jobben selv? Er relativt nevenyttig, men vegrer meg litt for alt som må demonteres. Har forstått at det er noen oringer som er litt ugreie å få riktig montert.
  • Noen som har kjørt med slark i dette lageret over lengre tid og vært klar over det? Gikk det bra, evt hvor lenge gikk det bra for å si det sånn;)

 

Ligger på Steilene utenfor Nesodden i skrivende stund, og planen var å møte et vennepar på Hvaler i morgen. Det vil ta litt tid hvis jeg må gå med en motor for å si det sånn. Båten veier 9500 kg og vil ikke presse den andre motoren til noe mer enn rett under 1500 RPM, så ikke kompressoren slår inn å går kontinuerlig. Det betyr 6 knop i stedet for 24 i marsjfart...Fristelsen er derfor stor for å kjøre på begge maskiner, følge nøye med på temperaturen og be til høyere makter om at det holder:pray: . Jeg må selvsagt få båten på verksted, men har ikke lyst å bli flodd levende av Oslo verkstedene (som helt sikkert ikke har tid til å se på problemet før om 4 uker uansett), så tenkte å prøve lykken i Fredrikstadområdet. Hvis verkstedet må gjøre jobben frykter jeg at det kan være lang ventetid, men hvis jeg kan få bestilt delene å gjøre det selv trenger det ikke bli så ille, gitt at dette er en jobb for en middels motorkyndig/nevenyttig person. Tips, råd og erfaringer mottaks med stor takk!!

 

 

 

 

Optimist1

Optimist1

Første dag i ferien og har allerede møtt på kvist...Har hatt en liten lekkasje fra vannpumpen på den ene motoren  (kun snakk om litt møkkete sprut, ingen ansamling av væske). Har trålet diverse forum og krysset fingre for at det var en pakning, slangeklemme eller oring som var lekk, men den gang ei..

 

Demonterte reimene etter å ha handlet digital momentnøkkel (egentlig bare et adapter) fra biltema slik at strammingen av reimene skulle bli så nøyaktige som mulig. Da remmene var av merket jeg at det var slark i lageret til vannpumpen. Jeg vet hvordan dette lageret skal kjennes ut når det ikke er slark, så ingen tvil om at det er slark. Gadd ikke bruke mer tid på å lete etter lekkasje, da jeg er rimelig sikker på at denne kommer fra lageret nå. Ingen ulyder når jeg roterer hjulet, og det roterer lett så tror ikke noe er gått i stykker der, enda...:worry: Monterte remmene igjen og strammet til med digitalt momentadapter (som forøvrig var en god del strammere enn jeg har gjort tidligere uten momentadapter ) Dette må selvsagt utbedres, og jeg har forstått det sånn at ny komplett vannpumpe må til. Så til spørsmålene:

 

  • Hva er konsekvensen(e) av at lageret ryker annet enn at motoren selvsagt ikke får kjøling? Noen som har erfaring med dette? 
  • Kan en mekanisk brekkasje her medføre at flere ting ryker, annet enn det som er i selve vannpumpen som uansett må byttes (antar at det også kan gå med noen reimer)?
  • Hvor lett/vanskelig er det å gjøre jobben selv? Er relativt nevenyttig, men vegrer meg litt for alt som må demonteres. Har forstått at det er noen oringer som er litt ugreie å få riktig montert.
  • Noen som har kjørt med slark i dette lageret over lengre tid og vært klar over det? Gikk det bra, evt hvor lenge gikk det bra for å si det sånn;)

 

Ligger på Steilene utenfor Nesodden i skrivende stund, og planen var å møte et vennepar på Hvaler i morgen. Det vil ta litt tid hvis jeg må gå med en motor for å si det sånn. Båten veier 9500 kg og vil ikke presse den andre motoren til noe mer enn rett under 1500 RPM, så ikke kompressoren slår inn å går kontinuerlig. Det betyr 6 knop i stedet for 24 i marsjfart...Fristelsen er derfor stor for å kjøre på begge maskiner, følge nøye med på temperaturen og be til høyere makter om at det holder:pray: . Jeg må selvsagt få båten på verksted, men har ikke lyst å bli flodd levende av Oslo verkstedene (som helt sikkert ikke har tid til å se på problemet før om 4 uker uansett), så tenkte å prøve lykken i Fredrikstadområdet. Hvis verkstedet må gjøre jobben frykter jeg at det kan være lang ventetid, men hvis jeg kan få bestilt delene å gjøre det selv trenger det ikke bli så ille, gitt at dette er en jobb for en middels motorkyndig/nevenyttig person. Tips, råd og erfaringer mottaks med stor takk!!

 

 

 

 



×
×
  • Create New...