Rookie_332 Startet 7.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2021 (redigert) Jeg pleier å lade batteriene fullt selvfølgelig men så prøver jeg å la de gå ut til 60/70 prosent igjen før jeg lader de fullt igjen slik at de får brukt seg eller spiller det ingen rolle og burde kanskje bare lade dem fullt hele tiden selv om du har kanskje bare brukt de 10/20 prosent slik at de er topp ladet hele tiden? Redigert 7.Juli.2021 av Rookie_332 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 7.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 En vedlikeholdslader gjør den jobben for deg...den slutter å lade dem når de er fulle og starter lading når de trenger det..? Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 7.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 Ida Marie III skrev 25 minutter siden: En vedlikeholdslader gjør den jobben for deg...den slutter å lade dem når de er fulle og starter lading når de trenger det..? Ok det er vil i båten på min Bavaria 30 sport 2008 mod så ergo er det beste da bare sette i kontakta til lading så fort muligheten byr seg ..... Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 7.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 Når båten skal ligge ubrukt en tid passer jeg alltid på at alle batteri er fulladet, men når jeg er på tur pleier batteriene får kjørt seg, bruker gjerne ned mot 50% før jeg starter lading fra Ctec M300 eller motor. Får inntrykk av at det blir mer sprut i batteriene når de får jobbet litt. Har ingen teknisk forklaring som bekrefter at så er tilfellet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 marius skrev 16 minutter siden: Får inntrykk av at det blir mer sprut i batteriene når de får jobbet litt. Har ingen teknisk forklaring som bekrefter at så er tilfellet. Det er mulig, men jeg foretrekker tekniske forklaringer om slike ting. Selv bryr jeg meg null om "uttalelser" eller "har hørt av noen som har hørt av . . . . ." Litt skarp i tonen er jeg nok nå, men? Lars H. pt. Skärhamn Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ida Marie III Svart 7.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 Men, men.. det er fritt frem Lars H. Ligger vi i uthavn, gjør solcelle panelet jobben...ligger vi i gjestehavn, som nå, kobler jeg landstrøm på... og vedlikholdsladeren tar seg av "tenkingen" ...om der er behov for påfyll av batterier eller ikke... Om du tapper ned mot 50 % av oppgitt amper, er batteriene tømt...slik bør de ikke stå lenge... Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 7.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 Lars H. skrev 25 minutter siden: Litt skarp i tonen er jeg nok nå, men? Kommentar helt som forventet Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 Mente du positivt eller negativt? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Rookie_332 Svart 7.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 marius skrev 1 time siden: Når båten skal ligge ubrukt en tid passer jeg alltid på at alle batteri er fulladet, men når jeg er på tur pleier batteriene får kjørt seg, bruker gjerne ned mot 50% før jeg starter lading fra Ctec M300 eller motor. Får inntrykk av at det blir mer sprut i batteriene når de får jobbet litt. Har ingen teknisk forklaring som bekrefter at så er tilfellet. Det er så jeg har praktisert det og ? vært fra gammelt av å lade fullt bruke de før lade de opp igjen ??? Sitér dette innlegget Link to post
Rookie_332 Svart 7.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 Lars H. skrev 7 minutter siden: Mente du positivt eller negativt? He he ? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 7.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 Jeg har AGM batterier, leste at de ikke liker å stå med kontinuerlig vedlikeholdslading over uker. Så jeg har et ukesur i støpselet som gir 230 V en time i døgnet. Da har jeg nok strøm til at kjøleboksen holder det gående. Om det spiller noen rolle vet jeg ikke..., laderen er orginal fra 2003. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 7.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 Bare som en tanke.. En del har "dual-type" batterier i båten. Med det samme på start og forbruk. Start-batteri får seg en liten trykk i starten, men lades raskt opp. Antar aldri under 90%. Forbruks-batteriet lever et helt annet liv. Ned til 50%, så opp igjen. Er festen god, så dropper det ennå lengre ned før det får lading. Så til dere som har like batterier, er det stor forskjell på levetiden? Eller samme? Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 7.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2021 Hadde 4 like batterier i 9 år, Gele. 1 på start og 3 på forbruk. Alle 4 ble dårlige på samme tid. Tror start batteriet som fikk kort men hard belastning (truster og a winch pluss start av motor) ikke hadde et bedre liv en forbruksbatteriene. Men ingen teknisk forklaring, bare erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 8.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2021 Lars H. skrev for 16 timer siden: Mente du positivt eller negativt? Positivt selvfølgelig Det er jo som jeg skrev kun et inntrykk, ikke mer enn forventet med en skarp kommentar. Det er AGM batterier jeg har og har vel forstått det slik at de ikke er så glad i kontinuerlig vedlikeholdslading. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 8.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2021 Til dere som "tømmer" batteriet før dere lader igjen, hvordan gjør dere det i praksis? Har dere en egen bryter som gjør at det ikke går strøm fra dynamo til disse batteriene før de har blitt tappet nok for å være klar for lading slik dere ønsker? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Ida Marie III Svart 8.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2021 lippert skrev 9 minutter siden: Til dere som "tømmer" batteriet før dere lader igjen, hvordan gjør dere det i praksis? Har dere en egen bryter som gjør at det ikke går strøm fra dynamo til disse batteriene før de har blitt tappet nok for å være klar for lading slik dere ønsker? Er vel ikke serlig vanskelig å "tømme" batteriene om en ligger ute i holmene uten lading...men om det er så smart er jeg mer usikker på...? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.