Jump to content

2001 Yamaha F100 Er ventilklaring korrekt?

Glad båteier

Recommended Posts

Holder på å renovere en 2001 Yamaha F100.

Ifølge manualer(F100D (F100X)) skal ventilklaring på disse motorene være som følger:

Inntak: 0.20mm (+/÷ 0.03)

Eksos: 0.34mm (+/÷ 0.03)

Jeg måler ett avvik på eksos ventiler på 0.14mm, der avlest klaring er på 0.20mm.

Jeg måler ett avvik på inntaks ventiler på 0.05mm, der avlest klaring er på 0.15mm.

Alle avlesninger er ganske lik på alle ventiler.

Har kun slipt ventilseter litt ved montering med ventilpasta.

Etter intens googling finner jeg lite informasjon, men mye om at disse motorene sjelden trenger justering av ventilklaring. Det er rart at det er så stort avvik på eksosklaringer. Jeg finner andre som har postet i amerikansk forum om nesten like mål på klaring, men ingen konklusjon. En annen observasjon er at shims for både inntak og eksos ligger på 2.62mm tykkelse.

Det som får meg til å lure skikkelig her er at jeg mener å ha lest tidligere (for noen år siden) noen andre mål på ventilklaringer, som jeg mener var 0.15mm og 0.25mm eller noe sånt.

Spørsmålet er om det er noen motorkyndige der ute som kan disse motorene nok til å svare på om dette er normal ventilklaring.

Ser det er vanskelig å få tak i shims til disse også som tyder på at det er lite omsettning på skifte av disse.

Redigert av Glad båteier (see edit history)

Ventilklaringen blir jo naturligvis mindre når du slipper ventilene. 

Å kjøre med ventiler utenfor tolleranse, for stramme i dette tilfellet, vil potensielt føre til brente ventiler, havari. Antar fabrikken har tolleranser for det er det som funker. 

At det normalt ikke er behov for justering, er basert på at ventilene ikke er ute å blir slipt vil jeg tro. 

Ja, klaring blir jo litt mindre, men syns 0.12mm avvik på eksosventiler var mye. Setene er jo bare slipt litt og tror neppe jeg dro av såpass. Men en må kanskje bare stole på spesifikasjonene som står i manualen, selv om mange antyder at 0.20mm og 0.34mm er mye. Men det finns jo ett stort antall slike motorer rundt om og svært lite data på justering av klaring, men verkstedene legger ikke dette ut på internett selvfølgelig. Men kanskje det er folk der ute som har fått dette justert på service. Tror det er samme spec på 115 hesteren.

Normal slitasje på ventiler er at klaring blir mindre ved bruk. Ventilen "setter" seg i setet. Dette i tillegg til ei runde med slipepasta så virker ikke dette unormalt. 

Kan ikke se særlig vits i å spekulere mye videre på dette. Utenfor tolleranse er jo nettopp det. 

Men hvis du vil ta en sjanse å montere som det er, ta den ut på havet, så kan jo det bli spennende. Hold oss oppdatert. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...