Grand Banks jr Startet 6.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2021 Jeg vil legge om solcellepanel-ledningene og bore to hull i dekket. Tror jeg bare borer hull og tetter med silikon/ tec7. Ikke bruke gjennomgang, for gjennomgangene krever flere hull og ser stygge ut. Men for å få kablingen fin på utsiden, og jeg skal parallellkople to solcellepanel, hvordan lager jeg en god skjøt? Jeg hadde tenkt til å lodde og bruke krympestrømpe med lim. Bruker det på mye annet. Men enn krympestrømpe som skal dekke én kabel på den ene siden og to på den andre blir ikke vanntett... Så hvordan ville du løst det? Jeg har sett på bokser, men jeg synes de blir så klumpete og ufine å ha på dekket foran vindskjermen... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 6.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2021 Til info er kablene 6mm i ytterdiameter. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Fantino Svart 6.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2021 Det finnes Y-krympestrømper. Elfa/Onninen el har nok. Ellers fønker det ganske greit å fylle litt silikon/tec 7 el i enden med 2 kabler og la det tyte ut mens en krymper. Blir tett. NOK 81.48 5% Off | 20pcs 5mm 6mm 7mm 9mm 13mm 18mm YIVO DIY HiFi Cable Accessories No shrinkable PVC Y Boot Spliter Tube Tubing https://a.aliexpress.com/_mLOG3SV (Det står no shrinkable men den er vitterlig krympet på bildene..) Som gjennomføring brukte jeg slanke slangekoplinger med gjenger i ene enden (kjøpt på Maritim, en 6 mm2 kabel kunne akkurat tres gjennom). Støpte disse fast med epoksy i borehullet og krympet strømpen over kabel og gjengepartiet som stakk opp - om det ble forståelig. Da er det ganske lett å fjerne og har vært pottetett. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 6.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2021 Ser problemet ditt, har tenkt på det samme selv. Hvis du bruker gode krympestrømper med lim burde det bli relativt ok, selv på den siden med to ledninger. Kunne du evt kjørt en liten kladd med smeltelim fra limpistol inn i krympeslangen på «toer-siden» før du krymper slangen..? Noen dråper superlim for å fylle tomrommene? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Grand Banks jr Svart 6.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2021 @Fantino, gode tips. Takk! Slik du brukte? 10mm? https://www.maritim.no/slangekopling-syrefast-m-utvendige-gjenger Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 6.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2021 @Popeye70, ja jeg har vurdert å fylle inn smeltelim eller tec7 og så krympe. Da vil jo smeltelim smelte og fylle ut tomrommet som blir mellom to kabler. Skal også sjekke ut dette med Y-krympestrømpe. Slike har jeg ikke sett før. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Fantino Svart 6.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2021 @Grand Banks jr Ja det var slike koplinger jeg brukte. Ikke sikker på dim da det er noen år siden men 10 mm/ 3/8’’ høres sannsynlig ut ja! Jeg hadde med kabelen og testet i butikken. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.