Jump to content

Vann i motorolje på firetakter påhengsmotor - vanlige symptomer og årsaker


vindmann

Recommended Posts

Har en Yamaha F100 2008-modell som ved siste bytte av motorolje viste tegn til vann i motoroljen. Ikke fullstendig melkehvitt det som kom ut, men det som kom på slutten utløste en viss bekymringsrynke hos eieren.

 

Har jo hørt mangt om Yamaha-motorer med tæring og sprekk i blokka og andre katastrofer, så nå tenkte jeg naturligvis at det var min tur og jeg så båtlappene flakse.

 

Men så begynte jeg å lese litt rundt på nettet og kom til at før jeg lot katastrofetankene ta overhånd, så burde jeg nok se litt på termostaten. Og temperaturmåleren har jeg jo lagt merke til at tidvis viser litt lavt. Men på Yamaha er den typen info bakt inn i et multiinstrument med mange visninger og knappetrykk og det kommer lett i bakgrunnen. Temp vises heller ikke med en nål, men med symboler som bare kan vise fire-fem grove steg. Og siden motoren står på hyttebåt med flere brukere, så er det ofte slik at så lenge det ikke er feilvarsler og motoren går, ja da tenker ingen noe mer på at noe er feil.

 

Skrudde uansett ut termostaten (forbilledlig enkelt, to kjappe bolter og sitter lett til midt oppå motoren, flere DIY-videoer på nettet) og fant der en termostat som sto konstant oppe. Godt korrodert og mye saltlake rundt, se bilde. 795 kroner fattigere og jeg hadde en ny, ‘genuin’ Yamaha-termostat klar til montering. Kunne sikkert fått tak i noe billigere OEM, men på vei inn i ferien gadd jeg ikke rote mer med det.

 

Fjernet saltlake, la på litt fett og monterte den nye termostaten. Så langt ser det lovende ut, blir spennende å se motoroljen til neste oljeskift. Håper og tror dette var feilen.

 

Men over til den egentlige grunnen til at jeg bringer opp temaet: Hadde vært interessant om de som er mer motorkyndige enn meg kunne fylt på i tråden med årsaker til vann i motoroljen på en 4-takt påhengsmotor. Og kanskje litt om hva man bør se etter før man hopper på det ene eller andre alternativet for utbedring. Skulle gjerne kunnet litt mer om dette og har ikke sett noen tråd som behandler temaet mer helhetlig. Stort sett er alle tråder mer spesifikke på én type motor og et akutt problem. Er punktene under riktige og hva ellers gjelder det å se etter? Er ydmyk på at jeg kan være på jordet her.

 

1) Termostat gåen, motor går for kald. Kondens i oljen. Grålig og litt melkehvit olje

 

2) Toppakning gåen. Oljen helt melkehvit, kan se en viss økning i mengde på peilepinnen over tid. Større jobb. Dyre deler på enkelte motorer? Lett å skru ting i stykker for en hobbymekaniker?

 

3) Sprekk i blokk, sylinder, tæring e.l. Gjennomgang av saltvann i større mengder. Dyrt prosjekt å utbedre - hvis overhodet mulig. Ny motor neste?

 

Riktig, feil, hva mer?

 

 

E3FFD9C1-3D86-4C3B-8840-480B14CC19BB.jpeg.01577bd769ff27c4acaabfdfe357ef21.jpeg

 

C28D003D-0D29-4D64-B1AE-A2302F37A3A7.jpeg.e74cc1cb64d3710400b25ec88dcbb6c9.jpeg

Redigert av vindmann
La til bilde av ny termostat (see edit history)
Link to post
  • 2 år senere...

Jeg har en 2004 F115, hvor det ble kondensert vann i olja. Ikke store mengder, men likevel..  Fikk også varsel i display (var det 3 + 8 blink montro?) på lav kjølevannstemperatur.

 

Snakket med yamaha mekaniker og han sa at F115 var utstyrt med kaldere termostat enn feks F100, og at motoren derfor hadde en tendens til å gå litt for kaldt om man holdt til på nordligere breddegrader. 
Så jeg fikk tilslutt somlet meg til å bytte til F100 termostat.   Ikke sett noe til den feilmeldingen siden.

 

ellers mye info å finne på nett om dette dersom man googler feks motormodell + making oil

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Når termostat er gåen og står åpen går motor for kaldt og du kan få kondens i oljen.

Eg har hatt en F50 som hadde tæring i adapterplate grunnnet at det aldri hadde vært skiftet sinkanoder i blokken. Ny adapterplate så ble den motoren frisk.

Min nåværende 2000 mod F50 har hatt godt med service og det er null tegn på tæring og oljen er fin og svart etter sesong.

 

Link to post
  • 4 uker senere...
On 7/31/2023 at 9:24 AM, RuneEgeland said:

Hei,

 

Fant du utav hva problemet var? Har lignende problem på min Suzuki DF70.

 

Rune

Til info, så fant jeg utav hva mitt problem var. Det var tæring fra vannkanaler på motorblokka. Fikk det sveiset og slipt på et motorverksted, satt sammen motoren igjen med nye pakninger, og nå er alt 100% :)

Link to post
RuneEgeland skrev On 31.8.2023 at 22.11:

Til info, så fant jeg utav hva mitt problem var. Det var tæring fra vannkanaler på motorblokka. Fikk det sveiset og slipt på et motorverksted, satt sammen motoren igjen med nye pakninger, og nå er alt 100% :)

Hvor var denne tæringen eksakt.har du et bilde?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...