Jump to content

Takketråd. Samling av de beste praktiske tipsene på baatplassen.no

Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg er takknemlig for baatplassen.no, og vil rette en takk til @Ingar for å starte opp, vedlikeholde og vokte over forumet. :clap:

Jeg har tenkt en del på i det siste at jeg har fått mange uvurderlige praktiske tips til et bedre båtliv her. :thumbsup:

Og her tenker jeg VI kan kort dele gode tips her som har hjulpet oss i båtlivet. 

Så del gjerne noen gode tips du har fått her på Baatplassen.no som har i større eller mindre grad positivt endret ditt båtliv.

Her er noen jeg har tenkt på nylig:

Kontrastikk

I fjor vår var det noen ( @seilfred tror jeg? ) som delte et tips om å bruke kontrastikk. Det er altså ved å binde fast båten, drivanker eller hva det enn skal være som skal stå med belastning. Nesten uansett belastning er det lett å løsne igjen, og superenkelt: Man trer den ene enden av tauet rundt pålen, treet, ringen eller hva det enn er, og tar det rundt seg selv og tilbake samme vei tauet kom fra (rundt påle, ring, treet etc). Deretter bruker man den knuten man vanligvis ville brukt. Kontrastikket gjør det lett å holde et tau stramt mens man knyter, og det er lett å løsne.

Jeg har brukt det på alt mulig siden jeg lærte det... Alt fra fendere og båt, presenning og til å tauet løs en bil...

Hente uteluft til dieselvarmer

I fjor slet jeg ned at det dogget så innmari på innsiden av vinduene da jeg måtte forflytte meg i øs pøs regnvær. I et forsøk på å få vekk duggen, og fordi familien frøs, fyrte vi opp dieselvarmeren på 5kW. Det hjalp ikke. 

Så fikk jeg tips om å legge om slik at dieselvarmer henter luft utefra, varmer den opp og dermed blir luften ikke bare varmere men tørrere. Så det har jeg gjort i år. Testet i går, og luften blir vesentlig tørrere!

Kabelkalkulatoren

Jeg har en del erfaring med å kople strøm, både 220V og 12V. Men ikke utdannet og i forhold til mange her ulært. En av de "skjulte" funksjonene i forumet er kabelkalkulatoren, og den bruker jeg ofte når jeg skal trekke nye kabler eller vurdere gamle. 

https://baatplassen.no/i/page/kalkulatorer/kabelkalkulator.htm

Værmelding

Før, når jeg feks skulle gå fra Arendal til Lillesand så sjekket jeg værmeldingen. Helt ok, men jeg sjekket da feks Arendal, Grimstad og Lillesand by i YR eller tilsvarende. Men en gang jeg leste her på forumet forstod jeg at jeg har gjort dette helt feil. For jeg er jo virkelig IKKE interessert i vindforholdene i Arendal eller Lillesand sentrum. Jeg er interessert i vindforholdene der jeg skal gå med båten.

Så jeg lærte her at jeg bør sjekke værmelding for fyrene. Feks Treungen fyr, Homborsund fyr etc. 

Litt flaut å innrømme det, men den gangen jeg plukket opp det tipset hadde jeg ikke vært inne på tanken før. YR er jo et relativt nytt fenomen. Det er ikke så veldig lenge siden vi måtte høre på radioen og nilytte til det som ble sagt der...

Hadde vært stas å lese tips som du har plukket opp her på Baatplassen.no som har betydd mye for ditt båtliv. :yesnod::yesnod::yesnod:

???

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...