Fersktilsjøs Startet 6.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2021 Jeg er relativt fersk til sjøs og prøver å forstå bølgevarsel. Ser på Windy at dønningperiode oppgis, og jeg forstår at det er avstand fra dønningtopp til dønningtopp. Når dette tallet er over 5 ser det for meg ut som det markeres med svak gulfarge og sterkere farge når tallet øker. Jeg trodde kanskje at høyt dønningtall ga "flatere" sjø enn lavt, men redd jeg tar feil. Noen som kan forklare dette? Er takknemlig for svar. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 7.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 Det er nok høyden på dønningene som blir varslet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 7.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 I værobservasjoner fra skip blir også bølgeperiode og dønningperiode rapportert. Perioden er tiden i sekunder fra en bølgetopp til neste bølgetopp "passerer" på samme sted. https://www.fvn.no/norgeogverden/i/o8jdV/kjempeboelge-kan-vaere-storm-i-vannglass Sitér dette innlegget Link to post
Fersktilsjøs Svart 7.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 Takk for svar. Det jeg fortsatt ikke forstår er hva som gir mest rolig sjø, et lavt eller høyt tall for dønningperiode? Er det slik at jo lavere tall desto roligere sjø, sett at bølgehøyden er lik for to periodetall? ? Sitér dette innlegget Link to post
finnchri Svart 7.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 Hei. For en gitt bølgehøyde vil lavere periode gi krappere sjø, altså bølgene kommer tettere og er mer ubehagelige som oftest. Lang periode gir slakke bølger. Typisk vil dønninger (gammel sjø) ha lange perioder mens vindgenererte bølger («fersk sjø») vil ha kortere perioder. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 7.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 Jeg er ikke verdensmester på dette temaet, men har vel noen meninger. Jeg vil helst ha høy periode på bølgene. Vinkelendringen per tidsenhet blir mindre, altså flatere sjø. Uten for afrikas kyst er perioden ofte 12 sekunder, og da er effekten av bølgene mye mindre enn de 8 sekundene vi som oftest har i nordsjøen. Jeg ser de blir mørkere i fargen på Windy, men tror ikke det betyr så mye. Hva som er rolig sjø henger sammen med høyden. Jeg gikk akkurat (søndag) fra Hardanger til Haugesund, hvor det var meldt ca 0,1 meter Hs bølger i hardanger fjorden med Tz på 4 sekunder, og Sletta var meldt 0,4 meter Hs med tz på 7 sekunder. Så derfor for meg at Sletta skulle være værst å krysse av disse to. Opplevelsen for meg var som å kjøre på brostein i hele hardangerfjorden, da vinden pisket opp en halvmeter bølger med noe rundt 3 sekunder periode (de brøt og gikk hvit), mens sletta da var flat som en pannekake med havdønninger som ikke jeg merker mye til. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 7.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 Tenk på bølgeperioden som bølgefrekvensen, hvis det er en terminologi du er mer kjent med. Ved samme bølgehøyde vil en lavere periode (f.eks 4 sek) føles kraftigere enn en høy periode (f.eks 8 sek). Nå henger jo perioden som regel sammen med bølgehøyden, slik at den i snitt blir lengre jo høyere bølgene blir. Jo fortere du kjører i mot bølgene, jo kortere vil også den relative bølgeperioden bli. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Fersktilsjøs Svart 7.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 Tusen takk dere som tok dere tid til å svare. Nå ble jeg litt klokere?? Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 7.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 Her var det mye gode svar. Kan legge til at dønningperiode er avgjørende info for surfere. (Noe jeg var, nå har jeg kun et brett på veggen :p ) Er en del faktorer som kompliserer, men forutsatt riktig høyde og retning er det slik at jo lengre det er mellom hver dønning, jo bedre blir forholdene. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 7.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 En tommelfingerregel jeg gjerne bruker: Hvis bølgehøyde i fot er større enn bølgeperioden i sekunder, blir det gjerne røfft. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.