Jump to content

Dønningperiode - Windy

Fersktilsjøs

Recommended Posts

Jeg er relativt fersk til sjøs og prøver å forstå bølgevarsel. Ser på Windy at dønningperiode oppgis, og jeg forstår at det er avstand fra dønningtopp til dønningtopp. Når dette tallet er over 5 ser det for meg ut som det markeres med svak gulfarge og sterkere farge når tallet øker. Jeg trodde kanskje at høyt dønningtall ga "flatere" sjø enn lavt, men redd jeg tar feil. Noen som kan forklare dette? Er takknemlig for svar.

Jeg er ikke verdensmester på dette temaet, men har vel noen meninger. 

Jeg vil helst ha høy periode på bølgene. Vinkelendringen per tidsenhet blir mindre, altså flatere sjø. 

Uten for afrikas kyst er perioden ofte 12 sekunder, og da er effekten av bølgene mye mindre enn de 8 sekundene vi som oftest har i nordsjøen.  

Jeg ser de blir mørkere i fargen på Windy, men tror ikke  det betyr så mye. 

Hva som er rolig sjø henger sammen med høyden. Jeg gikk akkurat (søndag) fra Hardanger til Haugesund, hvor det var meldt ca 0,1 meter Hs bølger i hardanger fjorden med Tz på 4 sekunder, og Sletta var  meldt 0,4 meter Hs med tz på 7 sekunder.

Så derfor for meg at Sletta skulle være værst å krysse av disse to. 

Opplevelsen for meg var som å kjøre på brostein i hele hardangerfjorden, da vinden pisket opp en halvmeter bølger med noe rundt 3 sekunder periode (de brøt og gikk hvit), mens sletta da var flat som en pannekake med havdønninger som ikke jeg merker mye til. 

Tenk på bølgeperioden som bølgefrekvensen, hvis det er en terminologi du er mer kjent med.  Ved samme bølgehøyde vil en lavere periode (f.eks 4 sek) føles kraftigere enn en høy periode (f.eks 8 sek).  Nå henger jo perioden som regel sammen med bølgehøyden, slik at den i snitt blir lengre jo høyere bølgene blir.  

Jo fortere du kjører i mot bølgene, jo kortere vil også den relative bølgeperioden bli.

www.leahnis.net

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...