Jump to content

Flyte båt opp/ned for bunnsmøring?

Marius Engel

Recommended Posts

Jeg har en tehri 440 som skal bunnsmøres. Båten er ikke så stor, og relativt lett, skroget er dobbelt og fyllt med skum.

Jeg kan dra den opp i fjæren, velte den over, spyle og bunnsmøre. Men dette går på på fjære sjø, når det blir flo går floen høyt over fjæren.

Jeg har båten liggende i bås rett ved fjæren. Jeg lurte rett og slett på om jeg skulle vippe båten over på to stokker som jeg stropper fast i båten (evt 4 fendere på stokkene), og slepe båten inn igjen i båsen mens den flyter opp/ned. Hvis det fungerer er jo resten av jobben enkel å utføre.

Noen som har prøvd tilsvarende? Var det vellykket? Noen som har noen tips i den forbindelse?

ser for meg det vil være like greit å bare å dra båten opp i flæra på maks flo, og snu den rundt på land

(å snu en båt på vannet kan være litt uberegnelig, og medførte bading sist jeg prøvde .. :giggle: )

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg ville gjort som Ivar sier, eller rett før maks flo. Også fordi Theri kan være utett i skruehull etc, og du ønsker ikke vann inn i skummet. Det er mange Theri rundt om som veier mer enn de veide originalt.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

ivar skrev 54 minutter siden:

ser for meg det vil være like greit å bare å dra båten opp i flæra på maks flo, og snu den rundt på land

(å snu en båt på vannet kan være litt uberegnelig, og medførte bading sist jeg prøvde .. :giggle: )

Problemet er at jeg ikke kan ha den på land, annet enn når det er fjære.

Når det er flo, er fjæren/stranden under en meter vann, og det er murvegger på alle sider.

Og bunnsmøringen trenger mer enn ett par timer på å herde før den kan sjøsettes, så da kan jeg ikke bare gjøre alt dette unna på fjære sjø.

Alternativet er å kjøpe seg båthenger igjen, men det er langt til nærmeste mulige slipp, og nærmeste parkering jeg kan låne til båthengeren er en times kjøretur unna.

Grand Banks jr skrev 31 minutter siden:

Jeg ville gjort som Ivar sier, eller rett før maks flo. Også fordi Theri kan være utett i skruehull etc, og du ønsker ikke vann inn i skummet. Det er mange Theri rundt om som veier mer enn de veide originalt.

Det regner jo mye her. Så hvor mye mer vann kommer inn i ett evt. ikke 100% tett skruehull på ett par døgn opp ned i vannet, enn 200 regndager i løpet av året?

Redigert av Marius Engel (see edit history)

Marius Engel skrev 22 minutter siden:

Alternativet er å kjøpe seg båthenger igjen, men det er langt til nærmeste mulige slipp, og nærmeste parkering jeg kan låne til båthengeren er en times kjøretur unna.

Det står at du bor på Askøy....om så er, får en leie alt slags typer hengere i Kleppestø på XY' en...

Uansett hvor du bor på Askøy, så er det ikke mer en en halvtime å kjøre til Kleppestø...

I Florvåg har kommunen støpt opp en slipp for hengere til fri benyttelse...

Ida Marie III skrev 3 minutter siden:

Det står at du bor på Askøy....om så er, får en leie alt slags typer hengere i Kleppestø på XY' en...

Uansett hvor du bor på Askøy, så er det ikke mer en en halvtime å kjøre til Kleppestø...

I Florvåg har kommunen støpt opp en slipp for hengere til fri benyttelse...

Joda, alt er mulig. Men i 6 knop tar det to timer til Florvåg, så må jeg ta bussen hjem, så må jeg hente bilen, hente henger, hente båten, kjøre hjem igjen, betale dagsleie for henger så lenge jeg har den etc.

Seilforeningen er nærmeste slipp det koster 400kr å slippe, da er det hele unnagjort på en halv dag med transport rundt og frem og tilbake for henger, bil og båt. Men med dagsleien på henger blir det fort noen kroner.

Men uansett, det blir litt langt vekke i fra det opprinnelige spørsmålet i tråden.

Bonita I skrev 21 minutter siden:

Siden du ligger i bås, er det vel kanskje en brygge også;    Dra den rett opp på bryggen - snu, vaske, bunnsmøre - ut igjen et par timer etterpå ?  (Hvis flere har tilgang på brygga, snakk med de andre og avtal at det er greit om du sperrer bryggen noen timer)

Hvis bunnsmøringen herder nok på ett par timer, så kan jeg jo bruke fjæra som beskrevet lengre oppe.

Men med vask, tørk, bunnsmøring og 12 timers herding i 20 grader, går det ikke så kjapt.

Seajet trenger 12 timer i 20 grader, 24 timer i 10 grader, i følge boksen.

Jeg forsøker den opprinnelige planen. Vipper den oppå ett par stokker i fjæra med noen fendere på så den flyter bra, stropper den fast, og drar den inn igjen i båsen.

Reverserer operasjonen når bunnsmøringen er ferdig.

Evt. bunnsmører en dag det er sol, så det tørker kjapt, og sjøsetter før floen kommer, så ser jeg om det funker eller om det gikk dårlig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...