Jump to content

Hvilken kabel og sikrings størrelse til 12V defroster?

Okkaby

Recommended Posts

Har kjøpt 2 av disse 12V defroster fra maritim.

https://www.maritim.no/defrostervifte-125w

Prøvde å kjøre de via en dobbelt sigarettenner plugg. Men da slo den innebyggede sikringen i pluggen på forgrener fra etter 1min. Plugg var da nok så varme. Så tenker det ble for mye med to vifter på ene plugg som var koblet til uttak i båt.

Så lure på om en bare skal kutte av disse sigarettenner pluggene og så koble dise rett på bryter panel.

Tenkte da å koble begge vifter sammen å gå videre ned til panel med en 6mm2 ledning. Men vil dette bli jævlig varmt? Og hvilken størrelse sikring bør jeg gå for? 15A eller kanskje opp mot 25-30A. Syns faktisk det er litt rart det ikke står noe om sikring på pakken eller papirer som var med disse. Kosta jo 500kr pr stk. Biltema sine til 1/3 har jo denne info. Sto også på esken at den kunne blåse både kaldt å varmt. men finnes ikke noen bryter på vifta, så skjønner ikke hvordan den skal kunne dette.

Noen andre som som har samme vifte og kan fortelle hvordan de har koblet den?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Hver vifte vil nok trekke i overkant av 10A da, siden de er 120W. En typisk Carlingswitch har vel 20A som grense om jeg husker rett så ville definitivt ikke tatt strøm til 2 vifter gjennom en bryter. En egen kurs via et relé (Biltema 40A feks, de har noen med integrert sikringsholder som er kjekke) for kortest mulig kabler og en 25-30A sikring gjerne? Om vi sier Max 0.5V dropp så kan du legge i overkant av 7 meter ‘tur/retur’ med 6 mm2 og fremdeles være innafor.

Denne på 30A feks? https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/strombrytere/strombryter-oval-2000016444

Kjøre opp 6mm2 til denne(ca 1.5m ledning. Så maks 0.5m fra denne til der viftene er skjøtet sammen. Det bør vel kanskje gå. Sette en 30A sikring i sikrings holder hvor strøm tas ifra. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Jeg mente å ta strømmen via relé for å slippe å kjøre 20-25A gjennom bryter. Godt mulig den bryteren er OK da men kjekt å ha litt å gå på med slike strømstyrker.

Det var 42-305 jeg tenkte på. Da har du sikringsholder for kablingen og rele i ett og trenger bare kjøre styrestrøm til releet gjennom bryter (om du har en ledig da, hvis ikke er det gjerne like greit å kjøpe en kraftig bryter)

@Fantino, jeg har ikke gjort noe særlig med releer før. Men blir dette rett tolkning av hvordan releet oppfører seg?

697629246_Screenshot_20210708-073046_SamsungInternet.jpg.787a494ffeb43a77c29097278840d343.jpg

Altså fast 12 fra batteriene inn på 30, ut til vifte fra 87. 

Styrestrøm (fra bryter) inn på 85, og fast minus til batteri (eller minusskinne) på 86. 

Så når det går 12V inn på 85 så kopler releet inn, og det går 12V ut på 87?

(87a leverer 12V så lenge releet ikke får styrestrøm, så den skal ikke brukes i dette tilfellet?)

Er dette rett eller feil? 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Fant denne på nettet nå:

"Et vanlig rele har 4 stikk der det er en som det står 30 på som normalt går til batteripluss gjennom en sikring, deretter er det en som det står 87 på som normalt går til forbrukeren. Disse to er de som forbindes når releet "klikker". For å styre releet så må det være minus/jord på 85 og en styrestrøm fra en bryter som skal stå på 86. Når det settes strøm på 86 så vil det oppstå et magnetfelt som vil trekke kontaktene 30 og 87 i sammen og dermed får forbukeren den spenningen som må til for å kunne virke skikkelig."

Så det må byttes om på 85 og 86, så 85 går til minus og 86 til styrestrømbryter. Da blir magnetfeltet riktig (trekk og ikke skyv). 

Så da blir det vel slik:

20210708_074559.jpg.4c248b28c52c9fdab5f0361b26c535db.jpg

Men det må vel monteres på egnet sikring før releet? 

Altså 125W/ 11 = ca 12-15A per stk om du kjører to releer 

Eller for begge ca 25A?

Ps: Du vet at når du setter slike i vinduet og bruker tid på å montere dem , da blir der en varm sommer uten dugg på rutene! :giggle:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Tror jeg skal kjøpe noen slike releer også, for blant annet lensepumpe. Nå er det lagt opp til strøm opp til dashbord fra batteri, og strøm tilbake til lensepumpe fra bryter. Originalt. Blir straks en 12-14 meter kabel, i stedet for 1,5...  Og den som ligger der er maks 2,5mm2. Det tilsvarer et spenningstap på ca 0,8V. Må bli mindre trøkk i pumpen med lavere volt...

Nysgjerrig: Hvor mange mA trekker et normalt relé når det er innkoplet? Styrestrøm altså? Vet du det @Fantino? Hvis jeg skulle brukt dette på kjøleskapet.

@Grand Banks jrDet er dårlig med datablad for slike releer kjøpt på BT/CO men de har typisk en spolestrøm på 100-200 mA. Så for et kjøleskap så vil det være en liten strømtyv som står på hele tida mens kjøleskapet kun trekker 3-4-5A (?) når kompressor går. For ting som står på over lang tid med lavt forbruk er nok et bi-stabilt rele bedre som @hegra nevner. Disse kalles også impulsrelé eller latchende relé. De veksler når de får en strømpuls og holder ny posisjon fram til neste puls dukker opp. Tror ikke de har disse i automotive utførelse på BT/CO men kan sikkert få tak i det hos Elfa/Mouser, evt en bilstereospesialist el. Om en har Carlingbrytere er disse enkle å modifisere til impulsbryter mener jeg (er vel bare en fjær som settes inn om jeg husker rett, har gjort det selv med det er noen år siden nå).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...